printlogo


کد خبر: 225679تاریخ: 1399/7/28 00:00
مروری بر آنچه در گوشه و کنار سینمای جهان می‌گذرد
از توقف وسترن تازه نتفلیکس تا چالش تازه دیزنی با نژادپرستی!

در روزهایی که سینمای جهان همچنان تحت تاثیر کرونا قرار دارد، هر روز خبرهایی تازه از گوشه و کنار سینما شنیده می‌شود؛ نخستین خبر اینکه ساخت فیلم جدید ادریس البا برای نتفلیکس به دلیل ابتلای یکی از اعضای گروه تولید به بیماری «کووید-‌19» متوقف شد. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، این فیلم «سخت‌تر زمین می‌خورند» نام دارد که ادریس البا، رجینا کینگ و جاناتان میجزر بازیگران آن هستند و پس از اینکه یکی از اعضای گروه تولید دچار کرونا شد، متوقف شد. فیلمبرداری فیلم از پنجشنبه‌شب متوقف شد و جمعه هم ادامه یافت اما با توجه به اینکه هیچ‌ یک از اعضای اصلی گروه مبتلا نشده‌اند، انتظار می‌رود کار در هفته جدید از سر گرفته شود. این در حالی است که خود ادریس البا نیز یکی از نخستین چهره‌های شناخته‌شده بود که در ماه مارس به ویروس کرونا مبتلا شد و اعلام کرد تست «کووید-۱۹‌» وی مثبت شده است. در آن زمان هم تولید همین فیلم به دلیل شیوع کرونا متوقف شده بود و البا که برای فیلمبرداری در نیومکزیکو حضور داشت به دلیل ممکن نبودن سفر، همان جا ماند. 
خبر جالب و عجیب دیگری که روز گذشته در رسانه‌ها بازتاب یافت، اضافه شدن هشدار سنی به چند کارتون قدیمی شرکت والت دیزنی از جمله «گربه‌های اشرافی» و «دامبو» به دلیل وجود مضامین توهین‌آمیز نژادی و قومیتی بود. بر اساس آنچه بیزینس اینسایدر منتشر کرده، شرکت والت دیزنی که در سال‌های اخیر به ‌خاطر صحنه‌های جنجالی در فیلم‌های قدیمی‌اش هدف انتقادات قرار گرفته است بتازگی از افزودن پیام هشدار به برخی فیلم‌های موجود در سرویس پخش اینترنتی دیزنی پلاس ( Disney Plus)‌ خبر داد. این پیام بینندگان را آگاه می‌کند فیلمی که قرار است تماشا کنند حاوی کلیشه‌های نژادی و صحنه‌هایی است که در راستای تصویرسازی منفی از مردم و فرهنگ‌های دیگر قرار دارد. این برچسب به ۶ کارتون معروف و قدیمی گربه‌های اشرافی، پیتر پن، دامبو، کتاب جنگل، بانو و ولگرد و خانواده دکتر ارنست اضافه شده است. 
با به راه افتادن جنبش ضدنژادپرستی «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» (Black Lives Matter)، دیزنی نیز حرکتی با عنوان داستان‌ها  اهمیت دارند ( Stories Matter) را آغاز کرد که اضافه شدن برچسب هشدارآمیز به این کارتون‌ها بخشی از آن است. پایگاه اینترنتی شرکت دیزنی در توضیح برچسب‌گذاری کارتون پیتر پن (۱۹۵۳) می‌نویسد: این فیلم تصویری کلیشه‌ای از بومیان آمریکا ارائه می‌دهد که نه دربردارنده تنوع موجود در بین این مردمان است و نه سنت‌های اصیل فرهنگی‌شان. در پیتر پن این گروه در قالب شخصیت‌هایی نشان داده می‌شوند که با زبانی نامفهوم صحبت می‌کنند و مکررا از آنها به عنوان سرخپوست یاد می‌شود که لفظی توهین‌آمیز است (سرخپوست یا همان redskin در فرهنگ لغات معاصر آمریکایی به عنوان واژه‌ای توهین‌آمیز برای اشاره به مردمان بومی آمریکا ذکر شده است). پیتر و پسران گمشده شامل رقص، کلاه و دیگر استعارات اغراق‌شده است که نوعی تمسخر و سوءاستفاده از فرهنگ و تصویر مردم بومی آمریکا به حساب می‌آید. این شرکت فیلمسازی می‌گوید به جای حذف چنین صحنه‌هایی از آرشیو فیلم‌های خود، دست به این نوع برچسب‌گذاری ‌زده است تا گفتمانی درباره کلیشه‌های مضر برقرار شود و اصلاحات لازم در تولیدات آینده انجام شود. 
خبر دیگر اینکه شماری از بازیگران هالیوود نیز با ورود به کارزار انتخاباتی آمریکا به شکلی علنی از رقیب ترامپ حمایت کردند. بر اساس آنچه ددلاین منتشر کرده، سه‌شنبه عوامل فیلم سینمایی «انتقام‌جویان» برای رویداد «جمع‌آوری رای» کمپین بایدن با یکدیگر همکاری می‌کنند. در این رویداد مجازی که دان چیدل، پال راد و زوئه سالاندا نیز حضور خواهند داشت، پرسش و پاسخی با عوامل فیلم سینمایی «انتقام‌جویان» برگزار خواهد شد. «جمع‌آوری رای» یکی از چندین کمپین‌های بایدن است که استعداد‌های هالیوودی در آن نقش دارند. 

Page Generated in 0/0062 sec