printlogo


کد خبر: 225713تاریخ: 1399/7/28 00:00
اظهارات رئیس دفتر رئیس‌جمهور در توجیه اختصاص منابع مقابله با کرونا به یک دانشگاه خاص حاشیه‌ساز شد
توجیه ناشیانه
* واعظی روز گذشته از پرداخت 10 هزار میلیارد تومان دیگر برای مقابله با کرونا خبر داد

شنبه هفته پیش بود که موضوع تخصیص بودجه خاص به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران از محل یک میلیارد یورو منابع صندوق توسعه ملی، با اعتراض نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی جنجالی شد. طبق اعلام علیرضا نظری مبلغ 120 میلیارد تومان از محل یک میلیارد یورویی منابع برداشت شده از صندوق توسعه ملی که قرار بود برای تامین منابع مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا هزینه شود، تحت تاثیر روابط خاص به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران برای ساخت یک دانشکده اختصاص یافته است. پس از این بود که تصویر نامه‌نگاری نوبخت با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاریخ 30 تیرماه سال جاری منتشر شد که در آن، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل منابع یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا به این دانشگاه اختصاص یافته است. نظری در این باره اعلام کرد: در حالی که ۷ سال از فعالیت دولت آقای روحانی و تیم همراه‌شان می‌گذرد، با نهایت تأسف همچنان می‌بینیم پروژه‌های فراوانی در اقصی‌ نقاط کشور به دلیل کمبود اعتبار تخصیصی بر زمین مانده و اهتمامی نیز برای تکمیل این طرح‌های عمرانی وجود ندارد اما در کمال ناباوری وقتی پای نزدیکان آقای روحانی در میان باشد، با چشم برهم زدنی اعتبارات کلان به سمت سوژه مورد نظر سرازیر می‌شود. نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی که صدها پروژه مشابه در شهرستان‌ها بر زمین مانده، چرا ظرف ۴۸ ساعت آن هم با مکاتبه مستقیم دانشگاه شهید بهشتی تهران بدون رعایت سلسله مراتب اداری، مجوز برداشت مبلغ یکصد میلیارد تومان برای خرید ملک مورد نظر دانشکده فوق‌الذکر از صندوق توسعه ملی صادر می‌‌شود. نظری با اشاره به موارد مصرف اعتبار برداشت شده از محل صندوق توسعه ملی به اذن رهبر معظم انقلاب برای مقابله با کرونا و تجهیز کادر درمان گفت: وقتی برای پروژه مورد نظر دانشگاه شهید بهشتی ردیف بودجه تعریف شده و اتفاقا این پروژه حدود ۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، چطور ممکن است به یکباره یکصد میلیارد پول نقد در کمترین زمان ممکن بدون تشریفات خاص اداری برای خرید یک ملک هزینه شود؟! آیا در ساختار اداری کشور اتفاق مشابهی را سراغ دارید که بدون اطلاع وزارتخانه این حجم پول جابه‌جا شود و وقتی که متوجه پیگیری‌های ما می‌شوند، بلافاصله مسیر برداشت این اعتبار را از صندوق توسعه ملی به سمت اعتبارات خاص ریاست‌جمهوری تغییر دهند؟ اشاره نظری به تغییر مسیر تخصیص منابع، مربوط به نامه دومی است که سازمان برنامه و بودجه یک هفته پس از نامه اول با همان مضمون به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارسال می‌کند با این تفاوت که محل تخصیص منابع را «حساب خاص» عنوان می‌کند. با این حال هنوز مشخص نیست منظور سازمان برنامه و بودجه از «حساب خاص» چیست. 
 
* تخصیص منابع صندوق توسعه طبق دستورات رهبری است
در همین حال رئیس دفتر رئیس‌جمهوری شنبه همین هفته در واکنش به انتقادات از این اقدام گفت: سازمان برنامه و بودجه به بسیاری از دانشگاه‌هایی که نیازمند هستند، کمک کرده و این روند ادامه دارد؛ حال ممکن است عده‌ای دنبال آن باشند تا بگردند و در هر دانشگاه افرادی را پیدا کنند و بگویند بودجه دولت به خاطر این افراد به آن دانشگاه داده شده است. محمود واعظی با تاکید بر اینکه جز دانشگاه‌ها به بیمارستان‌ها و مراکز دیگر نیز کمک‌هایی شده است، گفت: درباره اعتباراتی که از محل صندوق توسعه ملی تخصیص داده می‌شود، هر اتفاقی که بیفتد بر اساس چارچوبی است که ما خدمت رهبری نوشتیم و بر اساس محور و دستورات ایشان از اعتبارات این صندوق استفاده می‌شود؛ مگر می‌شود هر کسی هر کاری که دلش بخواهد انجام دهد؟رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: من درباره عضویت فرزند آقای روحانی در هیأت ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پرس‌وجو کردم و به من گفتند اصلا چنین چیزی نیست؛ در واقع کسی که نشسته این سناریو را طراحی کرده، خبرنگاران را سر کار گذاشته که از مسؤولان در این باره بپرسند، در حالی که دختر آقای رئیس‌جمهور اصلا در هیأت علمی آن دانشگاه عضویت ندارد. 
 
