printlogo


کد خبر: 225587تاریخ: 1399/7/24 00:00
دور دنیا

انفجار خونین در شمال شرق مصر
منابع خبری از وقوع یک انفجار در غرب استان سینای شمالی واقع در شمال شرق مصر خبر دادند. منابع پزشکی حاضر در استانلا به روزنامه «العربی الجدید» (چاپ لندن) گفتند یک انفجار در مقر ارتش مصر در غرب این استان رخ داد که باعث کشته و زخمی شدن چند نفر شده است. این منابع همچنین خبر دادند در آمارهای اولیه 7 نظامی کشته و دست‌کم 4 نفر نیز زخمی شده‌اند. منابع پزشکی همچنین گفتند که علت این انفجار مشخص نیست. این در حالی است که ارتش مصر به این خبر واکنشی نداشته و بیانیه‌ای در این زمینه صادر نکرده است. شاهدان عینی نیز این انفجار را مهیب توصیف کردند و گفتند این حادثه در نزدیکی دریاچه البردویل واقع در غرب شهر بئر العبد رخ داده است. 
***
آتش‌سوزی عمدی در درمانگاه‌های سیار حشد‌الشعبی
سازمان حشد‌الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد ۲ درمانگاه سیار این سازمان در نجف به آتش کشیده شده است. در بیانیه یادشده آمده است: در نتیجه آتش‌سوزی عمدی، آتش تمام محتویات ۲ درمانگاه پزشکی تعبیه شده برای خدمت به زائران اربعین امام حسین(ع)‌ و سالگرد رحلت پیامبر اکرم(ص) را به کام خود فرو برد. در ادامه این بیانیه آمده است: کماکان تحقیقات برای شناسایی عاملان این حادثه جریان دارد. حشد‌الشعبی همچنین خاطرنشان کرد:‌ در این درمانگاه‌ها از برق که معمولا عامل آتش‌سوزی است، استفاده نشده است. 
***
سقوط پرتلفات بالگرد ارتش افغانستان
وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد ۲ بالگرد متعلق به ارتش این کشور شهرستان ناوه ولایت هلمند دچار نقص فنی شدند و هنگام برخاستن سقوط کردند. این وزارت همچنین از جان باختن 9 سرنشین این بالگردها خبر داد و اعلام کرد این حادثه در دست بررسی است. این در حالی است که فرماندار شهرستان ناوه در ولایت هلمند افغانستان نیز درباره این حادثه به ‌رسانه‌ها گفت بر اثر برخورد و سقوط ۲ فروند بالگرد ارتش این کشور، ۱۵ نیروی آن کشته شدند. برخی منابع نیز از کشته شدن 17 عضو ارتش افغانستان در این حادثه خبر دادند. 
***
روایت اف‌بی‌آی از انفجار بندر بیروت
سخنگوی اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا) به خبرگزاری رویترز گفته، به نتیجه قاطعی درباره اینکه علت انفجار بندر بیروت در چهارم آگوست چه بوده، نرسیده است. بر اساس این گزارش، سخنگوی اف‌بی‌آی در ادامه تصریح کرد، باید از مقامات لبنان به عنوان تحقیق‌کننده اصلی درباره این انفجار سوالات بیشتری پرسیده شود. پیش‌تر ۲ منطقه وابسته به دولت آمریکا که در جریان گزارش‌های رسمی و تحلیل‌های مربوط به انفجار بیروت بودند، اعلام کردند سازمان‌‌های آمریکایی تا حد زیادی قانع شده‌اند که این انفجار یک حادثه بوده است. روز چهارم آگوست (۱۴ مرداد) انفجاری مهیب منطقه بندرگاه بیروت را ویران کرد؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جا گذاشت. در پی این انفجار و بروز بحران سیاسی در لبنان، حسان دیاب، نخست‌وزیر این کشور استعفا کرد و هنوز دولت جدید تشکیل نشده است. 
***
قرنطینه ۲ مسؤول اتحادیه اروپایی
جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و جانز لنارچیچ، کمیسیونر حقوق بشر اتحادیه اروپایی به دلیل تماس با افراد مبتلا به ویروس کرونا طی سفر به اتیوپی، خود را قرنطینه کردند. بورل در حساب توئیتری خود نوشت: من عصر [سه‌شنبه] متوجه شدم بعضی از اعضای هیاتی که با لنارچیچ هفته گذشته به اتیوپی سفر کرده بودیم تست‌شان مثبت شده است. تست اول من بعد از بازگشت از اتیوپی منفی شده است اما طبق قوانین خودم را قرنطینه می‌کنم و منتظر تست دوم و نتیجه آن می‌مانم. لنارچیچ نیز با بیان اینکه تست کرونای یکی از اعضای تیمش مثبت شده است اعلام کرد خود را قرنطینه و دورکاری می‌کند، هر چند فعلا هیچ نشانه و علائمی از بیماری ندارد. طبق قانون در بلژیک، هر فردی که با یک فرد مبتلا به کرونا در تماس بوده است باید به مدت 7 روز خود را قرنطینه کند. 
***
بحرین و راه‌اندازی خط دریایی با رژیم صهیونیستی
بحرین درصدد راه‌اندازی خط دریایی مستقیم با اراضی اشغالی است که این یکی از گام‌های عادی‌سازی روابط میان ۲طرف است. گروه کارشناسان اسرائیلی موسوم به هیات پخش اسرائیل گزارش داد نخستین کشتی باری بحرینی بزودی از بندر خلیفه بن‌سلمان در بحرین به بندر حیفا می‌رسد. این هیات پخش از «عیدنی سیمکین» مدیر کل شرکت 
«MSC Israel» (شرکت بارگیری خصوصی اسرائیلی) نقل کرد مسؤولان ارشد در زمینه‌های بنادر و دریانوردی در بحرین توجه بسیاری را جهت تحکیم همکاری با اسرائیل نشان می‌دهند. روز دوشنبه نیز امارات و رژیم صهیونیستی خط دریایی خود را با رسیدن کشتی باری اماراتی به بندر حیفا که به صورت مستقیم از بندر «جبل علی» در دوبی رفته بود، راه‌اندازی کردند. هیات پخش اسرائیل روز سه‌شنبه گزارش داد یک خط دریایی جدید بزودی شروع به صادرات تولیدات اسرائیل به بنادر امارات می‌کند. 
***
اعمال تعرفه‌های گمرکی بر محصولات آمریکایی روی میز اروپا
فرانک ریستر، نماینده وزات خارجه فرانسه در امور تجاری دیروز تاکید کرد موضوع اعمال تعرفه‌های گمرکی بر محصولات آمریکایی در صورت عدم بازگشت واشنگتن به میز‌ مذاکره روی میز است. ریستر گفت: با اعمال 4 میلیارد دلار تعرفه که سازمان تجارت جهانی اجازه اعمال آنها را بر محصولات آمریکایی به ما داده است می‌خواهیم پیش از هر اقدامی این پیام روشن را به آمریکا ارسال کنیم که به میز مذاکره بازگردد. سازمان تجارت جهانی روز گذشته‌ به اتحادیه اروپایی اجازه داد به دنبال حمایت واشنگتن از شرکت بوئینگ، تعرفه‌های گمرکی به ارزش سالانه 4 میلیارد دلار را بر کالاها و خدمات آمریکایی اعمال کند. ریستر تاکید کرد: موضع اروپا در این باره یکپارچه است. 

Page Generated in 0/0064 sec