printlogo


کد خبر: 225642تاریخ: 1399/7/27 00:00
روایت مدیر وب‌سایت عبری از گاف عجیب و غریب بخش سانسور موساد
نام عامل ترور عماد مغنیه چگونه افشا شد

گروه بین‌الملل: با گذشت چند هفته از افشای نام عامل اصلی ترور شهید عماد مغنیه، مغز متفکر عملیاتی حزب‌الله لبنان توسط یک وب‌سایت عبری‌زبان، حرف و حدیث‌ها پیرامون چگونگی درز کردن نام این فرد و هویت فعلی او همچنان در محافل امنیتی اسرائیل ادامه دارد. 
نکته این داستان آنجاست که افشای نام عامل یکی از مهم‌ترین عملیات‌های ترور موساد می‌تواند زمینه‌ساز افشای اسامی بقیه جانیان این سازمان تروریستی هم باشد. جمعه‌شب مدیر وب‌سایت عبری‌زبانی که نام عامل این ترور را افشا کرده بود به چگونگی این افشا پرداخت. ریچارد سیلور اشتاین در گفت‌وگو با المیادین گفت: اطلاعاتی که این وب‌سایت از ترور مغنیه منتشر کرد پس از خطایی به دست آمد که شعبه سانسور بخش نظامی رژیم صهیونیستی در بررسی دقیق کتاب قبل از انتشار آن مرتکب شد. وی افزود: مسؤول بخش سانسور تلاش کرد نام رئیس عملیات در موساد را از کتاب حذف کند اما متوجه نبود که این نام در فهرست و برخی صفحات که نام فرد یاد شده در آن ذکر شده، باقی مانده است. سیلور اشتاین در ادامه گفت: انگیزه‌های آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها از نظر اهمیت ترور عماد مغنیه برابر بود در حالی که ترور ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران عملیاتی بود که عمدتا توسط آمریکایی‌ها هدایت شد و اسرائیلی‌ها به شکل پررنگ در آن مشارکت نداشتند. وی درباره چگونگی مشخص شدن محل استقرار عماد مغنیه به منظور ترور هم گفت: عاملان این ترور از آژانس امنیت داخلی برای این کار کمک گرفتند، همان روشی که سعودی‌ها برای تعیین مکان جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار معارض که در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه سلاخی شد به کار گرفتند اما این کار با مشارکت یک شرکت اسرائیلی برای رهگیری سیگنال‌های تلفن همراه انجام شد. سیلور اشتاین تأکید کرد نعوم ایزر، رئیس بخش عملیات موساد در آن زمان عملیات ترور مغنیه را بر عهده داشته و این ترور با هماهنگی سی‌آی‌ای انجام شده است؛ موساد و سیا پیش‌تر نیز در چندین زمینه از جمله ترور دانشمندان ایرانی در پرونده هسته‌ای این کشور همکاری کرده‌اند. وی در ادامه ضمن اعلام اینکه رژیم صهیونیستی در انفجار بندر بیروت در چهارم آگوست نقش داشت، افزود: یک مسؤول اسرائیلی اطلاعاتی را برای یکی از همکاران من درباره نقش اسرائیل در انفجار بندر بیروت فاش کرده است. سیلور اشتاین ادامه داد: این منبع گفته است: «انفجار بندر بیروت تنها بخشی از سلسله حملات اسرائیل به لبنان بود». اسرائیلی‌ها مسؤولیت این انفجار را بر عهده نمی‌گیرند، زیرا تمام جهان و جامعه بین‌المللی، اسرائیل را به ارتکاب جنایت ضدبشری متهم خواهند کرد. 
 
* همکاری‌های امنیتی اسرائیل و کشورهای عربی
آشکارسازی اخیر روابط اسرائیل با چند کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس به باور بسیاری از تحلیلگران نتیجه سال‌ها همکاری امنیتی در پوشش‌های مختلف است. سیلور اشتاین درباره همکاری امنیتی میان رژیم صهیونیستی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هم گفت: کارشناسان صهیونیست به شکل مخفیانه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سفر می‌کنند و روی نصب و نگهداری فناوری‌های اسرائیلی کار می‌کنند؛ موضوعی که به مقامات اماراتی اجازه می‌دهد روی کشورها و طرف‌های مخالف کنترل داشته باشند.

Page Generated in 0/0068 sec