printlogo


کد خبر: 225586تاریخ: 1399/7/24 00:00
به دلیل سلاخی و ترور منتقدان داخلی و خارجی رخ داد
شکست آل سعود در کسب کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل

گروه بین‌الملل: سلاخی سیستماتیک منتقدان و ترور مخالفان رژیم آل‌سعود در داخل و خارج از عربستان سبب شد این کشور در اتفاقی کم‌سابقه به دنبال مخالفت برخی کشورها به خاطر وجود موارد زیاد نقض حقوق بشر، در کسب کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل ناکام بماند. عربستان اگر چه همواره از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر بوده است اما سلاخی عجیب و غریب جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول سبب حیرت جهانیان شد و آبروی این کشور را در دنیا بیش از گذشته برد. 
طبق نتایج اعلام شده، عربستان سعودی فقط ۹۰ رأی آورد، در حالی که به دست آوردن کرسی شورای حقوق بشر مستلزم کسب دو‌سوم آرای اعضای مجمع عمومی (۱۹۳ کشور) است. دیده‌بان حقوق بشر بلافاصله از نتیجه رای‌گیری استقبال کرد و در توئیتی نوشت: شکست عربستان در کسب کرسی شورای حقوق بشر، پیروزی برای قربانیان این نظام سرکوبگر و یادآور لزوم رقابت بیشتر در انتخابات سازمان ملل است. این انتخابات برای ۱۵ کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار شد و اعضای جدید برای دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهند بود. 
دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرد، کشورهای عضو این شورا نباید به نفع عربستان رأی دهند و این کشور را به عنوان متخلف‌ترین کشور جهان توصیف کرد. این سازمان مستقر در نیویورک، در بیانیه‌ای اعلام کرد «متخلفان حقوق بشر نباید با کسب کرسی‌های شورای حقوق بشر پاداش بگیرند». این سازمان همچنین خاطرنشان کرد عربستان سعودی نه‌تنها اقدام به نقض فاحش حقوق بشر کرده، بلکه تلاش داشته سیستم بین‌المللی حقوق بشر را تضعیف کند. این نهاد بین‌المللی خاطرنشان کرد عربستان سابقه سوءاستفاده از کرسی خود در شورای حقوق بشر برای جلوگیری از رسیدگی به تخلفاتی را که مرتکب می‌شود، دارد و یادآوری کرد که عربستان سعودی تهدید کرده بود میلیون‌ها دلار از بودجه خود را که به سازمان ملل متحد اختصاص داده، برداشت خواهد کرد تا از این طریق بتواند از لیست شرم سالانه این سازمان به دلیل نقض‌های حقوق بشری علیه کودکان خارج شود. همچنین ساره لیا ویتسون، مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در این نهاد در توئیتی از مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خواست از مقامات سعودی بپرسد آنها جسد خاشقجی را کجا پنهان کرده‌اند؟ و چرا لجین الهزلول، فعال زن سعودی و دیگر فعالان حقوق زنان هنوز در بازداشت هستند؟ وی در ادامه از وزیر خارجه آمریکا خواسته است درباره دلایل بازداشت محمد بن‌نایف، ولیعهد سابق سعودی و اینکه چرا هواپیماهای سعودی به بمباران کودکان در یمن ادامه می‌دهند، سوال کند. عربستان سعودی با اتهام آزار و اذیت فعالان سیاسی روبه‌رو است و مقامات این کشور به سرکوب و پنهان‌کاری علیه تعدادی از فعالان متهم هستند؛ چنانکه سایه رسوایی ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول، همچنان بر سر نظام عربستان و شماری از مقامات آن سایه افکنده است. 
 
* آمریکا طلبکار شد
وزارت خارجه آمریکا به ترکیب جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد واکنش نشان داد و مدعی شد حضور روسیه و چین در این شورا ناامیدکننده است. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیامی توئیتری به مشخص شدن اعضای دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد واکنش نشان داد و مدعی شد: واشنگتن عمیقا از انتخاب روسیه، چین و کوبا به عضویت این شورا ناامید شده است. وی در ادامه ادعای خود افزود: انتخاب برخی از بدترین ناقضان حقوق بشر برای قرار گرفتن در این جایگاه، موجب مضحکه این شورا می‌شود. این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در پیامی توئیتری مدعی شد: عضویت روسیه، چین و کوبا در شورای حقوق بشر سازمان ملل، ارزش تصمیم ۲ سال پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از آن و توسل به راه‌های دیگر برای حمایت از حقوق بشر در سطح جهانی را توجیه می‌کند. سال ۲۰۱۸ آمریکا به بهانه نامهربانی شورای حقوق بشر سازمان ملل با رژیم صهیونیستی، از آن خارج شد. 
 
* احتمال وقوع حوادث پیش‌بینی نشده در دربار سعودی
نویسنده و فعال اجتماعی زن سعودی از احتمال وقوع حوادث پیش‌بینی نشده در خاندان حکومتی عربستان خبر داد. ریم سلیمان، نویسنده و فعال اجتماعی زن سعودی در مصاحبه با سایت عربی ۲۱ اعلام کرد با وجود به قدرت رسیدن محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، امکان دارد حوادث پیش‌بینی نشده‌ای در خاندان حکومتی عربستان رخ دهد. وی افزود: پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری راه را برای به قدرت رسیدن بن‌سلمان و پادشاهی وی هموار می‌کند. وی درباره اوضاع حقوق زنان در عربستان گفت: زنان همچنان راه طولانی برای به دست آوردن حقوق خود در عربستان دارند. سلیمان اضافه کرد: موضع‌گیری کشورهای بزرگ جهان درباره اوضاع حقوق بشر عربستان در حد مطلوبی نیست. محدودیت‌ها علیه شخص من نیز تشدید شده است به طوری که یکی از مسؤولان سعودی چندی قبل با من تماس گرفت و از من خواست به عربستان بازگردم اما من پاسخ منفی دادم.

Page Generated in 0/0050 sec