printlogo


کد خبر: 225632تاریخ: 1399/7/27 00:00
رجبی‌دوانی در میزگرد بررسی ظرفیت‌های مغفول تاریخ ادیان در سینما:
اولویت، تاریخ اسلام باشد

هفتاد‌و‌نهمین قسمت برنامه سینمایی هفت با حضور محمدحسین رجبی‌دوانی و حجت‌الاسلام محمدسعید بهمن‌پور به بررسی ظرفیت‌های مغفول تاریخ ادیان در سینما پرداخت. 
به گزارش «وطن امروز»، محمد‌حسین رجبی‌دوانی در ابتدای این برنامه گفت: آثار خوبی در این حوزه تولید شده اما کافی نبوده است. شاید نداشتن سیاست مشخص در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد و توجه نداشتن نخبگان حوزه و دانشگاه در این باره تاثیر‌گذار بوده است. همیشه این کار‌ها بر اساس خواست یک فیلمساز به وجود آمده و دولت حمایت کرده است. از سوی دیگر در مواقعی به پیامبران یهود هم پرداختیم که فی‌نفسه اقدام خوبی است اما باید اولویت با تاریخ اسلام باشد. 
حجت‌الاسلام بهمن‌پور هم در این باره گفت: فیلم‌هایی که درباره حضرت موسی ساخته شده است، او را از یک پیامبر به یک اومانیست تبدیل کرده‌ است. در فیلم نوح هم همین‌گونه است. این نگاه به درد ما نمی‌خورد. ما هم باید فیلم‌هایی با دیدگاه خودمان در همان سطح بسازیم، البته گاهی دیدگاه خودمان هم لنگ می‌زند. 
رجبی‌دوانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بیوت بعضی از مراجع درباره ساخت فیلم‌های اینچنینی حمایت‌هایی کرده‌اند، هر چند که جزو وظایف آنها نبوده است. حوزه باید به عنوان یک راهبرد به این موضوع هم ورود کند و راهبردی اساسی برای هنر داشته باشد، حتی برای مخاطبان غیرمسلمان. انجام دادن کار دینی لزوما به ساخت کار‌های سنگین نیست، بلکه فیلم‌های ساده هم می‌تواند این خلأ را پر کند. 
همچنین حجت‌الاسلام بهمن‌پور در پایان صحبت‌های خود گفت: یک مورخ نمی‌تواند نویسنده درام باشد. نوشتن درام یک تخصص است. تلفیق داستان با تاریخ کار بشدت سختی است. مورخ و تاریخدان باید کنار هنرمند باشد تا کمک او باشد. پر و بال دادن خیال کار مهمی است ولی باید چارچوب تاریخ و هدف دینی هم مورد توجه قرار گیرد. 
رجبی‌دوانی هم در انتها گفت: هنرمند باید در ریزه‌کاری‌ها هم از متخصصان تاریخ استفاده کند. ما در تاریخ از چهره‌ها و ظواهر هم اطلاعات تاریخی داریم که گا‌ه به این اطلاعات توجه نشده و نداشتن مشاور، علت این امر بوده است. درباره تاریخ ادیان نمی‌توان خیال‌پردازی کرد و جعل شخصیت ممکن است ایجاد شبهه و سوال کند.

Page Generated in 0/0065 sec