printlogo


کد خبر: 225757تاریخ: 1399/7/29 00:00
«وطن امروز» از جلسه ویژه رئیس مجلس با مردان اقتصادی دولت درباره بررسی وضعیت بازارها گزارش می‌دهد
دستورالعمل مدیریت بازار

گروه اقتصادی: ساعات پایانی یکشنبه هفته جاری جلسه‌ ویژه‌ای در رابطه با موضوعات ارزی و گرانی‌های اخیر به میزبانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و روسای کمیسیون‌های تخصصی اقتصادی قوه مقننه و با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر نفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد. اصلی‌ترین تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه تهاتر نفت در برابر کالا، استفاده از ظرفیت دیپلماسی مجلس برای حل مشکلات تجاری، تهاتر واردات و صادرات و تشکیل سندیکای صادرکنندگان خوشنام بود. به گزارش «وطن امروز»، رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه بر ضرورت رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم تاکید کرد و گفت: اکنون قیمت اقلام اساسی سفره خانوار مانند مرغ و تخم‌مرغ فراتر از انتظار رشد داشته و این وظیفه ما مسؤولان است که نگذاریم فشارهای اقتصادی به بدنه جامعه بویژه اقشار کم‌درآمد منتقل شود. قالیباف تصریح کرد: باید با یک مدیریت صحیح و شایسته نسبت به مدیریت نحوه تخصیص ارز به کالاهای اولویت‌دار اقدام و درباره ثبت سفارش کالاهای لوکس یا حتی غیرضروری تجدیدنظر کرد. وی افزود: ما در همین وضعیت فعلی می‌توانیم با اتخاذ سیاست‌گذاری شایسته در حوزه مالی، پولی و تجاری از این گردنه عبور کنیم. به شرط آنکه همه دست به دست هم بدهیم، پای کار باشیم و مردانه برای منافع این مردم تلاش کنیم. رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت هم‌افزایی و هماهنگی دستگاه‌های مسؤول در حوزه سیاست پولی، مالی و تجاری تاکید کرد و گفت: در وضعیت فعلی ما باید فرآیند تهاتر کالا را تسهیل کنیم و غل و زنجیر بروکراسی اداری را از پای کسب و کارها و تجار و بازرگانان باز کنیم. در این جلسه همچنین قالیباف با انتقاد شدید از نحوه حمایت از واردات کالاهای اساسی با ارز ترجیحی تصریح کرد: همانطور که در سال ۹۷ با خاصه‌خرجی ارز ۴۲۰۰ تومانی کشور را دچار چالش کردیم، امروز هم با تخصیص ارز ترجیحی به نام مصرف‌کننده و به کام دلال، منابع این کشور را هدر می‌دهیم. وی تاکید کرد: باید زنجیره واردات و تولید کالاهای اساسی بدرستی رهگیری شود و هرگونه حمایت از سمت مصرف‌کننده صورت گیرد. این جلسه مشترک نیز هر ۱۰ روز یک‌بار برگزار می‌شود.  
 
* تشریح تصمیمات نشست مشترک دولت و مجلس
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح جلسه مذکور اظهار داشت: نخستین تصمیم اتخاذ شده «تشکیل سندیکای صادرکننده خوشنام» برای کاهش محدودیت‌ها و لغو محدودیت‌های ناشی از پیمان‌سپاری ارزی بود که اکنون در حوزه صادرات غیرنفتی کشور بشدت چالش ایجاد کرده است. وی دومین تصمیم اتخاذ شده در این جلسه را موضوع امکان تهاتر واردات در مقابل صادرات عنوان کرد و توضیح داد: این مهم قرار است با مسؤولیت وزارت صمت انجام شود، البته بانک مرکزی وظیفه نظارتی خود را درباره نرخ ارز و نحوه تسویه انجام خواهد داد. به گفته پورابراهیمی، آنچه اکنون برای واردات کالا محدودیت ایجاد کرده است تکالیف بانک مرکزی بر ارائه ارز مذکور در سامانه نیماست و این عمل صادرات را متوقف کرده است، لذا توافق شد که این امکان از طریق ثبت سفارش فراهم شود، در واقع کالاهای مورد نیاز کشور با اولویت بویژه کالاهای اساسی تامین شود، البته ارز کالاهای اساسی جداگانه است و برای نظام ارزی کشور مجددا تصمیم‌گیری خواهد شد. 
وی سومین تصمیم اتخاذ شده در این جلسه را امکان تهاتر نفت در مقابل واردات کالا عنوان کرد و افزود: این موضوع با حضور وزیر نفت مورد بررسی قرار گرفت و ان‌شاءالله تا چند روز آینده عملیاتی خواهد شد، همچنین امکان استفاده از ظرفیت فروش نفت و تسهیل عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی (در بورس انرژی)– که در ماه‌های اخیر تقریبا متوقف شده بود- نیز در دستور کار قرار گرفته است. 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی مجلس و دولت برای پیگیری و بازگرداندن منابع قابل توجه ارزی ایران که در کشورهای دیگر وجود دارد از دیگر محورهای مهم مورد بررسی نشست مشترک مجلس و دولت به شمار می‌آید.

Page Generated in 0/0049 sec