printlogo


کد خبر: 225817تاریخ: 1399/7/30 00:00
دستور کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی برای قطع میکروفن ترامپ یا بایدن هنگام مناظره
بستن دهان‌ها از ترس رسوایی

گروه بین‌الملل: صبح فردا آخرین مناظره میان بایدن و ترامپ برگزار می‌شود. اخبار و وضعیت 2 کاندیدا در آستانه مناظره آخر، محور مهم‌ترین تحولات انتخاباتی آمریکا در روز گذشته بود. 
از نظر کارشناسان انتظار چندانی از مناظره فردا نیست؛ چه آنکه هر دو کاندیدا بارها نظرات خود را درباره موضوعات این مناظره مطرح کرده‌اند. آنچه اما مناظره فردا را برای مردم دنیا خاص‌تر می‌کند، آخرین خیز 2 کاندیدا برای جهش به سمت پیروزی در انتخابات است. کرونا گرفتن ترامپ و خیز بایدن در نظرسنجی‌های ملی و رقابت تنگاتنگ در ایالت‌های خاکستری، مهم‌ترین تفاوت میان این مناظره با مناظره قبلی طرفین است. اتفاق مهمی که در این میان دیروز افتاد، تلاش کمیسیون برگزاری مناظره‌ها برای جلوگیری از تکرار افتضاح جملات رکیک 2 کاندیدا به یکدیگر در مناظره قبلی بود. 
 
* قطع صدای میکروفن نامزدها برای جلوگیری از فحاشی
فحاشی و طعنه‌های غیراخلاقی بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره اول سبب شد کمیسیون مناظرات انتخاباتی آمریکا برای مناظره آخر راه چاره را در قطع میکروفن بایدن و ترامپ هنگام صحبت دیگری ببیند. این مناظره فردا صبح به وقت ایران انجام می‌شود و آخرین مناظره 2 طرف قبل از انتخابات محسوب می‌شود. در همین ارتباط کمیسیون مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد برای ممانعت از برگزاری یک مناظره بی‌نظم دیگر بین ۲ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، میکروفن نامزدها هنگام صحبت طرف مقابل بی‌صدا می‌شود تا به دیگری فرصت صحبت بدون وقفه را بدهد. پیش‌تر هم چنین تدابیری برای مناظرات پیش‌بینی شده بود اما از آنجا که تنها در مناظره بین ترامپ و بایدن فرصت صحبت دادن به دیگری به طور کامل نادیده گرفته شد، این مقررات قرار است دوباره اجرایی شود. 
 
* واکنش کمپین ترامپ
«بیل استپین» مدیر کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ ترامپ در نامه‌ای اعتراضی به کمیسیون مناظرات نوشت: کاملا غیرقابل قبول است که کسی از چنین اختیاری (بستن صدای میکروفن) استفاده کند. او در ادامه به موضوعات مناظره نهایی و حذف موضوع سیاست خارجی هم اعتراض کرد و نوشت: طبق رسم دیرینه و همان‌طور که کمیسیون مناظرات ریاست‌جمهوری وعده داده بود، انتظار داشتیم سیاست خارجی تمرکز اصلی مناظره ۲۲ اکتبر باشد. از شما می‌خواهیم موضوعات را اصلاح کنید و به موضوعاتی که پیش‌تر تایید شده بود، بازگردید. او در ادامه کمیسیون را به جانبداری از بایدن متهم کرد اما با این حال از پذیرش مقررات جدید و شرکت رئیس‌جمهور آمریکا در مناظره آخر خبر داد. 
 
* ستاد بایدن: ترامپ می‌ترسد
 در مقابل اما دبیر مطبوعاتی ستاد بایدن با پذیرش مقررات جدید اعلام کرد کارزار ترامپ می‌ترسد با سوالات بیشتری درباره عملکرد فاجعه‌بارش در مقابله با کرونا مواجه شود. 
گفتنی است قبل از اعلام تغییرات جدید، رئیس‌جمهور آمریکا مجری انتخاب شده برای اداره مناظره نهایی را مورد حمله لفظی قرار داد. 
ترامپ در توئیتی نوشت: «کریستن ولکر» مجری شبکه ان‌بی‌سی نیوز همیشه وحشتناک و بی‌انصاف بوده، مثل اغلب خبرنگاران اخبار جعلی اما من با این حال بازی خواهم کرد. وی در تجمع انتخاباتی در شهر «جینسویل» ایالت ویسکانسین هم بار دیگر به ولکر تاخت و گفت: من او را مدت‌هاست می‌شناسم، او فوق‌العاده بی‌انصاف است اما عیب ندارد. 
 
