printlogo


کد خبر: 225670تاریخ: 1399/7/27 00:00
پیکرهای 8 شهید ایرانی خان‌طومان همزمان با ایام عزاداری پایان ماه صفر تشییع و تدفین شد
وداع با قهرمانان

پیکرهای 8 شهید مدافع حرم که در منطقه خان‌طومان سوریه به فیض شهادت نایل شده بودند، بعد از مدت‌ها دوری از وطن، همزمان با ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام، شهادت امام حسن و امام رضا (علیهم‌‌ا‌لسلام) در زادگاه‌شان تشییع و به خاک سپرده شد. 
به گزارش «وطن امروز»، روزهای پایانی ماه صفر، خاک سرزمین‌مان 8 فرزند دلاور خود را در آغوش گرفت؛ شهدایی که در راه دفاع از حریم انسانیت و حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها، جان خود را تقدیم خدا کردند. 
 22 مهرماه بود که سردار «ابوالقاسم شریفی» مسؤول ایثارگران کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از شناسایی پیکرهای مطهر ۸ شهید مدافع حرم در منطقه خان‌طومان سوریه خبر داد. 
شهیدان والامقام «محمد بلباسی»، «محمود رادمهر»، «رضا حاجی‌زاده»، «علی عابدینی» و «حسن رجایی‌فر» از استان مازندران، شهید «زکریا شیری» از استان قزوین، شهید «مجید سلمانیان» از استان البرز و شهید «مهدی نظری» از استان خوزستان، شهیدان مدافع حرمی بودند که در منطقه خان‌طومان به دیدار پروردگار شتافتند و اخیرا پیکر مطهر آنها شناسایی شد و در روزهای پایانی ماه صفر هر کدام در استان‌های محل تولدشان به خاک سپرده شدند. 
اولین بار که نام خان‌طومان به گوش‌مان رسید اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ بود. شنیدیم تعدادی از رزمندگان مدافع حرم که اغلب از نیروهای لشکر ۲۵ کربلای استان مازندران بودند، در این منطقه به شهادت رسیدند و شرایط در آن زمان به‌گونه‌ای بود که پیکرهای پاک‌شان به عقب بازگردانده نشد. 
این منطقه سوریه از ابتدای آغاز جنگ در اوایل دهه ۹۰، همیشه مورد توجه مجاهدان مدافع حرم و تکفیری‌ها بوده است. هر گاه هر طرف موفق می‌شد بر منطقه مسلط شود نیروی مقابل تمام سعی خود را می‌کرد تا این نقطه از مناطق تحت تصرف خودش باشد. 
اما چرا به دست آوردن چنین منطقه‌ای در جنگ مهم است؟ خان‌طومان نام روستایی است در «جبل سمعان» استان حلب که کافی است ۱۰ کیلومتر راه را طی کنید تا از طریق بزرگراه حلب- دمشق وارد پایتخت سوریه شوید. این یکی از دلایل مهمی است که خان‌طومان را مورد توجه قرار داده است. همچنین منطقه سوق‌الجیشی این روستا که روی تپه‌ای واقع در شرق رودخانه «قویق» قرار دارد، موجب می‌شود زاویه دید مسلطی به اطراف بدهد. 
سال ۹۵ در حالی که این منطقه به دست نیروهای ایرانی مدافع حرم افتاده بود آتش‌بسی کوتاه بین ۲ طرف برقرار می‌شود اما در همین حین تکفیری‌ها از فرصت پیش‌آمده سوءاستفاده کرده و منطقه را پس از بمباران و به شهادت رساندن جوانان مازندرانی تصرف کردند. 
پس از آن همچنان درگیری‌ها ادامه یافت تا اینکه تنها چند روز پس از به شهادت رسیدن سردار حاج‌قاسم سلیمانی، مجاهدان اسلام توانستند برای همیشه خاک این منطقه را از لوث وجود تکفیرهای وهابی پاک کنند تا این قطعه از خاک سوریه در تاریخ گواه خون‌های پاکی باشد که در آن به زمین ریخت. بعد از آزادسازی این منطقه، پیکر فرزندان آزاده ایران‌زمین که در این خاک به ودیعت سپرده شده بود، شناسایی شد که در روزهای گذشته به کشور بازگشت. در ادامه نگاهی گذرا می‌اندازیم به زندگینامه این ۸ قهرمان ایرانی. 
 
* شهید محمد بلباسی
شهید «محمد بلباسی» سال ۱۳۵۷ در شهرستان «قائمشهر» متولد شد. وی پس از گذراندن دوران تحصیل خود، وارد دانشگاه شد و دوران دانشجویی خود را در رشته «متالوژی» دانشگاه مشهد گذراند و سپس به زادگاهش بازگشت. شهید «بلباسی» مجاهدی بود که در طول زندگی پربرکت خود، نقش موثری در اردوهای جهادی و راهیان نور ایفا کرد و در انجام این کار‌ها سر از پا نمی‌شناخت. 
شهید «بلباسی» تیم «خادمان شهدای مازندران» را تشکیل داد که پس از ثبت‌نام افراد علاقه‌مند، کار خادمی زائران اردو‌های راهیان نور را بر عهده گرفتند. صندوق خیریه «امام زمان(عج)» قائمشهر نیز با هدف جمع‌آوری کمک‌های خیران برای محرومان، توسط وی پایه‌گذاری شد که امروز با همت دوستان او، فعالیت آن ادامه دارد. 
 
