printlogo


کد خبر: 225815تاریخ: 1399/7/30 00:00
مجلس استیضاح را منتفی کرد
مدارا با روحانی برای فرود آرام

گروه سیاسی: «مجلس با مصلحت‌اندیشی به دولت کمک می‌کند تا براحتی به مردادماه سال آینده یعنی پایان مهلت قانونی خود برسد»، این بخشی از اظهارات احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌های اخیر پیرامون امکان برکناری حسن روحانی از مقام ریاست‌جمهوری بود. 
به گزارش «وطن امروز»، با روی کار آمدن مجلس یازدهم و افزایش نارضایتی‌ها از عملکرد دولت، مساله برکناری روحانی از سوی نمایندگان مردم یکی از احتمالاتی بود که در فضای رسانه‌ای و محافل سیاسی بارها مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت. از سویی یک طیف از نمایندگان مجلس همواره از این طرح به عنوان تنها واکنش ممکن قوه مقننه به قوه مجریه یاد می‌کردند و از سوی دیگر رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب که از پرداخت تاوان حمایت خود از روحانی درمانده شده بودند، در مقاطع مختلف مساله لزوم کناره‌گیری رئیس دولت را مطرح می‌کردند. 
در این میان در هفته‌های اخیر همزمان با جهش دوباره قیمت‌ها، ایده برکناری روحانی مجددا در فضای سیاسی کشور مطرح شد. برخی نمایندگان مجلس، رئیس‌جمهور را به علت عدم کارایی و رها شدن کشور مستحق استیضاح و برکناری می‌دانند؛ البته برخی چهره‌های سیاسی به‌رغم تاکید بر ضعف‌های بی‌شمار رئیس دولت در اداره کشور با ایده استیضاح رئیس‌جمهور همراهی نکردند. علت اصلی مخالفت بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و حتی بخشی از نمایندگان مجلس با برکناری روحانی این بود که آنان این اقدام را به دلیل تبعات امنیتی و همچنین به علت زمان کم باقیمانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری مناسب نمی‌دانستند. 
در همین راستا احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران 20 که شامگاه دوشنبه از شبکه 5 سیما پخش شد، اظهار داشت: مجلس با مصلحت‌اندیشی به دولت کمک می‌کند تا براحتی به مردادماه سال آینده یعنی پایان مهلت قانونی خود برسد، چرا که هدف مجلس کمک به دولت برای سهولت در ادامه کار خود است. اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که اگر مجلس یک یا ۲ وزیر دیگر دولت را استیضاح کند دولت مستقر سقوط خواهد کرد و امکان اینکه وزرا و رئیس‌جمهور را براحتی استیضاح کرد، هست. 
وی ادامه داد: شب گذشته (یکشنبه‌شب) آقای قالیباف جلسه‌ای با تیم اقتصادی دولت یعنی آقایان خاوازی وزیر کشاورزی، رزم‌حسینی وزیر صمت، همتی رئیس کل بانک مرکزی، دژپسند وزیر اقتصاد و چند عضو دیگر این تیم داشت تا وضعیت اقتصادی کشور را بررسی و به دولت کمک کند، در صورتی که رسیدگی به وضعیت اقتصادی وظیفه دولت و رئیس‌جمهور است نه رئیس مجلس. اما رئیس مجلس با کمک به دولت درصدد است دولت را برای ادامه کار یاری کند. خود آقای زنگنه می‌گوید من بیشتر از اینکه به جلسات دولت بروم در جلسات مجلس شرکت می‌کنم. 
عضو هیأت‌رئیسه مجلس افزود: حقیقت این است که اگر الان استیضاح رئیس‌جمهور را در مجلس شروع کنیم، روند آن حدود 2 ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رئیس‌جمهور به مدت 3 ماه رئیس دولت می‌شود و بعد از آن هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کار دولت تمام می‌شود. اگر نتیجه‌ای داشت انجام می‌شد؛ بنابراین ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود. 

Page Generated in 0/0269 sec