printlogo


کد خبر: 225765تاریخ: 1399/7/29 00:00
سورپرایز اکتبر ایرانی
* خبر وزیر دفاع از توافقنامه مهم با روسیه جهت توسعه سیستم هوایی ایران

گروه سیاسی: لغو محدویت‌های تسلیحاتی ایران مندرج در قطعنامه 2231 همچنان با بازتاب‌های فراوانی در سطح منطقه و جهان روبه‌رو است. انقضای این تحریم‌ها که بامداد یکشنبه 27 مهرماه اتفاق افتاد و چشم‌انداز جدیدی که در حوزه تجهیز و نوسازی دفاعی برای کشورمان حاصل شده است، حساسیت و هشدارهای مقامات آمریکایی را در پی داشته است. 
به گزارش «وطن امروز»، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا به انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران با صدور بیانیه‌ای واکنش نشان داد. در بیانیه پمپئو آمده است: «روز ۱۹ سپتامبر تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران که بازاعمال ممنوعیت‌های تسلیحاتی را هم شامل می‌شود، بازگردانده شد». در ادامه این بیانیه با تهدید وزیر خارجه آمریکا نسبت به هرگونه همکاری نظامی با کشورمان آمده است: «بر همین اساس، صادرات برخی سلاح‌های متعارف به ایران نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت به شمار می‌رود، ضمن آنکه خریداری هر گونه سلاح یا اقلام مرتبط از ایران، نقض قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت خواهد بود». این بیانیه می‌افزاید: «ایالات‌متحده آماده استفاده از اختیارات داخلی خود جهت اعمال تحریم علیه افراد یا سازمان‌هایی است که به ایران در زمینه عرضه، فروش یا انتقال سلاح‌های متعارف کمک کنند یا به این کشور آموزش‌های فنی، حمایت‌های مالی و سایر انواع کمک‌های مرتبط با این تسلیحات را ارائه دهند». 
وزیر خارجه آمریکا در ادامه با هشدار به دیگر کشورها مدعی شد تمام کشورهایی که از «مبارزه با تروریسم» حمایت می‌کنند باید از انجام معامله‌های تسلیحاتی با ایران خودداری کنند. همچنین در ادامه این بیانیه با درج نگرانی‌های مایک پمپئو از به خطر افتادن امنیت رژیم صهیونیستی آمده است: «هر کشوری که طالب صلح و ثبات در خاورمیانه است و از مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند باید از انجام هر گونه معامله تسلیحاتی با ایران خودداری کند. عرضه سلاح به ایران تنها تنش‌ها در منطقه را تشدید کرده و سلاح‌های خطرناک‌تر را در دستان گروه‌های تروریستی و نایبان آنها قرار خواهد داد و به افزایش تشدید تهدیدها علیه امنیت اسرائیل و سایر ملل صلح‌دوست منجر خواهد شد».
بیانیه مایک پمپئو در ادامه با خط و نشان کشیدن تأکید کرده: «در ۱۰ سال گذشته کشورها به موجب قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل از فروش سلاح به ایران خودداری کرده‌اند. اکنون هر کشوری که این ممنوعیت را به چالش بکشد آشکارا مسیر دامن ‌زدن به درگیری‌ها و تنش‌ها را به جای ترویج صلح و امنیت انتخاب کرده است».
پمپئو در پایان بیانیه‌اش مدعی شده ایالات‌متحده به «صلح با ایران» تمایل دارد: «ایالات‌متحده به صلح با ایران متمایل است و امیدوار به فرا‌رسیدن روزی است که مقامات این کشور هم همین هدف را دنبال کنند».
تهدیدات وزیر خارجه آمریکا در شرایطی اتفاق می‌افتد که نگرانی‌های پمپئو از به هم خوردن توازن تسلیحاتی در منطقه به وضوح قابل مشاهده است. ایالات‌متحده که فروشنده عمده سلاح به عربستان سعودی و تامین‌کننده تسلیحاتی رژیم صهیونیستی است و از این رهگذر تلاش کرده است به مهار ایران بپردازد، حالا با لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، همکاری‌های نظامی کشورمان با روسیه و چین را با هراس و نگرانی دنبال می‌کند، بویژه در وضعیتی که دولت ترامپ ۲ هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، از آنجا که پروژه فشار حداکثری آمریکا علیه ایران در رسیدن به اهداف اصلی‌اش ناکام مانده و نتوانسته منجر به تغییر رفتار تهران شود، زیر فشار شدید محافل آمریکایی قرار دارد. 
