printlogo


کد خبر: 225678تاریخ: 1399/7/28 00:00
گزارش «وطن امروز» درباره احیای مهم‌ترین برنامه رادیویی چند دهه اخیر
صبح جمعه با مردم

گروه فرهنگ و هنر: برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» از جمله برنامه‌های شاخص رادیو طی چند دهه اخیر بود که اعتبار بالایی به این رسانه داد؛ برنامه‌ای که چهره‌های نامداری در آن فعالیت می‌کردند و نه فقط در سال‌هایی که تلویزیون هنوز در سراسر ایران فراگیر نشده بود، بلکه پس از فراگیری تلویزیون نیز باز یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌هایی بود که از رسانه‌های جمعی پخش می‌شد. 
این برنامه معتبر که از مدتی پیش تعطیل شده بود، بتازگی از تعطیلی درآمده اما به خاطر کرونا نمی‌تواند «زنده» روی آنتن برود و قرار است با تغییراتی آماده و پخش شود؛ برنامه‌ای که هنوز هم می‌توان نسبت به فصل‌های تازه آن امیدوار بود تا شاید در روزگاری که رسانه رادیو به دلایل مختلف به حاشیه رانده شده، «صبح جمعه با شما» یک بار دیگر نام این رسانه را بر سر زبان‌ها بیندازد. 
 
* یک برنامه خوب و هوشمندانه
شاید بزرگ‌ترین امتیازی که باعث شد «صبح جمعه با شما» حتی در دورانی که تلویزیون در ایران کاملا فراگیر شده بود، باز هم برای مخاطبان جذاب باشد، جای خالی یک برنامه صبحگاهی جذاب در تلویزیون بود؛ مساله‌ای که البته همچنان هم در تلویزیون وجود دارد و همین می‌تواند فرصتی برای عرض‌اندام فصل جدید این برنامه باشد؛ برنامه‌ای که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در باب اهمیت آن در سال 1371 فرمودند: «یکی از نعمت‌های خدا، برنامه‌ «صبح جمعه با شما» است که خیلی خوب و خیلی هنرمندانه و هوشمندانه تهیه و تنظیم می‌شود».
این برنامه البته بعد از مدتی جای خود را به «جمعه ایرانی» داد که برنامه‌ای با همان حس و حال بود. به این ترتیب طولانی‌ترین برنامه طنز رادیو از سال 82 جای خود را به «جمعه ایرانی» داد و این برنامه نیز با تلاش برای حفظ کیفیتی که مخاطبان از «صبح جمعه با شما» داشتند، اثری قابل قبول را به مخاطبان عرضه کرد. 
 
* میراث مرحوم منوچهر نوذری برای مخاطبان ایرانی
کمتر مخاطبی است که در سال‌های دور اهل گوش دادن به رادیو بوده باشد و صدای به‌یادماندنی مرحوم استاد منوچهر نوذری را در خاطر نداشته باشد؛ گوینده، دوبلور و بازیگری که شاید برای نسل امروز ناآشنا باشد ولی بسیاری از مخاطبان تلویزیون و رادیو با صدا و تصویر او آشنا هستند. هر چند «صبح جمعه با شما» چند سال قبل از ورود منوچهر نوذری و همکارانش به این برنامه راه افتاده بود اما شهرت و محبوبیت این برنامه قطعا وامدار خلاقیت و ایده‌های جالبی بود که منوچهر نوذری و تیمش وارد این برنامه کردند. ترکیبی از بهترین و جذاب‌ترین صداهای عرصه دوبله و گویندگی که ورودشان به این برنامه و ایده‌های تازه و جذابی که داشتند، نام «صبح جمعه با شما» را برای همه ایرانیان به نامی آشنا تبدیل کرد. از جمله مرحوم نوذری با اجرای نقش‌هایی چون «آقای مُلَوَّن» و «آقای دست و دلباز» خاطرات جالبی برای مخاطبان بر جا گذاشت. 
 
* بازگشت «صبح جمعه با شما» با چهره‌هایی تازه
با وجود جایگاه ویژه‌ای که «صبح جمعه با شما» و «جمعه ایرانی» در میان مخاطبان داشتند اما به دلایلی نامعلوم که برخی آن را اعمال سلیقه می‌دانستند، پخش این برنامه برای مدتی متوقف شد. با این همه با پیگیری‌هایی که صورت گرفت و با انجام تغییراتی قرار شد «صبح جمعه با شما» دوباره به باکس ثابتش در رادیو بازگردد. ساجد قدوسیان، تهیه‌کننده، سردبیر و کارگردان این برنامه در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم که روز گذشته منتشر شد، از مشکلات ضبط در سایه کرونا گفت و اینکه نمی‌توانند همه بازیگران را کنار هم داشته باشند و حتی در خدمت علیرضا جاویدنیا باشند که به‌ دلیل مشکلات قلبی در خانه حضور دارد و کمتر این روزها به صداوسیما می‌رود. پیش از این نام‌هایی مثل رضا بنفشه‌خواه، مهران رجبی و محمد یگانه به عنوان بازیگران جدید برنامه «صبح جمعه با شما» هم مطرح شدند اما فقط محمد یگانه در کنار «صبح جمعه با شما» مانده است. خانم حجت و مهدی صباغی کنار گروه‌ هستند و داوود منفرد هم آمده است و «صبح جمعه با شما» پراکنده ضبط می‌شود تا مشکلی برای بازیگری پیش نیاید. 
 
