printlogo


کد خبر: 225718تاریخ: 1399/7/28 00:00
محکومیت یک ایرانی دیگر در آمریکا به دلیل دور زدن تحریم‌ها

وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد سیدسجاد شهیدیان، صراف ایرانی، به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا به ۲۳ ماه زندان فدرال محکوم شده است. سجاد شهیدیان مدیر شرکت صرافی «پرداخت ۲۴» (24payment) به کلاهبرداری بانکی، پولشویی، جعل هویت و نقض تحریم‌های ایران متهم شده بود.  طبق گفته دادستان‌های آمریکایی، شرکت  24payment که ۴۰ کارمند با دفاتری در ایران داشته است، به شهروندان ایرانی کمک می‌کرد از سال ۲۰۰۹ تا نوامبر سال ۲۰۱۸ برای انجام دادن تبادلاتی با کسب‌وکار‌های آمریکایی مانند خرید نرم‌افزار‌های کامپیوتر، مجوز نرم‌افزار‌ها و سرور‌های کامپیوتری تحریم‌های آمریکا را دور بزنند. 
بر اساس کیفرخواست ارائه‌‌شده، این شرکت بسته‌ای از محصولات را روی وب‌سایتش به فروش می‌رساند که شامل یک حساب Pay pal، یک آدرس IP از راه دور از امارات عربی متحده، یک کارت هدیه ویزا، کارت شناسایی و قبض رسید جعلی بود که به مشتریان ایرانی کمک می‌کرد از کسب‌وکار‌های آمریکایی خرید آنلاین انجام دهند. این صراف ایرانی پاییز سال ۹۷ به درخواست یک دادگاه آمریکایی، در لندن دستگیر و اردیبهشت ۹۸ به آمریکا مسترد شد.
جان دمرس، دستیار دادستان کل در امور امنیت ملی آمریکا در بیانیه خود آورده است: شهیدیان با دروغ گفتن به تامین‌کننده‌های آمریکایی، با استفاده از پاسپورت‌ها و هویت‌های جعلی پول‌هایی را به طور غیرقانونی از ایران منتقل و کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرد که تنها هدفش دور زدن تحریم‌های آمریکا بود و دیگران را نیز به انجام چنین کار‌هایی قادر می‌کرد. اقدام امروز باید اشخاص دیگری را که می‌خواهند با دنبال کردن جای پای آقای شهیدیان تحریم‌های آمریکا را نقض کنند دلسرد کند. 
همچنین اریکا مک دونالد، دادستان آمریکایی در این باره گفته است: آقای شهیدیان موسس و رئیس یک شرکت خدمات مالی بود که روش‌هایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکایی که به طور قانونی علیه ایران اعمال شده بودند، اتخاذ کرده بود. چنین اقداماتی مجرمانه است و منافع امنیت ملی را به خطر می‌اندازد. 
اقدام آمریکا در محکومیت یک ایرانی به علت تسهیل ارتباطات بانکی برای خرید نرم‌افزار و جابه‌جایی پول با واکنش‌های متعددی مواجه شده است. البته حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن اسفندماه سال گذشته با اشاره به دستگیری شهیدیان در انگلیس، در صفحه توئیترش نوشت: «اطلاع یافتیم آقای شهیدیان که حدود یک‌و‌نیم سال پیش به دستور دادگاه آمریکا در سفر به انگلیس بازداشت شد، بنا به تصمیم شخصی، اتهام اصلی نقض مقررات تحریمی و در نتیجه، استرداد به آمریکا را پذیرفته است». وی افزود: «سفارت طی ملاقات اخیر در زندان، مخاطرات این تصمیم و ضرورت تجدیدنظر را به وی اعلام کرده بود».

Page Generated in 0/0061 sec