printlogo


کد خبر: 225717تاریخ: 1399/7/28 00:00
تعامل نظامی ایران با روسیه و چین چگونه می‌تواند تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا را بی‌اثر کند؟
سورپرایز ویژه برای ترامپ

گروه سیاسی: محدودیت‌های پرشائبه تسلیحاتی ایران در قطعنامه 2231 روز گذشته در پنجمین سالگرد تصویب برجام به اتمام رسید. این اتفاق پس از طی کردن فراز‌ونشیب‌های بسیار در شرایطی رخ داد که از ۲ ماه پیش آمریکا تمام تلاش خود را مصروف تمدید این محدودیت‌ها کرد و در نهایت با توجه به اینکه این اقدام آمریکا اعتبار شورای امنیت سازمان ملل را خدشه‌دار می‌کرد، اعضای شورا به اتفاق پیش‌نویس ارائه شده آمریکا را با اجماع به شکست کشاندند. 
به گزارش «وطن امروز»، از روز شنبه واکنش‌های متعددی پیرامون لغو محدودیت تسلیحاتی کشورمان از سوی مقامات سیاست خارجی ایران و سایر کشورها صورت گرفته است. در این راستا وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای به همین مناسبت اعلام کرد: از امروز، همه محدودیت‌های انتقال اقلام تسلیحاتی به و از جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمام ممنوعیت‌های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی از شهروندان و مسؤولان نظامی ایران تحمیل شده بود، به صورت خودکار خاتمه یافت.  در این بیانیه آمده است: بنابراین، از امروز، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدودیت قانونی و صرفا براساس نیازهای دفاعی خود تهیه کند و همچنین می‌تواند بر مبنای سیاست‌های خود تسلیحات دفاعی صادر کند. وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: بدیهی است هرگونه اقدامی در تعارض با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و خصوصا بند یک قطعنامه و چارچوب‌های زمانی مندرج در آن، در شمار نقض ماهوی قطعنامه و اهداف برجام محسوب شده و جمهوری اسلامی ایران متقابلا حق انجام اقدامات لازم برای تامین منافع ملی خود را محفوظ می‌دارد. 
همچنین دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک بامداد یکشنبه همزمان با پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ۱۰ ساله ایران بیانیه‌ای مطبوعاتی منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹ پنجمین سالگرد «روز تصویب» برجام است. از این روز، وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد، دولت‌ها دیگر ملزم به اخذ مجوز موردی از شورای امنیت برای انجام مراودات مندرج در بندهای ۵ و ۶ (ب) قطعنامه ۲۲۳۱ از جمله عرضه، فروش و انتقال تسلیحات و تجهیزات مربوط به و از ایران نیستند. مضافا، محدودیت‌های مسافرتی برای افراد مندرج در فهرست ۲۲۳۱ لغو می‌شود. در خاتمه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو مسؤول جامعه بین‌المللی با دیگر کشورها تجارت مشروع- در چارچوب حقوق بین‌الملل و براساس منافع ملی‌اش- از جمله در حوزه تجارت اسلحه صورت می‌دهد. 
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه هم با توجه به پایان یافتن محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران، گفت: روسیه از تحریم‌های آمریکا نمی‌ترسد، زیرا به آنها عادت کرده است. به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وی افزود: روسیه در حال توسعه همکاری چندجانبه با ایران است و همکاری در زمینه نظامی- فنی بسته به نیازهای طرفین و آمادگی متقابل برای چنین همکاری‌هایی به روشی آرام ادامه خواهد یافت. سفیر روسیه در تهران هم از دیگر مقامات این کشور بود که درباره لغو محدودیت‌های تسلیحاتی کشورمان و همکاری‌های نظامی تهران- مسکو موضع‌گیری کرد. لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری روسی اینترفکس ضمن تاکید بر تداوم همکاری نظامی