printlogo


کد خبر: 225767تاریخ: 1399/7/29 00:00
گفت‌و‌گوی «وطن‌امروز» با تهیه‌کننده برنامه چهل‌تیکه که از شبکه نسیم در حال پخش است
چهل‌تیکه وطنی

گروه فرهنگ‌و‌هنر: چند سال است چندین شبکه سیما روی تولید و پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای تمرکز کرده‌اند که اغلب‌شان کپی محض از برنامه‌های مشهور خارجی است و تهیه‌کنندگان و مدیران اینگونه برنامه‌ها برای توجیه اقدامات خود از جمله تکراری «ایرانیزه کردن برنامه» استفاده و بودجه‌های فراوانی را صرف اینگونه برنامه‌ها می‌کنند که به غیر از یکی دو برنامه، سایر برنامه‌های کپی‌شده به توفیق چندانی دست پیدا نکردند و حتی برخی از آنها به‌رغم هزینه‌های گزاف به علت عدم استقبال مخاطبان نیمه‌کاره رها شدند. 
 با توجه به این شرایط، برنامه «چهل تیکه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی الهام حاتمی که این روزها مخاطبان بسیاری را در شبکه نسیم برای خود دست و پا کرده است، به هیچ‌وجه برنامه کپی‌شده از خارجی‌ها نیست و به لحاظ ایده‌ها، «چهل تیکه» یک برنامه ایرانی واقعی است و همانند برنامه‌های کپی‌شده ایرانیزه فیک نیست و شاید مهم‌ترین وجه تمایز «چهل تیکه» نسبت به سایر برنامه‌های ترکیبی و مطرح تلویزیون هم همین موضوع است. 
برنامه «چهل تیکه» فصل نخست خود را با یک برنامه ۲۰ دقیقه‌ای در شبکه نسیم شروع کرد و بعد از ۲ سال به یک برنامه با بخش‌های مختلف تبدیل شد. مجری برنامه تغییر کرد و آیتم‌های متنوعی پخش شد. از طرفی میهمان‌های محبوب و سرشناس به برنامه دعوت شدند و حتی در دوران قبل از کرونا تماشاگر هم در استودیو حضور پیدا کرد. همه این موارد در کنار حضور «محمدرضا علیمردانی» به عنوان مجری برنامه «چهل تیکه»، آن را به برنامه‌ای موفق و پرمخاطب بدل کرده است. 
علیمردانی، بازیگر و صداپیشه شناخته‌شده کشورمان که چندی پیش چند تک‌آهنگ ویژه تیتراژ سریال «ساخت ایران ۲» و فیلم سینمایی«نهنگ عنبر ۲» را منتشر کرد، در ادامه راه نخستین آلبوم رسمی خود را با عنوان «به من فرار کن» روانه بازار موسیقی کشور کرد به طوری که این آلبوم سال گذشته تا مدت‌ها عنوان پرفروش‌ترین اثر موسیقی پاپ را یدک می‌کشید. علیمردانی که پیش از اینها صدایش در انیمیشن «دیرین‌دیرین» و بسیاری از انیمیشن‌های پرطرفدار دیگر بارها شنیده شده است، در نهایت در برنامه «چهل تیکه» نخستین تجربه اجرای خود را پشت سر می‌گذارد. 
محمدرضا علیمردانی این روزها در مسند مجری برنامه «چهل تیکه» در هر قسمت میزبان یکی از چهره‌های شناخته‌شده سینما، تئاتر و تلویزیون است؛ چهره‌هایی که بسیاری از مخاطبان با آنها خاطرات نوستالژیک دارند و گپ‌و‌گفت با آنها حس و حال دلنشینی را برای مخاطب به وجود می‌آورد که در این میان تسلط بالای علیمردانی حین اجرای برنامه مثال‌زدنی است. این مجری با متانت بالا پای صحبت‌های میهمان خود می‌نشیند و برعکس بسیاری از مجری‌های مطرح تلویزیون بی‌جهت حرف میهمان را قطع نمی‌کند و از پرگویی‌های اعصاب خردکن پرهیز می‌کند. برنامه «چهل تیکه» با بهره‌گیری از آیتم‌هایی چون استنداپ کمدی محمدرضا علیمردانی و پخش تصاویر ناب آرشیوی در کنار دکور خاص، به برنامه‌ای محبوب در میان مخاطبان شبکه نسیم بدل شده است. شاید بد نباشد درباره موفقیت فعلی برنامه «چهل تیکه» پای صحبت‌های الهام حاتمی، ایده‌پرداز، کارگردان و تهیه‌کننده آن بنشینیم. 
***
* در ابتدا درباره انتخاب نام برنامه بگویید.
این نام از چهل‌تیکه‌هایی که مادربزرگ‌ها از تیکه‌های لباس‌ها برای نوه‌های‌شان درست می‌کردند و برای همنسلان ما هر تیکه از آن خاطره‌های نوستالژیک را یادآور می‌شود، گرفته شده است.
 
