printlogo


کد خبر: 225786تاریخ: 1399/7/30 00:00
همزمان با افزایش تنش‌ها میان آذربایجان و ارمنستان اعلام شد
درخواست شورای امنیت برای بازگشت باکو و ایروان به آتش‌بس

گروه بین‌الملل: گر گرفتن دوباره جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان سبب شد شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار بازگشت 2 کشور به آتش‌بس توافق شده شود. در همین ارتباط شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه‌شب یک نشست غیرعلنی برای بررسی بحران و درگیری‌های نظامی در قره‌باغ  کوهستانی تشکیل داد. این نشست به ابتکار فرانسه، روسیه و آمریکا برگزار شد. «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل که ریاست این نشست غیرعلنی را برعهده داشت، گفت اعضای این شورا در زمینه راه‌های تضمین بازگشت طرفین درگیر به توافق آتش‌بس رایزنی کردند. خبرگزاری تاس روسیه به نقل از نبنزیا گزارش داد: اکنون نیاز است که اجرای آتش‌بس را تضمین کنیم و این مساله اصلی است، چرا که ۲ طرف به آتش‌بس پایبند نبودند. نبنزیا به خبرنگاران حاضر در نیویورک گفت: عمده بحث شورا همین بود و همه اعضای شورا روی این رویکرد اتفاق نظر داشتند. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل این موضوع را رد نکرد که ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا ممکن است در آنجا مستقر شوند. وی در این زمینه گفت: این سوال که چه کسانی آنجا مستقر شوند و در چه ظرفیتی، مطرح است و در دست بررسی و رایزنی قرار دارد. این دومین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی و حل‌‌و‌فصل بحران قره‌باغ  بود. نشست اول 29 سپتامبر برگزار شده بود. 
 
* اوضاع میدانی جنگ
به ‌رغم توافق آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان که با میانجیگری وزیر خارجه روسیه 19 مهر حاصل شد، درگیری‌های مرگبار میان ۲ طرف همچنان ادامه دارد. 
جنگ دیروز هم با شدت زیاد بین طرفین ادامه داشت. به گزارش وزارت دفاع آذربایجان دیروز درگیری‌ها در محورهای آقدره- آقدام، فضولی- هادروت- جبرایل و قوبادلی- زنگیلان میان نیروهای این کشور و ارمنستان ادامه داشته است. بنا بر این گزارش، نیروهای ارمنستان مواضع واحدهای ارتش جمهوری آذربایجان را با توپخانه و دیگر سلاح‌های سنگین مورد هدف قرار دادند و بر اثر اقدام متقابل نیروهای جمهوری آذربایجان، آنها متحمل تلفاتی شدند. این گزارش با اشاره به کنترل نیروهای آذربایجان بر شرایط عملیاتی در کل خط مقدم جبهه، از عقب‌نشینی نیروهای ارمنی در چند محور منطقه مورد مناقشه قره‌باغ خبر داد.
 
* درخواست قره‌باغ: ما را به رسمیت بشناسید
وزارت خارجه جمهوری خودخوانده ناگورنو قره‌باغ در بیانیه‌ای اعلام کرد «مسیس مایلیان» وزیر خارجه جمهوری خودخوانده قره‌باغ  در جلسه‌ای با دیپلمات‌های خارجی سرشناس در ارمنستان حضور یافته و آنها را به به رسمیت شناختن استقلال این منطقه فراخوانده است. 
 
* درخواست اخراج ترکیه از ناتو
نامزد پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا و عضو مجلس نمایندگان به دلیل حضور کشور ترکیه در درگیری قره‌باغ  خواستار اخراج این کشور از ناتو شد. طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کمیته ملی ارمنی‌های آمریکا با انتشار پیامی در فضای توئیتر نوشت: «تولسی گابارد» نامزد پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا و عضو مجلس نمایندگان به دلیل حمایت ترکیه از آذربایجان در درگیری قره‌باغ، خواستار حذف ترکیه از ناتو شده است. بر این اساس حملات ترکیه به نیرو‌های نظامی ارمنستان محکوم شده است. از سوی دیگر حمایت ترکیه از آذربایجان در بحران قره‌باغ با مواضع ناتو مغایرت دارد.

Page Generated in 0/0057 sec