printlogo


کد خبر: 225616تاریخ: 1399/7/24 00:00
آقای روحانی؛ قدرت بازدارندگی ایران با داشتن برنامه هسته ای قبل از برجام بیشتر است یا با خریدهای تسلیحاتی بعد از برجام؟
گران نفروشید!

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیات دولت با اشاره به رفع تحریم‌های ظالمانه تسلیحاتی کشورمان از 27 مهرماه، گفت: این تحریم‌های ظالمانه 10 ساله با مقاومت مردم و تلاش دیپلمات‌های کشورمان، از یکشنبه 27 مهرماه و به‌رغم تلاش‌های 4 ساله آمریکا رفع می‌شود. رئیس‌جمهور در ادامه افزود: آنها که می‌گویند برجام چه کاری کرده است این یکی از آنهاست. از یکشنبه می‌توانیم تسلیحات بخریم و بفروشیم و این یکی از آن اقداماتی بود که دولت تدبیر و امید انجام داد. 
به گزارش «وطن امروز»، دستاوردتراشی رئیس‌جمهور از لغو تحریم‌های تسلیحاتی، در امتداد خط زنده نگاه داشتن برجام از سوی وی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه انجام می‌شود. حسن روحانی برجام را با نقل قول تاریخی «چرخ سانتریفیوژها بچرخد اما چرخ کارخانه‌ها هم بچرخد» آغاز کرد، سپس برجام را به پیروزی اخلاقی ایران فروکاست، بعد هم از خروج ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای با استدلال اینکه «شر یک مزاحم از توافق کم شد» ابراز خشنودی و رضایت کرد اما بعدا از جنگ اقتصادی یک فرد دیوانه که پس از خروجش از برجام به کشورمان تحمیل کرد، نالید و به ملت ایران آدرس واشنگتن دی‌سی را داد که لعنت خود را به آنجا ارسال کنند!
حالا هم از لغو تحریم‌های تسلیحاتی می‌گوید که اساسا قرار نبود در قطعنامه 2231 گنجانده شود و جالب اینکه رئیس‌جمهور امروز لغو تحریم‌هایی را به ملت تبریک می‌گوید که 5 سال قبل از لغو آنها سخن گفته بود. حسن روحانی 23 تیرماه 94 در هیات دولت اعلام کرد: امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم طبق این توافق، در روز اجرای توافق، تمام تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی- موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. رئیس‌جمهوری در ادامه می‌افزاید: تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌و‌نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود. 
در این باره روایت وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه دولت اوباما و عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا در برجام و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره گنجانده شدن تحریم‌های تسلیحاتی در قطعنامه 2231 جالب توجه به نظر می‌رسد. شرمن همان زمان در مصاحبه خود با پایگاه راشامترز (Russia Matters) به بخشی از جزئیات مذاکرات هسته‌ای در روزهای پایانی پرداخت. شرمن در این باره گفت: «یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روس‌ها که البته در اواخر مذاکرات روی میز گذاشته شد، قطعنامه سازمان ملل درباره تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی بود. روسیه معتقد بود نباید هیچ محدودیتی روی موشک و تسلیحات باشد. آنها هیچ محدودیتی را روی موشک‌های خودشان نمی‌خواستند و البته فکر می‌کردند چنین محدودیتی نباید بر ایرانیان هم اعمال شود. نهایتا بر سر این موضوع مصالحه کردیم». شرمن ادامه می‌دهد: «روسیه و چین معتقد بودند قطعنامه صرفا باید توافق را تایید کند و نباید هیچ محدودیتی بر برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران باقی بماند. آنها نمی‌خواستند برنامه موشکی یا ممنوعیت واردات تسلیحاتی ایران پابرجا بماند اما متوجه شدند که بدون وجود محدودیت‌هایی که بود، ما نمی‌توانیم توافق کنیم».
 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز ۲ روز پس از انعقاد برجام در 25 تیر 1394 اظهار داشت که طرف ایرانی با طرف غربی درباره تحریم‌های تسلیحاتی مصالحه کرد! وی این مهم را اینگونه فاش کرد: «ما و چین می‌خواستیم تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کرد تحریم‌ها تا ۵ سال ادامه یابد».
با این حساب باید خاطرنشان کرد اگر چه لغو تحریم‌های تسلیحاتی که طی چند روز آینده رخ می‌دهد اتفاق خوبی است اما این مهم در نسبت با وعده‌هایی که رئیس‌جمهور درباره برجام به مردم داد، دستاورد ناچیزی به شمار می‌آید و آن را نباید به حساب خود و دولتش فاکتور کند، چرا که امروز در ازای پذیرفتن تعهدات سنگین در برجام نه‌تنها اتفاق مثبتی برای اقتصاد کشور رخ نداده که هم سانتریفیوژها به کندی می‌چرخد و هم چرخ کارخانه‌ها لنگ می‌زند. وضعیت فعلی اقتصاد کشور و بازارهای ارز، مسکن و خودرو هم نتیجه مستقیم گره زدن حیات اقتصادی کشور و معیشت مردم به توافق هسته‌ای توسط حسن روحانی است. 
به علاوه، پس از لغو این تحریم‌های ظالمانه، همانطور که روحانی اعلام کرد می‌توانیم به خرید و فروش تسلیحات روی آوریم و خرید این تسلیحات جهت تقویت بنیه دفاعی کشور و نیروهای مسلح در بازدارندگی کشورمان در برابر تهدیدات نقش مهم و اساسی دارد، با این حساب سوالی که رئیس‌جمهور باید پاسخ دهد این است که آیا توان هسته‌ای کشور توان بازدارندگی بیشتری داشت یا جنگنده سوخوی روسی یا جنگنده چنگدو جی‌20 چینی؟ ایران که برای تولید رادیوداروها برای تقریبا یک میلیون بیمار سرطانی خود 8/447 کیلو مواد 20 درصد تولید کرده بود، همه آنها را نابود کرد؛ از سوی دیگر، ملت ایران که برای تامین سوخت رآکتور تولید برق بوشهر، تقریبا 11تن مواد 5/3 تا 5 درصد تولید کرده بود حق نگهداری بیش از 300 کیلو را در خاک ایران طبق برجام ندارد. 
ضمن اینکه این مقدار ذخیره اورانیوم غنی‌‌شده که با زحمت چندساله به دست آمده بود را ما به رایگان از کف دادیم ولی در مقابل برای خرید تسلیحات باید مبالغ هنگفت آنها را نیز بپردازیم. بنابراین رئیس‌جمهور محترم نباید با ساده‌سازی مسائل از لغو تحریم‌های تسلیحات متعارف کشورمان، پیروزی برجام را نتیجه بگیرد.  مقدس انگاشتن برجام از سوی حسن روحانی و محمدجواد ظریف منجر به وضعیتی شده که کشورمان را همچنان در مسیر انجام تعهدات سنگین یکطرفه و بازرسی‌های بی‌سابقه در برجام به‌رغم خروج ایالات‌متحده از توافق و عمل نکردن  تروئیکای اروپایی به هیچ یک از تعهدات چندگانه خود نگه داشته است.

Page Generated in 0/0197 sec