* در ایامی که بسیاری از برنامه‌های ترکیبی سیما کپی محض برنامه‌های خارجی است، «چهل‌تیکه» نشان داد می‌توان بدون کپی‌برداری، برنامه موفق سرگرم‌کننده تولید کرد. 
همانطور که اشاره کردید خوشبختانه برنامه چهل‌تیکه یک برنامه ناب ایرانی است، البته به نظرم در فضایی که خیلی از برنامه‌های تلویزیون کپی نمونه‌های خارجی است، کپی کردن از برنامه‌های مطرح دنیا فی‌نفسه اتفاق بدی نیست اما من همیشه سعی کرده‌ام در برنامه‌سازی از کپی کردن فرار کنم، زیرا معتقدم اگر دقیق به جوانان اطراف خود بنگریم کلی جوان فعال و ایده‌پرداز می‌بینیم که همه اینها مترصد کوچک‌ترین فرصتی هستند تا بتوانند ایده‌های خود را ارائه کنند. 
در واقع باید گفت اگر از سوی برنامه‌سازان ایده‌های ناب به مدیران شبکه‌های تلویزیون ارائه شود، بدون شک این مدیران هیچ اصراری ندارند که برخی برنامه‌ها کپی شده از برنامه‌های خارجی باشد. 
 
* یکی از مشکلاتی که بسیاری از تهیه‌کنندگان تلویزیون با آن مواجه هستند؛ بحث حضور اسپانسر در برنامه است، آیا در این باره از سوی شبکه نسیم اجبار و توصیه‌ای به شما نشد؟
ابتدا باید بگویم شخصا بشدت با حضور اسپانسر در برنامه «چهل‌تیکه» مخالف هستم، زیرا برنامه «چهل‌تیکه» که با محوریت تکریم پیشکسوتان عرصه هنر روی آنتن می‌رود با حضور اسپانسر بشدت آسیب می‌بیند و به همین خاطر به‌رغم تمام سختی‌هایی که به لحاظ مادی برای تهیه برنامه وجود داشت با مساعدت مدیران شبکه، اسپانسر به «چهل‌تیکه» اضافه نشد. 
از سویی بسیاری از هنرمندان برای حضور در برنامه هدیه‌ای می‌گیرند اما به دلیل اینکه هنرمندان معتبر هستند، اگر هدیه‌ای می‌دهم با افتخار این کار را انجام می‌دهم. حتی من در برنامه برای چند میهمان فقط هدیه بابت اجاره خانه دادم. آبروی میهمان است و من نمی‌توانم درباره آن صحبت کنم. برنامه ما جمع‌و‌جور و با بودجه محدود است و میهمانان هم این را می‌دانند. برنامه ما یادآور این است که هنرمندان ما چه مسیری را طی کردند تا به اینجا رسیدند. 
 
