printlogo


کد خبر: 225707تاریخ: 1399/7/28 00:00
با ادامه روند افزایشی آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا، متخصصان و کارشناسان تنها راهکار موجود برای قطع زنجیره انتقال این ویروس را تعطیلی حداقل ۲ هفته‌ای شهرهای بزرگ می‌دانند
تعطیل کنید

گروه اجتماعی: با  وجود اینکه اعضای کمیته‌های جانبی ستاد مقابله با کرونا تعطیلی و اعمال محدودیت‌های‌ بیشتر در شهرهای بحرانی را بهترین راه قطع زنجیره انتقال «کووید-۱۹» می‌دانند اما دولت همچنان بر عدم تعطیلی اصرار دارد. به گزارش «وطن امروز»، معاون کل وزارت بهداشت و فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران بارها از ضرورت تعطیلی پایتخت برای قطع زنجیره انتقال سخن گفته‌اند اما دولت در برابر تعطیلی‌ها همچنان مقاومت از خود نشان می‌دهد.
معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به اینکه تهران با ۵ هزار و ۳۰۰ بیمار کرونایی وضعیت خوبی ندارد، گفت: برای اعلام محدودیت‌های تردد، کمی دیر تصمیم‌گیری شد. نادر توکلی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه تهران با ۵ هزار و ۳۰۰ بیمار کرونایی وضعیت خوبی ندارد، گفت: برای اعلام محدودیت‌های تردد، کمی دیر تصمیم‌گیری شد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نظارت‌ها تشدید پیدا کرده است، افزود: نشستی را با روسای بیمارستان‌های اصلی داشتیم. در ارائه روند خدمت‌رسانی، وضعیت اکسیژن‌رسانی در بیمارستان‌ها برای ما بسیار حیاتی است، زیرا درمان اساسی برای بیماران کرونایی نداریم. توکلی با اشاره به اینکه در استان تهران ۱۷۵ بیمارستان داریم، گفت: ۱۰۵ بیمارستان درگیر بیماران کرونایی هستند، قطعا بیمارستان‌های اصلی و بزرگ مانند بیمارستان شریعتی، امام خمینی(ره) و حضرت رسول اکرم(ص) بخشی از ارائه خدمت‌شان به بیماران غیرکرونایی خواهد بود و این موضوع نباید مخدوش شود. معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به اینکه درخواستی را مقام عالی وزارت بهداشت از ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اعمال منع رفت و آمد به ۵ کلانشهر اعلام کرد، گفت: این درخواست داده شد تا بار بیماری کمتر شود، شاید درخواست یکی، دو روز یا حتی ۳ روز زودتر باید داده می‌شد تا هماهنگی‌های بین‌بخشی صورت می‌گرفت، از این رو ممنوعیت‌ها بشدت اعمال نشد. 
وی با اشاره به اینکه تصمیمات باید زودتر گرفته می‌شد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد برای مقاطع بعدی هماهنگی‌ها باید بهتر صورت گیرد، برای ما در این درخواست مبدا سفر مهم بود، لذا بحث مبدا را در نظر گرفتیم تا مردم در کلانشهر‌ها از شهر خارج نشوند. سفر از شهر‌های شمالی به شهر‌های دیگر کمتر است و به همین دلیل محدودیت در کلانشهر‌ها اعمال شد. وی با بیان اینکه گسترش بیشتر کرونا در خانه‌ها و میان اعضای خانواده باعث پیچیده شدن روند مقابله با کرونا شده است، یادآوری کرد: این محدودیت‌ها به صورت اعلام سراسری منتشر شد و لذا زمان اعمال آن با مشکل و محدودیت مواجه بود. توکلی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌ها خود منجر به مشکلاتی می‌شود، خاطرنشان کرد: باید شرایط جایگزین لحاظ می‌شد که در این باره محدودیت‌هایی وجود داشت. 
وی با اشاره به مزیت‌های دورکاری در شرایط کرونایی افزود: باید یک‌سوم ساعت کاری کارمندان کم شود. بیش از ۱۰۰ بیمارستان درگیر کرونا هستند، لذا رصد تمام بیمارستان‌ها به صورت متمرکز انجام می‌شود تا توزیع بیمار با مشکل مواجه نشود.
 
