printlogo


کد خبر: 225785تاریخ: 1399/7/30 00:00
دور دنیا

هزینه ۹۶ میلیارد دلاری نوسازی موشک‌های هسته‌ای آمریکا
پنتاگون هزینه برآوردی نوسازی موشک‌های هسته‌ای آمریکا و استقرار موشک‌های هسته‌ای زمین‌پایه به جای موشک‌های «مینیتمن ۳» را 8/95 میلیارد دلار تخمین ‌زد. روزنامه «واشنگتن‌پست» که این خبر را روز دوشنبه منتشر کرد، نوشته است این برآورد ۱۰ میلیارد دلار از هزینه تخمین‌ زده‌ شده در سال ۲۰۱۶ بیشتر است. این سلاح‌ها که به عنوان موشک‌های بالستیک قاره‌پیما یا ICBM شناخته می‌شوند، بخشی از برنامه 2/1 تریلیون دلاری آمریکا برای نوسازی نیروهای هسته‌ای این کشور طی چند دهه آینده به شمار می‌روند.  برخی کارشناسان نظیر «ویلیام پری»، وزیر اسبق دفاع آمریکا معتقدند بدون موشک‌های قاره‌پیما نیز امکان تضمین امنیت ملی آمریکا وجود دارد اما پنتاگون ادعا کرده این موشک‌ها از اهمیت حیاتی برای جلوگیری از جنگ برخوردارند. دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا سال ۲۰۱۸ پس از بازبینی سیاست هسته‌ای آمریکا اعلام کرد پنتاگون نسل جدیدی از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را به کار خواهد گرفت. 
***
پسر ریگان: یک مشت کلاش در کاخ سفید داریم
پسر رونالد ریگان با انتقاد از دونالد ترامپ و وضعیت کنونی حزب جمهوری‌خواه آمریکا گفت اگر پدرش زنده بود و می‌دید که امروز چه اتفاقاتی در کاخ سفید رخ می‌دهد «وحشت‌زده» می‌شد. رون ریگان، پسر چهلمین رئیس‌جمهور آمریکا از حزب جمهوری‌خواه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان به دولت کنونی و حتی خانواده دونالد ترامپ تاخت. ریگان ۶۲ ساله در واکنش به نقش فرزندان ترامپ در دوره تصدی پدرشان در کاخ سفید و همچنین کمپین انتخاب دوباره او، آنها را کلاهبردار و کلاش‌هایی معرفی کرد که قصد دارند از ریاست‌جمهوری او سود ببرند. رون ریگان با بیان اینکه خودش و خواهران و برادرانش چنین رویکردی در قبال پدرشان نداشتند، گفت: آنها قطعا حق دارند برای پدرشان کمپین برگزار کنند اما وقتی شما از حد عبور می‌کنید... متنفرم که چنین چیزی بگویم چون نمی‌خواهم گستاخ به نظر برسم... اما ما یک مشت کلاش و کلاهبردار در کاخ سفید داریم. آنها همانند گوش‌بری با این مساله برخورد می‌کنند. 
***
درخواست انتخابات زودهنگام در ترکیه
احمد داووداوغلو، وزیر خارجه و نخست‌وزیر پیشین ترکیه به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور کشورش درباره افزایش فقر و فساد و گماردن اقوام و خویشاوندانش در پست‌های دولتی و قبیله‌ای کردن دولت هشدار داد. داووداوغلو عضو پیشین حزب حاکم (عدالت و توسعه) که هم‌اکنون ریاست حزب «آینده» ترکیه را برعهده دارد، خطاب به اردوغان هشدار داد: «با انتصاب خویشاوندان خود، قبیله‌‌ای نشوید. منظور از قبیله چیست؟ بین ریاست‌جمهوری و وزارت امور مالی و دارایی، ارتباط پدرزن و داماد برقرار است. این وزیر، اقتصاد ترکیه را نابود می‌کند. دولت را قبیله‌ای نکنید». نخست‌وزیر پیشین ترکیه که در جلسه‌ای در جمع رؤسای شاخه‌های حزب خود صحبت می‌کرد، خواستار انتخابات زودهنگام شد و گفت:‌ «اگر مردم ما فقیر شوند و اگر فساد گسترش یابد و در داخل عمیق شود و در خارج به ترکیه اهانت شود و شرف ملت لگدمال شود، ما به مطالبه هر روز خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام ادامه می‌دهیم».  این سیاستمدار ترکیه‌ای، مخالفت رئیس‌جمهور (اردوغان) با برگزاری انتخابات زودهنگام را انعکاس مفهوم «دولت قبیله‌ای» دانست و گفت: [اردوغان] در حالی که مدعی است با دولت قبیله‌ای مخالف است، دموکراسی و درخواست‌ها برای انتخابات زودهنگام را رد می‌کند. 
***
واکنش فائوچی به اظهارات توهین‌آمیز ترامپ
مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در مصاحبه‌ای رادیویی به اظهارات توهین‌آمیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه خود واکنش نشان داد. آنتونی فائوچی در این مصاحبه اظهارات ترامپ را موجب «حواس‌پرتی» دانست و گفت: من ترجیح می‌دهم در این باره اظهارنظر نکنم و فقط تلاش می‌کنیم کار کنیم و آنچه ما در تلاش هستیم انجام دهیم این است که از سلامتی و رفاه و امنیت مردم آمریکا و در نهایت مردم جهان محافظت کنیم. وی افزود: «ما شاهد افزایش شمار مبتلایان [کرونا] هستیم، بالاتر از آنچه در گذشته بوده است. بسیاری از ایالت‌ها که وضعیت مطلوبی داشتند، اکنون شاهد آمار بالای مبتلایان هستند، این همان چیزی است که باید روی آن تمرکز کنیم». ترامپ دوشنبه‌شب به وقت تهران در گفت‌وگو با کارمندان ستاد انتخاباتی خود از فائوچی انتقاد کرد و وی را یک «فاجعه» خواند. وی در جمع کارکنان این ستاد گفت مردم از شنیدن سخنان دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و همه این «احمق‌ها» درباره ویروس کرونا خسته شده‌اند. 
***
افشای جزئیات مربوط به جاسوس دستگیر‌شده امارات در ترکیه
شبکه ترکیه‌ای «تی‌آر‌تی»، دیروز در گزارشی خبر دستگیری جاسوس امارات در ترکیه را تأیید و جزئیاتی درباره آن فاش کرد. طبق این گزارش، این شخص که توسط سازمان اطلاعات ترکیه دستگیر شده، اردنی است و اصالت فلسطینی دارد. در ادامه این گزارش آمده است که فرد بازداشت شده، درباره ترکیه و معارضان عرب برای امارات اطلاعات جمع‌آوری می‌‌کرده است. روز شنبه این هفته بود که یک مسؤول امنیتی ترکیه که خواست نامش فاش نشود، خبر داد دستگاه اطلاعاتی ترکیه یک فرد مظنون به جاسوسی علیه عرب‌ها را در ترکیه بازداشت کرده است. این مسؤول امنیتی فاش کرده که فرد بازداشت شده با گذرنامه غیراماراتی به ترکیه سفر کرده است اما مسؤولان ترکیه به اسناد محرمانه‌ای‌ دست یافته‌اند که ارتباط این فرد با امارات را نشان می‌دهد. ترکیه سال گذشته نیز ۲ فرد مظنون به جاسوسی علیه اعراب از جمله شخصیت‌های سیاسی و دانشجویان را بازداشت کرد و مشخص شد این فرد برای امارات جاسوسی می‌کرده است.

Page Generated in 0/0106 sec