printlogo


کد خبر: 225611تاریخ: 1399/7/24 00:00
اخبار

بازار ارز، پرریسک‌ترین بازار است
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: امیدواریم بتوانیم از منابع خود در عراق که بیش از ۵ میلیارد دلار است استفاده کنیم. عبدالناصر همتی درباره آخرین اقدامات بانک مرکزی درباره تامین ارز گفت: در حال حاضر شرایط بازار ارز پیچیدگی‌ خاصی پیدا کرده که ناشی از اتفاقات 6 ماه نخست امسال بعد از کرونا و فشارهای حداکثری آمریکاست. به همین دلیل متاسفانه انتظارات منفی هم در جامعه شکل گرفته است، ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا وضعیت را به ثبات برسانیم و شرایط را تعدیل کنیم. وی تصریح کرد: نقل قول‌هایی از بنده می‌شود که شما گفته بودید نرخ ارز کاهش می‌یابد؛ به هر حال شرایط بسیار پیچیده و در حال تغییر است و محدودیت‌هایی برای منابع مالی ما در نظر گرفته‌اند. همتی ادامه داد: در حال حاضر ده‌ها میلیارد دلار از درآمدهای ارزی ما در خارج از کشور مسدود است و حتی کشورهایی که روابط خوبی با ما دارند به دلیل فشار آمریکا اجازه ندادند از این منابع استفاده کنیم، در حالی که پیش‌بینی بنده این بود امسال بتوانیم از آنها بهره‌برداری کنیم. همتی  اظهار داشت: هر چند در روزهای آخر ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور کنونی آمریکا فشارها بیشتر می‌شود اما ما هم مقاومت خود را بیشتر خواهیم کرد. وی افزود: در ۳ هفته آینده فشارها بر ایران بیشتر خواهد شد‏، این بازار پرریسک‌ترین بازار است. 
***
حمله به زیرساخت‌های سایبری ۲ سازمان دولتی
مرکز ماهر از حمله سایبری به ۲ سازمان دولتی خبر داد. در اطلاعیه این سازمان آمده است: بر اساس برخی تحلیل‌ها و برآوردهای فنی، هشدارهای پیشگیرانه برای مسؤولان و کارشناسان دولتی در سطح ملی صادر شد و برخی دستگاه‌های دولتی بر اساس برداشت یا تحلیل خود پس از دریافت هشدارها اقدام به قطع موقت برخی خدمات و انجام تست‌های فنی کردند که به دلیل احتیاط است. به رغم شایعات مطرح شده در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها، شواهدی از حمله گسترده به دستگاه‌های متعدد دولتی تا این لحظه مشاهده نشده است. بر این اساس در اواسط هفته جاری چندین‌بار سامانه‌های نیما و سنا از دسترس خارج شدند اما هم‌اکنون در حال سرویس‌‌دهی هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد حمله صرفا به سرورهای ویندوز بیس بوده و برای سرورهای دیگر مشکلی پیش نیامده است. 
***
دپوی 8 میلیون تن کالا در گمرک
سخنگوی گمرک گفت: 8 میلیون تن کالا در گمرک در انتظار تخصیص و تامین ارز، دپو‌ شده است که با اجرای مصوبات سفر معاون اول رئیس‌جمهور به هرمزگان از سوی بانک مرکزی و وزارت صمت سریعا امکان ترخیص بیش از ۹۰ درصد کالا‌ها فراهم خواهد شد. روح‌الله لطیفی بیان کرد: 5/3 میلیون تن از این کالاها کالای اساسی، 5/3 میلیون تن دیگر کالا‌های مورد نیاز برای فرآیند‌های مختلف تولید و یک میلیون تن کانتینر است که البته بار همین کانتینر‌ها نیز بیشتر کالا‌های اساسی، قطعات و اجزای ماشین‌آلات تولید است. 
***
شناسایی ۲۵۰۰ شرکت کاغذی اخلالگر در نظام اقتصادی
معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی با اشاره به برخورد جدی سازمان امور مالیاتی کشور با شرکت‌های کاغذی به فارس گفت: با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، داده‌ها و اطلاعات در سامانه تعریف شده و در ۲ ماه گذشته، بالای ۲۵۰۰ شرکت صوری را شناسایی کردیم که با استفاده از مکانیزم گرافیک است. معمولا افرادی که در شرکت‌های کاغذی قرار دارند، زنجیره‌ای در شرکت‌های دیگر نیز حضور دارند. مثلا اگر فردی در یک شرکتی شناسایی شده، این فرد در شرکت‌های دیگر رصد خواهد شد. محمود علیزاده تاکید کرد:‌ دومین موضوع برای شناسایی، مکان ثبتی شرکت‌هاست. به وجود آمدن این شرکت‌ها معمولا با نیت اقتصادی نیست و بیشتر به دنبال فرار مالیاتی و اخلال در نظام اقتصادی هستند. مثلا در یک مکان ۲۰۰ شرکت با یک آدرس پستی ثبت شده است، بنابراین تمام فعالیت‌های آنها زیر نظر قرار می‌گیرد. 
***
باقیمانده سهام دولت در بانک‌ها در قالب صندوق ETF‌ دارا سوم واگذار می‌شود
دولت در راستای اهداف خود برای درآمدزایی، با واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF دارا سوم موافقت کرد. بر این اساس، سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی در صندوق یاد شده، ۵۰ میلیون ریال تعیین شد. همچنین میزان تخفیف واگذاری سهام دولت در صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ‌ETF واسطه‌گری مالی دارا سوم شامل باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران به میزان ۲۰ درصد تعیین شد. مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف، قیمت متوسط سهام در ۳۰ روز قبل از شروع پذیره‌نویسی خواهد بود و قیمت پس از اعمال تخفیف، نباید از ۷۰ درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره‌نویسی کمتر باشد. 

Page Generated in 0/0071 sec