printlogo


کد خبر: 225687تاریخ: 1399/7/28 00:00
از صبح دیروز گزارش‌هایی درباره ازسرگیری تنش‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی منتشر شد
نقض آتش‌بس دوم

گروه بین‌الملل: درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان وارد بیست‌و‌یکمین روز خود شده است و در این مدت ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند. در همین حال تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس دوم از ساعت 00:00 هجدهم اکتبر اگرچه همانند آتش‌بس اول در مرحله اول موفقیت‌آمیز بود اما این بار هم ساعتی پس از اجرا با نقض از سوی طرفین مواجه شد. در این بین ۲ طرف مجددا یکدیگر را مسؤول نقض آتش‌بس معرفی کردند. 
 
* آتش‌بس دوم هم شکست
به گزارش «وطن امروز»، شامگاه شنبه خبر آتش‌بس مجدد میان باکو و ایروان در حالی منتشر شد که از صبح دیروز (یکشنبه) رسانه‌ها گزارش‌هایی را درباره ازسرگیری تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی منتشر کردند. شنبه‌شب «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه طی تماس‌های تلفنی جداگانه با همتایان آذربایجانی و ارمنستانی خود از طرفین خواست به آتش‌بس پایبند باشند. این تماس‌ها پس از آن انجام شد که روز شنبه مقام‌های قره‌باغ از وقوع انفجارهایی در شهرهای «استپاناکرت» و «شوشی» و زخمی شدن دست‌کم ۲ نفر خبر دادند و مقام‌های باکو نیز از کشته شدن دست‌کم ۱۳ و زخمی شدن بیش از ۵۰ نفر دیگر در حمله موشکی نیروهای مسلح ارمنستان به شهر گنجه و «مینگه‌چویر» خبر دادند. در پی آن، رئیس‌جمهور آذربایجان در پیامی هشدارآمیز گفت انتقام حمله ارمنستان را خواهد گرفت و پس از آن باکو از ساقط شدن جنگنده «سوخو‌۲۵» ایروان خبر داد. بعد از این تحولات، وزارت خارجه روسیه مجددا وارد عمل شد. بنا بر بیانیه وزارت خارجه روسیه، وزیر خارجه این کشور بر اهمیت بیانیه‌ مشترک رؤسای‌جمهور روسیه، آمریکا و فرانسه تأکید کرده و خواستار پایبندی باکو و ایروان به بیانیه سه‌جانبه روسیه، آذربایجان و ارمنستان شد که خواهان توقف کامل درگیری‌هاست. پس از این تماس، ارمنستان شامگاه شنبه از توافق آتش‌بس جدید با آذربایجان خبر داد. بر مبنای این توافق قرار بود آتش‌بس جدید از ساعت 00:00 روز هجدهم اکتبر (27 مهرماه) آغاز شود.  اعلام آتش‌بس دوباره در حالی اعلام ‌شد که بامداد شنبه گذشته (۱۹ مهرماه) توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی با میانجیگری مسکو حاصل شد اما درست دقایقی قبل از آغاز اجرایی شدن آتش‌بس و بعد از اجرای آن، ایروان و باکو بدون توجه به تعهدات خود حملاتی را علیه مواضع یکدیگر ترتیب دادند. 
 
* ارمنستان جمهوری آذربایجان را به نقض آتش‌بس متهم کرد
در همین حال ارمنستان بامداد یکشنبه جمهوری آذربایجان را به نقض توافق آتش‌بس جدید که از چند ساعت قبل از آن بین ۲ طرف اجرایی شده بود متهم کرد. سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد: «دشمن از ساعت ۰۰:۰۴ تا ۰۲:۴۵ اقدام به شلیک گلوله‌های خمپاره در جهت شمالی و از ۰۲:۲۰ تا ۰۲:۴۵ اقدام به شلیک راکت در جهت جنوب کرد». «شوشان استپانیان» صبح دیروز هم اعلام کرد یگان‌های نظامی ارتش حکومت خودخوانده منطقه قره‌باغ کوهستانی ۴ تانک جمهوری آذربایجان را که از سمت جنوب حمله می‌کردند، منهدم کردند. او در صفحه شخصی خود نوشت: «در جبهه جنوبی منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی، دشمن (جمهوری آذربایجان) تعداد زیادی پهپاد و سیستم‌ توپخانه‌ای به کار گرفته است». ساعاتی بعد جمهوری آذربایجان ضمن واکنش به این خبر، ارمنستان را مسؤول شکست آتش‌بس دوم دانست. 
 
* باکو: ارمنستان آتش‌بس را نقض کرد
صبح دیروز اما وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم با صدور بیانیه‌ای، ارمنستان را به نقض آتش‌بس جدید از طریق حمله به شهر «جبرئیل» متهم کرد. خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این باره گزارش کرد وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در ساعات اولیه روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای، نیروهای مسلح ارمنستان را به حملات خمپاره‌ای به مواضع جمهوری آذربایجان در امتداد خط تماس منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» متهم کرد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دراین  بیانیه‌ اعلام کرد: «با وجود اعلام یک آتش‌بس انسان‌دوستانه جدید در ساعت ۰۰:۰۰ روز ۱۸ اکتبر (۰۰:۳۰ بامداد یکشنبه ۲۷ مهرماه به وقت تهران)، نیروهای مسلح ارمنستان بار دیگر آشکارا این توافق را نقض کردند. دشمن حملات خمپاره‌ای و توپخانه‌ای خود را در شهر جبرئیل و همچنین روستاهای آزادشده کنار رود ارس آغاز کرده است. هیچ تلفاتی از پرسنل [جمهوری آذربایجان] بر جای نمانده است. یگان‌های ما پاسخ متناسبی داده‌اند». در همین حال وزارت دفاع ملی ترکیه هم در حمایت از جمهوری آذربایجان اعلام کرد این کشور در مقابل حملات ارمنستان به غیرنظامیان جمهوری آذربایجان ساکت نخواهد ماند.

Page Generated in 0/0066 sec