این در حالی است که جیغ بنفش پمپئو از چند ماه قبل از موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی آغاز شده بود؛ وزیر خارجه آمریکا که آن روزها در میانه تابستان پیگیر و امیدوار به طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود، با انتشار توئیتی خشم خود را از خرید 2 جنگنده سوخو30 از روسیه و جی10 از چین توسط کشورمان نشان داد و تلاش کرد با ترسیم برد این جنگنده‌ها تا اروپا به پروژه ایران‌هراسی خود ادامه دهد.
پمپئو در صفحه شخصی‌اش نوشته بود: «اگر تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر منقضی شود ایران قادر به خریداری جنگنده‌هایی مانند سوخو۳۰ از روسیه و جی۱۰ از چین خواهد بود. با این هواپیماهای بشدت مرگبار، اروپا و آسیا می‌تواند در چنگ ایران باشد. آمریکا هرگز اجازه نمی‌دهد این اتفاق بیفتد».
با همه این تفاسیر، در ایران اما وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح روز گذشته در مصاحبه‌ با شبکه «الجزیره» از توافق‌های نظامی ایران با روسیه و چین جهت توسعه نیروی هوایی کشورمان خبر داد. امیر سرتیپ «امیر حاتمی»، در این مصاحبه گفت: «انقضای تحریم تسلیحاتی برای ما فرصتی است تا بتوانیم نیاز‌های تسلیحاتی خود را وارد و تسلیحات خود را به سایر کشور‌ها صادر کنیم». وزیر دفاع در ادامه ضمن اشاره به توافق‌های نظامی ایران با روسیه و چین برای مرحله پس از پایان تحریم تسلیحاتی، اظهار داشت: «ما برای توسعه سیستم‌های هوایی خود با روسیه توافقنامه‌های مهمی داریم».
امیر حاتمی همچنین با تاکید بر مخاطرات جدی عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی، گفت: «این اقدام، تهدیدی مستقیم برای امنیت منطقه خلیج‌فارس است؛ هر تهدیدی که از جانب اسرائیل از منطقه خلیج‌فارس متوجه ما شود، با واکنشی مستقیم و روشن روبه‌رو خواهد شد».
 وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین تاکید کرد: «هیچ مذاکره‌ای با آمریکا درباره سامانه‌های موشکی خود انجام نمی‌دهیم و هیچ کس حق ندارد چنین چیزی از ما بخواهد».
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم در واکنش به تهدید آمریکا به اعمال تحریم‌های ثانویه علیه دیگر کشورها، افراد و شرکت‌هایی که در تجارت تسلیحاتی با ایران مشارکت کنند، گفت روسیه به این تهدیدها اهمیت نخواهد داد. 
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پی پایان یافتن تاریخ تحریم‌های تسلیحاتی ایران در تاریخ 18 اکتبر، در واکنش به نقل قولی که ریچارد گلدبرگ، دستیار مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید از وزیر خارجه آمریکا درباره تهدید کشورها و شرکت‌های مشارکت‌کننده در تجارت تسلیحاتی با ایران به تحریم‌های ثانویه انجام داده است، در صفحه توئیترش نوشت: فکر می‌کنم ما تمام تحریم‌های قابل تصور آمریکا علیه بخش دفاعی‌مان را داریم. آیا واقعا فکر می‌کنید ما به تصمیم‌های آمریکا اهمیت خواهیم داد؟ 
اولیانوف در ادامه خطاب به آمریکایی‌ها نوشت: سیاست ما توسط عوامل دیگری هدایت خواهند شد، نه توسط تهدیدهای شما. 
در پکن هم سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته در یک کنفرانس خبری، به تهدیدهای «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا علیه کشورهایی که وارد هرگونه معامله تسلیحاتی با ایران شوند، واکنش نشان داد. به گزارش شبکه «ان‌دی‌ تی‌وی»، «ژائو لی‌جیان» با متهم کردن ایالات‌متحده به مداخله در امور کشورهای دیگر تصریح کرد تهدیدات پمپئو «کاملا غیرقابل توجیه» است. 
سخنگوی وزارت خارجه چین با تأکید بر اینکه ایالات‌متحده خود یکی از فروشندگان سلاح است و در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله می‌کند، ادامه داد: «این آمریکاست که به هر جایی سلاح و مهمات می‌فروشد و در راستای منافع ژئوپلیتیک خود، تجارت نظامی می‌کند و حتی آشکارا در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله می‌کند». 
همچنین این دیپلمات چینی در پاسخ به سوالی درباره فروش سلاح‌های چین به ایران گفت پکن «مطابق با سیاست تسلیحات نظامی و تعهدات بین‌المللی خود، تجارت نظامی خود را مدیریت می‌کند».

Page Generated in 0/0121 sec