* مراکز بزرگ خرید باید تعطیل شوند
عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا بر تعطیلی مراکز بزرگ خرید و سالن‌های عروسی به منظور کاهش انتقال ویروس کرونا تاکید کرد. به گزارش مهر، مسعود مردانی دیروز در برنامه شبکه خبر گفت: این محدودیت‌ها باید چند ماه قبل اعمال می‌شد. وی با عنوان این مطلب که تا رسیدن به شرایط مطلوب خیلی فاصله داریم، افزود: منع آمد و شد در 5 کلانشهر نسبتا موفق بوده و باید تسری پیدا کند. وی با اشاره به استراتژی‌های متعددی که برای کنترل بیماری کرونا وجود دارد، به ایمنی گله‌ای اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۵ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور مبتلا شده‌اند و اگر می‌خواهیم ایمنی گله‌ای ایجاد شود، باید ۶۰ درصد مبتلا شوند که در این صورت تلفات شدیدی خواهیم داشت و در نتیجه نه فقط کارا نیست، بلکه غیرانسانی هم است. وی با عنوان این مطلب که فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور رعایت نمی‌شود، گفت: متأسفانه اصرار مردم به خرید از فروشگاه‌های شلوغ، اصلا منطقی نیست. عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا افزود: باید ساعت کار فروشگاه‌های بزرگ را افزایش بدهند و در عین حال، مراکز بزرگ خرید باید تعطیل شوند. 
در این شرایط حامیان دولت نیز به جمع منتقدان دولت پیوسته‌اند و عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا را متناسب بحران نمی‌دانند. از جمله محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران که تعطیلی را مهم‌ترین راه مقابله با «کووید-19» می‌داند. 
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آمار روزانه فوتی‌های کرونا در تهران نزدیک ۱۵۰ نفر شده است، گفت: باید به فکر تعطیلی کامل ۲ هفته‌ای تهران و برخی کلانشهرها باشیم و اگر این کار را نکنیم به نظر می‌رسد نتوانیم از پس موج سوم برآییم. محسن هاشمی دیروز پیش از آغاز جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: هنوز کرونا در صدر اخبار است، چرا که به صورت توفانی عمل می‌کند و با اینکه در برخی کشورها صحبت از موج دوم است اما در کشور ما شاهد شیوع موج سوم هستیم. متاسفانه وضعیت در کشور خوب نیست و فوتی‌های روزانه در کشور نزدیک به ۳۰۰ نفر و تعداد مبتلایان به حدود ۵۰۰۰ نفر رسیده است که در تهران نیز این عدد به ۱۵۰ فوتی در روز نزدیک شده است. 
وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد باید اقدامات ویژه‌تری از آنچه تاکنون از سوی ستاد کلی مقابله با کرونا اتخاذ شده انجام شود، افزود: این جور عملکرد و برنامه‌ریزی به نظر می‌رسد جواب نداده و توصیه این است به فکر تعطیلی کامل ۲ هفته‌ای برخی صنوف در تهران و برخی کلانشهرها باشیم و اگر این کار را نکنیم به نظر می‌رسد نتوانیم از پس موج سوم بربیایم. 
هاشمی در ادامه با بیان اینکه در فصل پاییز قرار داریم و تردد خودروها باعث آلودگی هوا می‌شود که تاثیر جدی بر ایمنی و سلامت گروه‌های مختلف دارد، به گرانی و دغدغه معیشت و بهداشت روان مردم اشاره کرد و گفت: متاسفانه مردم هم استرس گرانی دارند و هم امکان تغذیه مناسب ندارند و حالا هم آلودگی هوا تشدید شده و در کنارش هم کرونا هست. حداقل تعطیل کنند تا مردم کرونا نگیرند. از طرفی ما هر ساله آبان‌ماه در پی افزایش آلودگی هوا طرح ترافیک را تشدید و آن را از در خانه اجرا می‌کردیم و حالا هم باید این کار را مجددا انجام داد، اگر تعطیل کنند حمل‌ونقل عمومی خلوت می‌شود.  
 
* 100 درصد تست کرونای یاسوجی‌ها مثبت شد!
وضعیت کرونا در دیگر استان‌ها هم بهتر از تهران نیست تا جایی که 100 درصد تست‌های یک شهرستان در روز جمعه مثبت اعلام شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه‌و‌بویراحمد در این باره گفت: روز جمعه ۱۰۰ درصد نمونه‌های ارسال شده از شهرستان بویراحمد به آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج مثبت بود. 
وی ابراز داشت: سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی عده‌ای از افراد در جامعه و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط آنها عامل ایجاد وضعیت کنونی بوده است. شمار جان‌باختگان بیماری کرونا در استان به ۱۷۲ نفر رسیده است. هم‌اینک ۳۲۴ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه‌وبویراحمد تصریح کرد: از این تعداد ۱۲۶ بیمار کرونایی قطعی و ۲۲ بیمار در بخش‌های ویژه تحت درمان هستند. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۹ هزار و ۲۳۰ نفر از مجموع مبتلایان به کرونا در استان بهبود یافته‌اند. 
 