* هستیم، البته ضبطی، نه زنده!
طبیعت این برنامه کنار هم قرار گرفتن و دیالوگ گفتن، با هم خندیدن و شوخی کردن است. قدوسیان در جریان این گپ و گفت تصریح کرد: «همه ‌چیز را کرونا به هم ریخته اما نخواستیم عقب‌نشینی کنیم. دوست داشتیم این روزها، مثل گذشته جمعه صبح‌ها ساعت 9 تا 11، کنار مردم باشیم و لحظات شادی را برای آنها فراهم کنیم؛ خسته نباشیدی به پرستاران و پزشکان گفته باشیم و مردم را آماده یک هفته کاری دیگر کنیم. هر چند تولید اینچنینی برنامه در استودیو و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار سخت است اما تصور می‌کنم مردم این روزها بیش از هر زمان دیگری به شادی نیاز دارند». او با اشاره به تولیدی شدن برنامه و سختی‌های حضور بازیگران، گفت: به خاطر کرونا نمی‌توانیم «زنده» روی آنتن برویم و حتی تماشاگر داشته باشیم. طبیعت این برنامه، با مردم ضبط کردن بود اما همه اینها را کرونا تحت‌الشعاع قرار داد. حتی بازیگران هم نمی‌توانند مثل قبل کنار هم قرار بگیرند و اگر بازیگری سرماخوردگی و بیماری هم داشته باشد او را کنار خودمان نخواهیم داشت. اینها همه معضل این بیماری است اما با همه این اوصاف هنرمندان و عوامل و دست‌اندرکاران این برنامه برای آمدن به خانه‌های مردم سر از پا نمی‌شناسند. 
 
* حرف دل مردم از زبان رادیو
در زمان پخش این مجموعه، بحث‌های مختلفی در ارتباط با نقدهای صریحی که در آن به مسؤولان و عملکرد آنها مطرح می‌شد در برخی محافل رسانه‌ای و غیررسانه‌ای شنیده می‌شد. حالا تهیه‌کننده و کارگردان سری جدید «صبح جمعه با شما» در پاسخ به این سوال که آیا همچنان این روند ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: «طبیعی است که بخش عمده‌ای از نمایش‌های برنامه حول مساله کرونا باشد اما رسالت برنامه «صبح جمعه با شما» همچنان پابرجاست و ما به عنوان صدای مردم همواره مطالبات مخاطبان‌مان را با زبان طنز و کمدی مطرح می‌کنیم. علت ماندگاری برنامه ما بحث نقد آن است و یکی از دلایلی که مخاطبان نیز از این برنامه استقبال کردند همین است. ضمن اینکه اگر طنز، نقد به همراه نداشته باشد، طنز نیست».
او با اشاره به اینکه «صبح جمعه با شما» از اساس یک کمدی انتقادی است، خاطرنشان کرد: «برنامه ما در واقع کمدی انتقادی است و این در موسیقی، نمایش و آیتم‌های برنامه دیده می‌شود. بخش عمده برنامه برگرفته از اخبار روز اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که دستمایه نمایش شده است و حرف دل مردم را از این طریق می‌زنیم. بیش از 70 درصد برنامه به لحاظ سوژه‌یابی از پیامک‌هایی که خود مردم برای ما می‌فرستند، استخراج شده است. رسالت ما ابتدا رساندن صدای مخاطب به گوش مسؤولان و سپس آوردن خنده به لب مخاطبان است».
 
* صبح جمعه با شما، عید 1400 در تلویزیون؟
قدوسیان درباره ضبط تلویزیونی «صبح جمعه با شما» که یکی از موضوعاتی بود که همیشه در ارتباط با این برنامه مطرح می‌شد نیز گفت: «فعلا متمرکزیم به روال عادی و طبیعی خودمان بازگردیم اما برای ضبط تلویزیونی «صبح جمعه با شما» به عید نوروز 1400 می‌اندیشیم». خبر جالب دیگر در ارتباط با این مجموعه رادیویی که توسط تهیه‌کننده و کارگردان برنامه در گفت‌وگوی اخیرش مطرح شده، اینکه «صبح جمعه با شما» پس از ۲ ماه مرخصی به احترام ایام محرم و صفر، از جمعه این هفته دوم آبان‌ماه ساعت 9 تا 11 صبح روی آنتن رادیو ایران می‌رود. 

Page Generated in 0/0049 sec