* تشدید اختلافات میان ‌شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه و ترامپ
در حالی که آمار و ارقام از رقابت تنگاتنگ بایدن و ترامپ در ایالت‌های خاکستری خبر می‌دهد، رسانه‌ها از افزایش تنش میان ترامپ و بعضی اعضای حزب جمهوری‌خواه خبر می‌دهند. شبکه تلویزیونی دویچه‌وله در همین ارتباط گزارش داد: دامنه اختلاف بین دونالد ترامپ و شماری از اعضای حزب جمهوری‌خواه و حتی برخی سناتورهای پرنفوذ این حزب در حال گسترش است. چنین پدیده‌ای ۲ هفته پیش از برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز آمریکا (سوم نوامبر/ ۱۳ نوامبر) پدیده‌ای استثنایی است. به گزارش دویچه‌وله، شماری از سناتورهای حزب جمهوری‌خواه آشکارا لب به انتقاد از برنامه و عملکرد دونالد ترامپ گشوده‌اند. حتی یکی از سناتورهای پرنفوذ حزب جمهوری‌خواه گفته است هنوز تصمیم نگرفته رای خود را به چه کسی بدهد. برخی دیگر از اعضای حزب جمهوری‌خواه حتی گفته‌اند به ترامپ رای نخواهند داد. روی برتافتن سناتورهای جمهوری‌خواه از کاندیدای حزب خود آن هم ۲ هفته پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، موضوعی است که توجه بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی در آمریکا را متوجه خود کرده است. شبکه اول تلویزیون آلمان در گزارشی تحلیلی در سایت خود نوشته است رابطه دونالد ترامپ با جمهوری‌خواهان از همان ابتدا نیز بدون مشکل نبوده است. «تورستن تایشمان» گزارشگر این شبکه در واشنگتن به چند مورد از روی ‌برتافتن سناتورهای جمهوری‌خواه از ترامپ اشاره کرده است. به عنوان نمونه، سناتور «بن ساس» از ایالت نبراسکا از عملکرد ترامپ در قبال متحدان و دشمنان آمریکا انتقاد کرده است. او گفته است ترامپ با دیکتاتورها مماشات می‌کند و هیچ حمایتی از مردم و معترضان در هنگ‌کنگ از خود نشان نداده است. بن ساس گفته است: ما تحت رهبری دونالد ترامپ به جای هدایت و رهبری متحدان‌مان در جهان، عملا آنها را دور می‌زنیم و به بازی نمی‌گیریم. سناتور «جان کورنین» نیز لب به انتقاد از ترامپ گشوده است. حتی سناتور «سوزان کالینز» گفته است هنوز تصمیم قطعی نگرفته در انتخابات رای خود را به سود چه کسی به صندوق بیندازد. اکنون تحلیلگران می‌پرسند چگونه است که ۲ هفته پیش از انتخابات، انتقادها نسبت به عملکرد دونالد ترامپ در صفوف حزب جمهوری‌خواه افزایش یافته است؟
 
* یک صندوق رأی در آمریکا به آتش کشیده شد
در میان جنگ تمام عیار 2 کاندیدای اصلی انتخابات 13 آبان، وقوع یک آتش‌سوزی در یکی از محل‌های رای‌گیری در لس‌آنجلس سبب شد این خبر مورد توجه رسانه‌های آمریکایی قرار بگیرد. به نوشته گاردین، مقام‌های آمریکایی می‌گویند وقوع آتش‌سوزی در داخل یک صندوق اخذ رأی در لس‌آنجلس باعث آسیب به رأی شهروندان شده است. مسؤولان تحقیقات درباره این حادثه را که یکشنبه‌شب به وقت محلی رخ داد آغاز کرده‌اند. آنها می‌گویند به نظر می‌رسد این آتش‌سوزی عمدی بوده، اگرچه علت و میزان آسیب‌های ناشی از آن تحت بررسی قرار دارد. آتش‌نشان‌ها برای مهار شعله‌های آتش مجبور به آب‌پاشی به داخل این صندوق شدند که این اقدام موجب آسیب به برگه‌های رأی شد. ویدئوی منتشرشده از صحنه حادثه نشان می‌داد ده‌ها برگه رأی سوخته یا خیس شده‌ است. «هیلدا سالیس» از ناظران انتخاباتی در شهر لس‌آنجلس در بیانیه‌ای گفت: لس‌آنجلس از دادستان ایالت کالیفرنیا و «اف‌بی‌آی» خواسته درباره این حادثه تحقیق کنند. 
 