* پرداخت 10 هزار میلیارد تومان دیگر برای مقابله با کرونا
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: مقام معظم رهبری ضرورت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای بیماری «کووید-۱۹» را تایید فرمودند و نحوه و محل مصرف این منابع بر اساس سیاست هیأت امنای صندوق و طبق مقررات مصوب است. محمود واعظی در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت افزود: تاکنون معادل ریالی بخشی از اعتبار تخصیصی از منابع صندوق توسعه ملی برای مبارزه با بیماری کرونا پرداخت شده است و با دستور رئیس‌جمهور طی ۲ هفته آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت می‌شود. وی با بیان اینکه بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه ملی سازوکار ویژه خود را دارد، تصریح کرد: ضرورت استفاده از این منابع با مجوز رهبر معظم انقلاب یا تصویب مجلس شورای اسلامی در بودجه سالانه تخصیص داده و بر اساس سیاست هیأت امنای صندوق و طبق مقررات مصوب هزینه می‌شود. 
 
* منابع صندوق توسعه برای مقابله با کرونا یا ساخت دانشکده؟
واعظی در حالی از هزینه‌کرد منابع مطابق دستور رهبری سخن گفته که موافقت مقام معظم رهبری با برداشت یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی مشروط به هزینه‌کرد برای مقابله با کرونا بوده است. مطابق آنچه اعلام شد، قرار بود منابع برداشت شده از صندوق توسعه برای مقابله با کرونا در ۲ بعد «بهداشتی و درمانی» و همچنین «تبعات اقتصادی» هزینه شود. با این حال دولت تاکنون هیچ توضیحی درباره ارتباط اختصاص 120 میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی برای ساخت دانشکده داروسازی با اهداف تعیین شده برای هزینه‌کرد یک میلیارد یورو منابع برداشت شده از صندوق توسعه نداده است. نکته دیگر در اظهارات واعظی، اشاره به دستور رهبری برای هزینه‌کرد این منابع است. اشاره واعظی به تخصیص منابع صندوق توسعه مطابق «دستور رهبری»، این تصویر را در اذهان ایجاد می‌کند که عامل اولیه تخصیص اعتبار برای ساخت دانشکده مذکور، دستور رهبر معظم انقلاب بوده است! این در حالی است که طبق اعلام دولت، رهبر معظم انقلاب صرفا با درخواست دولت برای استفاده از منابع صندوق توسعه آن هم برای مقابله با کرونا (نه ساخت دانشکده برای یک دانشگاه خاص) «موافقت» کردند.
 
* صندوق دست خود دولت است
رهبر حکیم انقلاب 28 آبان‌ماه سال 98 درباره برداشت از صندوق توسعه ملی فرمودند: البته آن صندوق هم دست دولت است، منتها مصرف آن صندوق، دیگر مصرف در امور جاری نیست؛ [قرار بود] همین‌‌طور دائم، بتدریج زیاد بشود که امسال اگر قرار بود به همان ترتیب قانونی پیش برود، بایستی حدود ۳۵ درصد از درآمد نفت می‌رفت داخل صندوق توسعه، منتها دولتی‌ها در همه‌ دوره‌ها- نه فقط دولت کنونی- سر قضایای مختلف می‌آیند اصرار می‌کنند که [برداشت کنند] قانونی هم نیست؛ چون قانونی نیست، به بنده مراجعه می‌کنند؛ اگر قانونی بود که برمی‌داشتند؛ چون قانونی نیست برای اینکه یک‌ جوری درست بشود، به بنده مراجعه می‌کنند و اصرار، التماس که این مشکل است و شما اجازه بدهید ما مثلا فلان مقدار از صندوق توسعه برداریم. متأسفانه صندوق توسعه کم‌اثر شده، کم‌خاصیت شده. بنده هم گفته‌ام وقتی شخص رئیس‌جمهور به من بنویسد که این ضرورت است، اضطراری است، من قبول می‌کنم، من موافقت می‌کنم که این کار انجام بگیرد. البته صندوق دست خود دولت است؛ رئیسش را هم دولتی‌ها می‌گذارند؛ اداره‌اش هم دست آنهاست، دست ما نیست، منتها اجازه‌ برداشت در این شکل غیرقانونی را حقیر بایستی متحمل بشوم و اجازه‌اش را بنده باید بدهم؛ بنابراین مشکل فقط این است. ما بایستی یک مسیری را که این مسیر، مسیر جدیدی است، مسیر نویی است، انتخاب کنیم و در این مسیر با جدیت حرکت بکنیم؛ مسیر تولید داخلی.

Page Generated in 0/0126 sec