printlogo


کد خبر: 225739تاریخ: 1399/7/29 00:00
پس از شکسته شدن دومین آتش‌بس در قره‌باغ مقامات ارشد ۲ کشور رویکرد آتی خود درباره مناقشه را اعلام کردند
جنگ ادامه خواهد داشت

گروه بین‌الملل: پس از شکسته شدن آتش‌بس دوم در قره‌باغ، دیروز مقامات ارشد جمهوری آذربایجان و ارمنستان در اظهارنظرهای جداگانه به تشریح وضعیت موجود پرداختند. در حالی ‌که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان پیشروی نیروهای ارتش این کشور در روستاهای اشغالی را تایید کرده، نخست‌وزیر ارمنستان تنها راه پایان نبرد را چشم‌پوشی جمهوری آذربایجان از خواسته‌های خود عنوان کرده است. 
 
* ادعای آزادسازی 13 روستا در قره‌باغ کوهستانی
به گزارش وطن امروز، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان صبح دیروز با متهم کردن ارمنستان به نقض آشکار آتش‌بس، مدعی شد نیروهای مسلح کشورش کنترل ۱۳ روستا در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» را به دست گرفته‌اند. علی‌اف در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، گفت نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان کنترل چندین شهرک در جنوب غربی منطقه «جبرئیل» در امتداد خط تماس قره‌باغ کوهستانی را به دست گرفتند. 
وی در این باره نوشت: «روستاهای سلطان‌لی، امیروارلی، ماشانلی، حسنلی، علی‌کیخانلی، گوملگ، حاجیلی، جیارچینویسلی، نیازگولار، کچل ممدلی، شاهولی، حاجی اسماعیلی و اسحاقلی در منطقه جبرئیل آزاد شده‌اند. قره‌باغ متعلق به [جمهوری] آذربایجان است». علی‌اف در ادامه پیام خود با متهم کردن ارمنستان به نقض آشکار توافق آتش‌بس نوشت: «نیروهای مسلح ارمنستان، آشکارا آتش‌بس انسان‌دوستانه موقت را که مورد توافق قرار گرفته بود بعد از ساعت ۰۰:۰۲ بامداد ۱۸ اکتبر از طریق حمله به روستاها و مواضع نظامی [جمهوری] آذربایجان نقض کردند. در نتیجه این اقدامات، افرادی کشته و زخمی شدند. ارتش آذربایجان، پاسخ متناسبی به دشمن داد و چندین شهرک را از اشغال آزاد کرد». بامداد یکشنبه، توافق آتش‌بس جدیدی میان ۲ جمهوری ارمنستان و آذربایجان اجرایی شد اما مانند توافق آتش‌بس اول، مقام‌های باکو و ایروان از همان ساعات ابتدایی، یکدیگر را به نقض توافق آتش‌بس متهم کردند. 
 
* روایت ارمنستان از تحریم‌های ترکیه
 «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان دیروز در اظهاراتی مدعی شد هدف ترکیه از جنگ در قره‌باغ آزادسازی اراضی آذربایجان نیست بلکه سیطره بر خطوط گازرسانی به اروپاست. ارمنستان همچنین ترکیه را به ارسال شبه‌نظامیان از خاورمیانه به درگیری‌های قره‌باغ متهم کرد؛ اتهامی که آنکارا آن را قویا رد کرده است. در همین حال وزارت خارجه روسیه دیروز اعلام کرد مسکو در ارتباط با آنکارا دائما مساله حضور شبه‌نظامیانی از لیبی و سوریه در درگیری‌های قره‌باغ را مطرح می‌کند. «میخائیل بوگدانوف»، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در خاورمیانه و آفریقا در بیانیه‌ای گفت که مسکو در این زمینه با آنکارا در ارتباط است.

Page Generated in 0/0037 sec