* کمپین ترامپ: فرماندار میشیگان برای ترور ترامپ تلاش می‌کرد
یک روز بعد از آنکه «گرچن ویتمر» فرماندار میشیگان ترامپ را به «الهام‌بخشی، تشویق و تحریک تروریسم داخلی» متهم کرد، کمپین ترامپ هم وی را به تشویق و تلاش برای ترور رئیس‌جمهوری متهم کرد. کمپین ترامپ مدعی شد فرماندار دموکرات میشیگان روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی، در میز پشت سر خود علامت «۸۶۴۵» را نشان داده که وسیله‌ای برای انتقال پیغام رمزگذاری شده خواهان ترور ترامپ بوده است! نمایندگان ناشناسی از کمپین ترامپ، به اسکرین‌شات‌هایی ارجاع دادند که تعاریف عدد «۸۶» را در ویکی‌وند و اربن دیکشنری نشان می‌داد و در آنها این عدد، به عنوان اصطلاح عامیانه به معنی «۸۰ مایل بیرون و ۶ فیت زیر» یا «کشتن کسی» تعریف شده است. نمایندگان ترامپ مدعی شدند اینها استانداردهایی است که ویتمر تعیین کرده است. این کارزار عدد «۴۵» را نیز به معنی ترامپ- چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا- تفسیر کرده بود. ویتمر در جریان مصاحبه روز یکشنبه خود ترامپ را به خاطر حمله لفظی به او به دنبال افشای نقشه‌ای برای دزدیدن ویتمر، به تحریک ترور داخلی متهم کرد. اظهارات ویتمر در پاسخ به ویدئویی از طرفداران ترامپ مطرح شد که در جریان گردهمایی روز شنبه رئیس‌جمهور در میشیگان و همزمان با اینکه ترامپ از ویتمر خواسته بود ایالت میشیگان را در بحبوحه همه‌گیری «کووید-۱۹» بازگشایی کند، فریاد کشیده بودند: «زندانی‌اش کن!»
ویتمر در واکنش به این ویدئو گفت: بسیار نگران‌کننده است که رئیس‌جمهور آمریکا ۱۰ روز بعد از نقشه‌ای که برای دزدیدن، محاکمه و اعدام من وجود داشته و بعد از افشای این نقشه، بار دیگر به آن دامن می‌زند و در حال الهام‌بخشی، تشویق و تحریک این نوع تروریسم داخلی است. این اشتباه است و باید تمام شود؛ نه فقط برای من و خانواده من، بلکه برای خدمت‌گزاران به مردم در هر جا که در حال انجام وظیفه‌اند و سعی در حفاظت از آمریکایی‌های هموطن‌شان دارند. 
 
***
[سرخوردگی  نسل جوان غرب از دموکراسی آمریکایی]
یک مطالعه از سوی دانشگاه کمبریج نشان داد نسل جوان جهان بویژه در اروپا، آمریکای شمالی، آفریقا و استرالیا بیشتر از هر زمانی در قرن گذشته سرخورده و ناراضی از دموکراسی هستند. بر اساس این مطالعه نسل زاده دوره ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶ (Millennials) سرخورده‌تر از نسل متولدان دوره ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۱ (Generation X) یا نسل ‌زاده دوره ۱۹۴۴ تا ۱۹۶۴ (Baby Boomers) و نسل دوره ۱۹۱۸ تا ۱۹۴۳ (Interwar Generation) هستند. در این مطالعه دانشگاه کمبریج تصریح شد: در سراسر جهان نسل‌های جوان‌تر نه فقط از عملکرد دموکراسی ناراضی‌تر از نسل قدیم هستند، بلکه نسبت به نسل‌های قبلی در مراحل مشابه عمرشان ناخشنودتر هستند. این گزارش عنوان کرد دلیل اصلی سرخوردگی از دموکراسی در میان نسل جوان، نابرابری در ثروت و درآمد است. این گزارش بر اساس آمار و ارقام نشان داد نسل Millennials حدود یک‌چهارم از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، در حالی که تنها ۳ درصد از ثروت را در اختیار دارند. نسل Baby Boomers در سن مشابه ۲۱ درصد از ثروت را داشتند.

Page Generated in 0/0205 sec