* ممنوعیت سفر چقدر ترددهای جاده‌ای را کاهش داد؟
جانشین پلیس راه کشور از کاهش ترددهای بین‌‌جاده‌ای طی ۳ روز گذشته خبر داد. سرهنگ ایوب شرافتی درباره وضعیت تردد در جاده‌های کشور پس از اعلام محدودیت سفر در ۵ کلانشهر کشور گفت: آمارهای پلیس راه حاکی از کاهش تردد در سطح کشور طی ۳ روز گذشته است به طوری که در مجموع می‌توان گفت تردد در جاده‌های کشور طی این ۳ روز کاهش محسوسی داشت. وی با بیان اینکه آنچه به عنوان افزایش یا کاهش اعلام می‌شود، مربوط به تمام راه‌های کشور است، گفت: بر این اساس در روز چهارشنبه 24 مهرماه 19 درصد کاهش در ترددها را داشتیم، این آمار در روز پنجشنبه 25 مهرماه به 41 درصد کاهش رسید و روز جمعه 26 مهرماه نیز شاهد کاهش 22 درصدی تردد در جاده‌های کشور بودیم. جانشین پلیس راه کشور با بیان اینکه پلیس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را اجرا خواهد کرد، ضمن تشکر از همکاری مردم، در عین حال از هموطنان درخواست کرد که همچنان از انجام سفرها و ترددهای غیرضروری بین‌شهری خودداری کنند. 
بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، از ساعت 24 چهارشنبه هفته گذشته تا ظهر روز یکشنبه هفته جاری در معابر ورودی و خروجی ۵ کلانشهر تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه محدودیت تردد اعمال شد و تنها خودروهای امدادی، اورژانسی و حمل‌و‌نقل عمومی از آن مستثنا بودند. 
 
* انفصال از خدمت در انتظار پنهان‌کنندگان کرونا
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از اتخاذ سیاست‌ها و راهبردهای مقابله با کرونا در کشور خبر داد. علیرضا رئیسی در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما گفت: در حال حاضر و تا امروز، کمتر از ۱۵ درصد از کل جمعیت کشور به کرونا مبتلا شده‌اند، پس درباره وضع کشور، حرکت به سمت ایمنی جمعی امکان‌پذیر نیست، زیرا برای اعمال ایمنی جمعی باید حدود ۶۶ درصد از جمعیت کل کشور به ویروس کرونا مبتلا شده باشند. وی تصریح کرد: مردم باید آگاه باشند که وضع کشور به گونه‌ای نیست که مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی، تعطیلی کامل اعلام و مردم را خانه‌نشین کنیم، چون نه توان مالی پرداخت هزینه‌های زندگی مردم ممکن است و نه مردم پذیرای چنین شرایطی هستند پس تا حداقل ۱۰ ماه آینده باید فقط امیدوار به کشف واکسن کرونا بمانیم. وی گفت: از این به بعد هر فردی در هر جا آزمایش دهد با کد ملی قابل تشخیص و شناسایی است. رئیسی افزود: برای افرادی که کرونای آنها مثبت است و بیماری خود را مخفی و محل قرنطینه خود را ترک می‌کنند، جرایمی در نظر گرفته‌ایم. وی در پایان گفت: جریمه ۲۰۰ هزار تومانی و انفصال از خدمت برای کسانی که بیماری خود را مخفی کنند، در نظر گرفته شده است. 
 
* تمدید تعطیلی یک هفته‌ای برخی صنوف
معاون نظارت بر اماکن عمومی از تمدید تعطیلی یک هفته‌ای برخی صنوف پرتردد و پرریسک به دلیل موج سوم شیوع ویروس کرونا خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، سرهنگ نادر مرادی با اشاره به مصوبه جدید ستاد مقابله باکرونای استان تهران اظهار داشت: به علت افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا و آغاز موج سوم آن به مدت یک هفته دیگر همه آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، تالار‌های پذیرایی و چایخانه‌ها، سینماها، مراکز فرهنگی و هنری اعم از کتابخانه‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخر‌های سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی تعطیل هستند. وی افزود: مراسم عروسی، ترحیم و همایش‌ها که باعث شیوع ویروس کرونا می‌شود نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل است. معاون نظارت بر اماکن عمومی با اشاره به اینکه این موارد طی جلسه‌ای به روسای اتحادیه‌های مربوط ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: تعطیلی این صنوف پرریسک از ۲۷ مهرماه آغاز شده و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.
***
[۴۷۴۴ بیمار بدحال کرونایی]
آخرین آمار کرونا  از شناسایی ۳۸۹۰ مورد جدید «کووید-19» در کشور از ظهر روز شنبه تا ظهر دیروز خبر می‌دهد.  سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت دیروز در این باره گفت: متاسفانه در این مدت ۲۵۲ نفر نیز به دلیل این بیماری جان باختند.  بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۸۹۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۶۶۱ نفر از آنها بستری شدند. همچنین مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۵۳۰ هزار و ۳۸۰ نفر رسید. طبق آمار موجود در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۲ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۰ هزار و ۳۷۵ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تاکنون ۴۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۷۴۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.  به گفته سخنگوی وزارت بهداشت تاکنون 4 میلیون و ۵۱۱ هزار و ۱۵۴ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. لاری همچنین در توضیح استان‌های در وضعیت قرمز بیماری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌و‌بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. وی درباره استان‌های در شرایط هشدار نیز گفت: استان‌های هرمزگان، فارس و گلستان هم در وضعیت هشدار قرار دارند. 
 


Page Generated in 0/0058 sec