* شهید رضا حاجی‌زاده
شهید مدافع حرم «رضا حاجی‌زاده» سال ۱۳۶۶ در شهرستان «آمل» متولد شد. ۱۸ ساله بود که برای خدمت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رفت و پس از پایان دوره سربازی، در همان جا جذب شد. حدود ۲۰ سال داشت که ازدواج کرد و صاحب ۲ فرزند به‌ نام‌های «فاطمه حلما» و «محمد طاها» شد. 
وی از نیرو‌های یگان صابرین سپاه بود که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) و مبارزه با تکفیری‌ها عازم سوریه شد و سرانجام ۱۷ اردیبهشت سال ۹۵ در «خان‌طومان» به شهادت رسید. 
 
* شهید علی عابدینی
شهید مدافع حرم «علی عابدینی» ۲۵ مرداد سال ۱۳۶۵ در روستای «فرم» از توابع شهرستان «فریدونکنار» دیده به جهان گشود. وی سال ۱۳۸۵ جذب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و تکاوری، در لشکر ۲۵ کربلای مازندران مشغول خدمت شد. 
شهید «علی عابدینی» برای اولین‌بار سال ۱۳۹۴ جهت دفاع از حرم حضرت زینب(س) و مبارزه با تکفیری‌ها راهی سوریه شد. وی دومین‌بار فروردین سال ۱۳۹۵ با وجود مجروحیتى که داشت راهی سوریه شد و سرانجام ۱۷ اردیبهشت همان ‌سال در شهر «خان‌طومان» به شهادت رسید. 
 
* شهید حسن رجایی‌فر
شهید مدافع حرم «حسن رجایی‌فر» چهارم تیر سال ۱۳۵۴ در یکی از روستا‌های «کامی‌کلا» از توابع شهرستان «بابل» چشم به جهان گشود. 
سال ۱۳۸۲ در دانشگاه آزاد اسلامی در رشته «مدیریت بازرگانی» ادامه تحصیل داد و در مدت ۲ سال و نیم لیسانس گرفت. در سال‌های ۹۳-۹۲ نیز در رشته «مدیریت استراتژیک» در مقطع کارشناسی ارشد، تحصیل کرد و در این مقطع هم فارغ‌التحصیل شد. 
دی سال ۱۳۹۴ بود که برای اولین‌بار برای دفاع از حرم اهل‌بیت‌(ع) و مبارزه با تکفیری‌ها به سوریه رفت و پس از ۲۰ روز مبارزه، از ناحیه کتف مجروح شد و برای معالجه و درمان به ایران بازگشت اما مجروحیت مانعی برای مبارزه وی با تکفیری‌ها نشد و مجددا ۱۴ فروردین سال ۱۳۹۵ برای دومین‌بار به مصاف تکفیری‌ها رفت و سرانجام ۱۷ اردیبهشت همان سال، در «خان‌طومان» به شهادت رسید. 
 
* شهید زکریا شیری
شهید مدافع حرم «زکریا شیری» نهم فروردین سال ۱۳۶۵ در «خدابنده» زنجان به‌دنیا آمد. 
شهید «زکریا شیری» برای دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) و مبارزه با تکفیری‌ها، 21 آبان 94 عازم سوریه شد و ۱۳ روز بعد یعنی ۴ آذر در منطقه «العیس» سوریه در ۲۹ سالگی به شهادت رسید. 
 
* شهید مجید سلمانیان
روحانی شهید مدافع حرم حجت‌الاسلام«مجید سلمانیان» سال ۱۳۶۷ در کرج به ‌دنیا آمد. به‌دلیل علاقه‌اش به مسائل مذهبی، از اوایل دهه ۸۰ به حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) کرج و از سال ۸۲ هم به حوزه علمیه «چیذر» رفت و کمی بعد نیز طلبه حوزه علمیه قم شد و تا پایه چهارم حوزه که معادل «دکتری» است درس خواند. 
وی عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و می‌خواست حوزه نمایندگی ولی فقیه در منطقه سکونت خود را عهده‌دار شود که با شروع جنایات تکفیری‌ها در عراق و سوریه، تصمیم گرفت به سوریه برود. سرانجام وی پس از حضور در خطوط مقدم مبارزه با تکفیری‌ها و دفاع از حرم اهل‌بیت(ع)، ۱۷ اردیبهشت 95 در منطقه «خان‌طومان» به شهادت رسید. 
 
* شهید مهدی نظری
شهید مدافع حرم «مهدی نظری» سال ۱۳۶۴ در «اندیمشک» خوزستان متولد شد. وی از رزمندگان لشکر عملیاتی 7 ولی‌عصر(عج) سپاه خوزستان بود که برای دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) و مبارزه با تکفیری‌ها به سوریه اعزام شد و سرانجام ۱۷ اردیبهشت سال 95 در منطقه «خان‌طومان» به شهادت رسید. 
 
* شهید محمود رادمهر
شهید مدافع حرم «محمود رادمهر» سال ۱۳۵۹ در «ساری» متولد شد. وی بعد از پایان دبیرستان در کنکور شرکت کرد و در دانشگاه «شهید ستاری» ارتش قبول شد اما به ‌دلیل اینکه دچار مشکل جسمی شد، نتوانست به دانشگاه شهید ستاری برود؛ با این حال سال بعد، بورسیه دانشگاه امام حسین(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و از دانشگاه علوم و فنون اصفهان مدرک فوق‌دیپلم گرفت. 
شهید «محمود رادمهر» آبان سال ۹۴ به مدت ۵۸ روز به ‌همراه برادرش «محمدرضا» برای نخستین‌بار به سوریه رفت و در مرحله دوم نیز ۱۴ فروردین سال ۹۵ به جبهه مقاومت اعزام شد و سرانجام ۱۷ اردیبهشت همان سال در منطقه «خان‌طومان» به شهادت رسید. 

Page Generated in 0/0188 sec