ایران و روسیه، مواضع کشورش را درباره لغو تحریم تسلیحاتی ایران بیان کرد. سفیر روسیه در پاسخ به اینکه آیا با پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران، به طور کلی در همکاری نظامی میان تهران- مسکو فرصت‌های جدیدی پیش خواهد آمد، گفت: به پایان رسیدن تحریم تسلیحاتی ایران در تاریخ 18 اکتبر، بدون شک موجب تسهیل تعامل ما با تهران در این زمینه خواهد شد. در این راستا چشم‌اندازهای مشخصی در حال شکل‌گیری است. جاگاریان افزود: ایران مانند هر کشور مستقل دیگری در چنین شرایطی کاملا حق دارد توان دفاعی نیروهای نظامی‌اش را بالا ببرد. 
گفتنی است کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه هم روز شنبه از تهیه برنامه همکاری نظامی ایران و روسیه خبر داده بود. 
تحولات حول لغو محدودیت تسلیحاتی کشورمان در حالی است که آمریکا پس از شکست در شورای امنیت جهت تمدید محدودیت تسلیحاتی به تحریم‌های یکجانبه روی آورد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در این باره بیانیه‌ای صادر کرد. ترامپ در این بیانیه آورد: من امروز اقدامات تازه‌ای را برای محدود کردن تلاش‌های هسته‌ای، موشکی بالستیک، و جنگ‌افزارهای متعارف ایران انجام می‌دهم. دولت من هرگز اجازه نخواهد داد ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد. ما همچنین هرگز به ایران اجازه نخواهیم داد با عرضه مقادیر بیشتری از موشک‌های بالستیک و جنگ‌افزارهای متعارف، جهان را به خطر بیندازد. من برای اطمینان یافتن از اینکه چنین اتفاقی روی نمی‌دهد، فرمان اجرایی جدیدی را صادر می‌کنم، و به این ترتیب، ضمن بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، بر بیش از ۲۴ نهاد و فرد که از فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و مرتبط با تسلیحات متعارف ایران پشتیبانی می‌کنند، تحریم‌های جدید و کنترل صادرات اعمال می‌کنم. این فرمان اجرایی که من امروز صادر می‌کنم، دارایی‌ها و منافع در دارایی‌های [موجود در] ایالات متحده، متعلق به افرادی که در تأمین، فروش یا انتقال تسلیحات متعارف به ایران یا از ایران نقش داشته باشند و نیز کسانی که به ارائه پشتیبانی و خدمات فنی، آموزشی و مالی و سایر کمک‌های مرتبط با این تسلیحات بپردازند را مسدود می‌کند. این فرمان اجرایی برای اعمال تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران بسیار مهم است. 
با توجه به تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده که تاثیر مستقیمی بر بازار تسلیحات متعارف ایران خواهد گذاشت لغو این محدودیت‌ها نباید به گونه‌ای پیش رود که تنها روی کاغذ بماند. در شرایطی که کشورمان طی سالیان گذشته با درک محیط بین‌الملل، به خودکفایی در تولید تسلیحات و نیازمندی‌های دفاعی کشورمان روی آورد اما همزمان نیاز به گسترده شدن بازار تسلیحاتی ایران نیز ضروری به نظر می‌رسد که تحریم‌های ایالات متحده که ذیل پروژه فشار حداکثری دولت فعلی آمریکا مضاعف‌تر شده است، مانعی جدی در این مسیر است. از همین رو با توجه به تامین بخشی از نیازهای دفاعی کشورمان از سوی روسیه و چین و تجهیز و مدرن‌سازی نیروهای مسلح، مدل معاملاتی کشورمان با پکن و مسکو می‌تواند در دور زدن تحریم‌های آمریکا نقش ویژه‌ای ایفا کند. به این گونه که ایران در ازای تسلیحات پیشرفته‌ای همچون جنگنده‌های مدرن این کشورها به جای پرداخت پول، به آنها نفت می‌دهد، نفتی که با توجه به محدودیت‌های فروش و بازگرداندن پول حاصل از فروش آن در مضیقه است. 
این مدل تهاتر می‌تواند مورد توجه برخی کشورها و متحدان منطقه‌ای و همسایگانی نظیر عراق باشد که مشتری تسلیحات دفاعی کشورمان و همزمان مورد فشار آمریکا در پایبندی به تحریم‌های این کشور هستند. 

Page Generated in 0/0064 sec