printlogo


کد خبر: 225643تاریخ: 1399/7/27 00:00
روز گذشته مجددا شهرهای استپاناکرت در قره‌باغ و گنجه در آذربایجان هدف حمله راکتی ۲ طرف قرار گرفت
جلسه غیرعلنی شورای امنیت درباره قره‌باغ

گروه‌بین‌الملل: در پی افزایش شمار تلفات نظامیان و غیرنظامیان در قره‌باغ و تشدید تنش‌ها بین طرف‌های درگیر در چند روز گذشته که منجر به بمباران چندباره شهرهای گنجه و استپاناکرت شد، شورای امنیت سازمان ملل فردا در جلسه غیرعلنی به این موضوع خواهد پرداخت. 
به گزارش «وطن امروز»، در پی تشدید تنش‌ها در قره‌باغ و افزایش شمار تلفات نظامیان و غیرنظامیان ۲ طرف، منابع آگاه از برگزاری جلسه غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه درباره منطقه قره‌باغ خبر دادند. به گفته این منابع، نشست یادشده به درخواست روسیه، فرانسه و آمریکا، رؤسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزار می‌شود. روز گذشته در ادامه تنش‌ها میان باکو- ایروان، دادستان قره‌باغ از زخمی شدن دست‌کم ۲ نفر در انفجارهای «استپاناکرت» خبر داد. در مقابل دفتر دادستان کل جمهوری آذربایجان نیز بامداد دیروز اعلام کرد آمار تلفات ناشی از حمله موشکی نیروهای مسلح ارمنستان به «گنجه» به ۱۲ نفر افزایش یافت و بیش از ۴۰ نفر نیز زخمی شدند. 
 
* اتهامات مجدد ۲ طرف علیه یکدیگر
در همین حال وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، نیروهای مسلح ارمنستان را به هدف قرار دادن نواحی مجاور خط کنترل در منطقه تحت مناقشه قره‌باغ متهم کرد. این وزارتخانه با انتشار تصاویری بیان داشت، نیروی هوایی ارمنستان نواحی مختلفی در منطقه «نخجوان» را مورد هدف قرار داده است. از سوی دیگر وزارت خارجه ارمنستان این ادعا را رد و نیروهای جمهوری آذربایجان را به اعدام ۲ سرباز ارمنی متهم کرد. به رغم برقرار بودن آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان روی کاغذ، درگیری‌ها بین ۲ طرف ادامه دارد و هر کدام دیگری را به نقض آتش‌بس متهم می‌کند. «آیسور» و دیگر رسانه‎‌های ارمنستانی روز جمعه مدعی شدند که جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه حداقل ۱۲۰ تن از سربازانش را در درگیری‌ها از دست داد. بنا بر این ادعا، جمهوری آذربایجان در روزهای گذشته یک پهپاد، ۶ خودروی زرهی و یک فروند جت خود را هم از دست داده است. در گزارش آیسور آمده است: «از زمان شروع درگیری‌ها علیه آرتساخ (منطقه قره‌باغ کوهستانی)، جمهوری آذربایجان ۱۸۱ پهپاد، ۱۶ بالگرد، ۲۱ جت، ۵۵۲ خودروی زرهی و ۵۹۵۹ نیروی خود را از دست داده است». 
 
* علی‌اف: انتقام حمله به «گنجه» را می‌گیریم
ادعای رسانه‌های ارمنستانی درباره تلفات و خسارت‌های آذربایجان در حالی مطرح شده که مقام‌های جمهوری آذربایجان پیش‌تر بارها ادعاهای ارمنستان را رد کرده‌اند. در همین حال، رئیس‌جمهور آذربایجان در پیامی هشدارآمیز گفت که این کشور انتقام حمله ارمنستان به شهر «گنجه» را خواهد گرفت. از طرف دیگر باکو از ساقط شدن یک جنگنده «سوخو ‌25» ایروان خبر داد. خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این باره گزارش کرد به دنبال هشدار علی‌اف به گرفتن انتقام از ارمنستان به دلیل حمله به گنجه، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از ساقط کردن یک جنگنده «سوخو ‌۲۵» ایروان خبر داد. 
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «در تاریخ ۱۷ اکتبر (۲۶ مهرماه) در ساعت ۱۱:۱۱ صبح، پدافند هوایی جمهوری آذربایجان، یک فروند جنگنده سوخو‌۲۵ نیروهای مسلح ارمنستان را که قصد حمله به مواضع ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه جبرئیل را داشت، ساقط کرد». از طرف دیگر، علی‌اف در اظهاراتی مدعی شد که ارتش جمهوری آذربایجان، کنترل شهر «فضولی» در قره‌باغ کوهستانی را به دست گرفته است. رئیس‌جمهور آذربایجان طی سخنانی گفت: «شهر فضولی تحت کنترل ارتش جمهوری آذربایجان است». وی همچنین مدعی شد نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان شماری از روستاها در منطقه فضولی را نیز «آزاد» کرده‌اند. درگیری‌های شدید نظامی در منطقه قره‌باغ از بامداد ششم مهر میان ارتش جمهوری آذربایجان و ارتش ارمنستان آغاز شده است. منطقه قره‌باغ کوهستانی از منظر قواعد بین‌المللی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود اما در حال حاضر در این منطقه یک جمهوری‌ خودخوانده قدرت را در دست دارد.

Page Generated in 0/0070 sec