printlogo


کد خبر: 225585تاریخ: 1399/7/24 00:00
درگیری‌های نظامی دیروز هم در محورهای مختلف منطقه مورد مناقشه قره‌باغ ادامه یافت
روسیه: موضع ما با ترکیه متفاوت است

گروه‌ بین‌الملل: هر چند دیروز در گفت‌وگوی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با رسانه‌ها جدیدترین راهکار برای کاهش تنش‌ها در قره‌باغ که تاکید بر حضور نیروهای حافظ صلح روس در منطقه مورد مناقشه است مطرح شد اما واقعیت امر این است که عمق و دامنه تنش‌های اخیر در این منطقه به حدی است که نمی‌توان انتظار روشنی برای اجرای این طرح داشت. در حال حاضر ۲ طرف مواضع یکدیگر را همچنان مورد هدف قرار می‌دهند و نقش‌آفرینی بازیگران فرامنطقه‌ای در این مناقشه یکی از عمده‌ترین دلایل تداوم تنش‌هاست. 
 
* ادامه درگیری‌ها
به گزارش «وطن امروز»، درگیری‌های نظامی در قره‌باغ، دیروز هم در محورهای مختلف منطقه مورد مناقشه ادامه یافت. این بار «حکمت حاجی‌اف» دستیار رئیس‌جمهوری آذربایجان، نیروهای ارمنستان را به نقض آتش‌بس و حمله توپخانه‌ای به برخی مناطق مسکونی جمهوری آذربایجان متهم کرد. حاجی‌اف در صفحه توئیتری خود نوشت: شهر «ترتر» در ۲۴۸ کیلومتری غرب باکو در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از صبح چهارشنبه مورد هدف توپخانه‌ای نیروهای ارمنستان قرار گرفت که بر اثر آن یک نفر از ساکنان این شهر جان باخت و ۶ نفر دیگر نیز مجروح شدند. وزارت دفاع ارمنستان نیز دیروز گزارشی درباره سرنگون شدن یک فروند جنگنده سوخو‌۲۵ ارتش جمهوری آذربایجان منتشر کرد که این گزارش از سوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان تکذیب شد. در عین حال منابع خبری باکو به نقل از واحد مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه از گفت‌وگوی تلفنی «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور با «ذاکر حسن‌اف» و «داوید تونویان» وزیران دفاع آذربایجان و ارمنستان خبر دادند. بنا بر این گزارش، وزیر دفاع روسیه در این گفت‌وگوی تلفنی از همتایان ارمنی و آذربایجانی خود خواستار اجرای کامل تعهدات مربوط به برقراری آتش‌بس میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان شد. درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ششم مهرماه جاری از سرگرفته شده است. 
 
* علی‌اف: نیروهای ترکیه در قره‌باغ نیستند
در همین حال الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان طی سخنانی درباره وضعیت جنگ قره‌باغ و مشارکت ترکیه در این جنگ گفت: هیچ نیرویی از ترکیه در درگیری‌های میدانی در منطقه قره‌باغ حضور ندارد و آنچه در این باره گفته می‌شود دروغ است. وی با اذعان به حضور جنگنده‌های ترکیه در این کشور، اظهار داشت: جنگنده‌های اف‌16 ترکیه در آذربایجان مستقر هستند ولی در درگیری قره‌باغ از آنها استفاده نشده است. رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین دوباره خواستار حضور ترکیه در مذاکرات قره‌باغ شد. این خواسته علی‌اف چندین بار مطرح شده اما ظاهرا از سوی اعضای گروه مینسک بویژه روسیه با آن موافقت نشده است. علی‌اف با اشاره به حملاتی که به خطوط انتقال گاز آذربایجان نیز شد، گفت: در صورتی که ارمنستان بخواهد خطوط گاز آذربایجان را به کنترل خود درآورد باید منتظر پیامدهای وخیم آن باشد. 
 
* روسیه: موضع ما با ترکیه متفاوت است
در کشاکش درگیری طرفین در قره‌باغ، وزیر خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی درباره موضع روسیه درباره نقش ترکیه در قره‌باغ گفت: طرف روس با مواضع آنکارا در مساله ناگورنو قره‌باغ موافق نیست. وی افزود: درباره آنچه به قره‌باغ مربوط می‌شود و نقش ترکیه در قره‌باغ، ما با مواضعی که ترکیه اتخاذ کرده است موافق نیستیم و چند بار هم الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان به این مورد اشاره کرده و هیچ راز و سری در این مساله وجود ندارد. لاوروف گفت: این ادعا که راهکار نظامی برای مساله قره‌باغ وجود دارد و مجاز است را نمی‌پذیریم. وی درباره درخواست‌ها برای حضور نظامیان روسیه به عنوان ناظر در قره‌باغ تأکید کرد حرف آخر درباره استقرار ناظران نظامی روس در منطقه قره‌باغ را باید طرفین درگیری- یعنی باکو و ایروان - بزنند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، دیروز در مصاحبه اختصاصی با شبکه رادیویی «اسپوتنیک» اعلام کرد استقرار ناظران نظامی روس در خط تماس درگیری‌ها در جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی که به رسمیت شناخته نشده، اقدامی درست خواهد بود ولی این تصمیمی است که به عهده مقامات باکو و ایروان قرار دارد. لاوروف گفت: «اکنون، حتی نه نیروهای حافظ صلح، بلکه ناظران نظامی باید در روند اوضاع منطقه قره‌باغ شرکت داشته باشند که تعداد آنها کافی است. ما معتقدیم اقدامی کاملا درست خواهد بود، اگر ناظران نظامی ما در قره‌باغ مستقر شوند، البته حرف آخر در این باره را باید طرفین مناقشه بزنند». به گفته وی، همچنین لازم است در امتداد خطوط تماس، نظامیان ۲ طرف برای توافق بر سر سازوکارهای تأیید آتش‌بس در قره‌باغ، با یکدیگر ملاقات کنند.

Page Generated in 0/0076 sec