* خانم حاتمی! شما به عنوان ایده‌پرداز، کارگردان و تهیه‌کننده برنامه «چهل‌تیکه» مشغول به فعالیت هستید؛ این حجم از فعالیت برای شما سخت نیست؟
واقعا تولید و پخش برنامه «چهل‌تیکه» با وجود آیتم‌های مختلف و متنوع، کار بسیار دشواری است که مسلما به تنهایی نمی‌توان همه امور برنامه را مدیریت کرد اما خوشبختانه یکی از اتفاق‌های خوبی که در «چهل‌تیکه» برایم رقم خورد این موضوع است که تمام اعضای گروه بهترین‌های عرصه فعالیت خود هستند؛ از اعضای اتاق فکر گرفته تا تمام عوامل پشت دوربین، همگی در کار خود درجه یک هستند که این موضوع تا حد بسیاری خیال من را بابت تولید برنامه با کیفیت راحت می‌کند و با آرامش خاطر بیشتری سراغ وظایف محوله به خودم می‌روم. 
 
* از نظر خود شما مهم‌ترین نقطه قوت برنامه «چهل‌تیکه» چیست؟
از آنجا که همه بخش‌های برنامه از سطح کیفی بالایی برخوردار است، واقعا پاسخ این پرسش دشوار است اما به نظرم دکور برنامه از همان ابتدا به نقطه اوج «چهل‌تیکه» بدل شد، زیرا بسیاری از مخاطبان که به صورت اتفاقی برنامه را مشاهده می‌کنند، در همان نگاه اول با تماشای دکور برنامه، بسیاری از خاطرات نوستالژیک برای‌شان زنده می‌شود و در نهایت به مخاطبان ثابت برنامه بدل می‌شوند که در اینجا باید از پیمان قانع، یکی از بهترین طراحان دکور سیما قدردانی کنم. 
 
* آیا واقعا از محمدرضا علیمردانی انتظار چنین اجرای مسلطی را داشتید؟ 
برای انتخاب مجری گزینه‌های مختلفی داشتیم و به این فکر کردیم فردی را انتخاب کنیم که توانایی‌های چندگانه داشته باشد. من نمی‌گویم آقای علیمردانی کامل هستند، ایشان حتما ایراد‌هایی دارند، همانطور که من دارم، هیچ انسانی کامل نیست اما شما این را تست کنید؛ 4 دقیقه روبه‌روی یک آدم برای گفت‌وگو بنشینید و با وجود اینکه اطلاعات خوبی دارید اما چیزی نگویید، کار سختی است. آقای علیمردانی صبورانه به حرف‌های میهمانان گوش می‌کنند. 
 
* برنامه «چهل‌تیکه» در این مدت درگیر برخی حواشی هم شد که می‌توان به صحبت‌های اکبر عبدی در برنامه‌تان اشاره کرد. 
در ابتدا باید بگویم حضور آقای اکبر عبدی در برنامه برای عوامل برنامه افتخار بزرگی است اما درباره صحبت‌های ایشان در برنامه فقط می‌توانم بگویم ایشان صحبت‌هایی در زمان گفت‌وگو داشتند که بعد از برنامه از آقای عبدی سوال کردیم که همه صحبت‌ها مورد تایید شماست که این هنرمند هم گفتند دوست داشتم این صحبت‌ها را اینجا مطرح کنم. 
 
* اگر موضوعی مانده که به آن اشاره نکرده‌اید، می‌شنویم.
از آنجا که نبض «چهل‌تیکه» بر مبنای دسترسی به آرشیو غنی استوار است باید از زحمات آقای احمدی در آرشیو شبکه ۲ سیما هم تشکر ویژه‌ای کنم که بسیاری از لحظات خوب برنامه را مدیون رساندن آرشیوهای ایشان بودیم، همچنین از مدیران شبکه نسیم یک تشکر ویژه دارم که به یک کارگردان و تهیه‌کننده خانم در این شبکه اعتماد کردند و امیدوارم توانسته باشم جواب اعتمادشان را بدهم.

Page Generated in 0/0107 sec