printlogo


کد خبر: 225825تاریخ: 1399/8/1 00:00
در نشست خبری سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد مطرح شد
بین‌المللی شدن جایزه جلال

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات، در نشست خبری سیزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد از ضرورت واکاوی دقیق ادوار مختلف این رویداد گفت و از بین‌المللی‌شدن جایزه جلال در پی همکاری مجریان با انجمن‌های ادبی پاکستان خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، در این نشست که در تالار مرحوم عاشوری مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، ایوب دهقانکار، برگزاری سیزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد را نخستین برنامه اجرایی دفتر شعر و ادبیات مؤسسه اعلام کرد و گفت: «تلاش می‌کنیم به‌گونه‌ای عمل کنیم تا برای ادوار آتی این رویداد ثمر‌بخش باشد، از‌ جمله برنامه‌ها برای این دوره، واکاوی عمیق آثار برگزیده و نامزد‌های ادوار پیشین جایزه جلال، برای بهره‌مندی کارشناسان و علاقه‌مندان است».
او همچنین با اشاره به تصمیم برگزارکنندگان این جایزه برای بین‌المللی کردن آن گفت: «نگاه دوم معطوف به ترسیم افق بین‌المللی برای این جایزه ادبی است. برای تحقق این نگاه در گام نخست در این دوره همکاری با انجمن‌های ادبی پاکستان شکل گرفته است. دینی بر گردن ما است که باید ادا شود. با توجه به غنای فرهنگی، قطعا توسعه دیپلماسی فرهنگی از طریق شعر، ادبیات و کتاب است، بنابراین تصمیم گرفته شد تا پیوست منطقه‌ای برای جایزه جلال تعیین شود».
ابراهیم حسن‌بیگی، دبیر علمی جایزه جلال، این رویداد را دارای اعتبار در بین بخش خصوصی و دولتی دانست و بیان کرد: در ادوار مختلف جایزه جلال هرگز لحظه‌ای اهمال و کوتاهی نکردیم یا به سمت رابطه‌های دوستی یا حب و بغض نرفتیم، همچنین حساسیت‌‌های بالایی در جریان داوری وجود داشته‌ است. به ‌نظر می‌رسد خروجی هیچ‌ جشنواره‌ای رضایت همه را تامین نمی‌کند، چرا که در مباحث هنری خط‌کش و شاقول نمی‌توان تعریف کرد. در ادوار مختلف داوران تلاش کردند به بهترین نتایج دست پیدا کنند و نظر جمعیت حداکثری را جلب کنند؛ برای دوره سیزدهم نیز این رویکرد وجود دارد. 
بهروز جلالی، دبیر اجرایی این دوره از جایزه جلال نیز با ذکر آمارهایی از این دوره گفت: «آثار در حداقل زمان ارسال شد و بیش از 90 درصد کتاب‌ها در ۳ نسخه به دست‌مان رسید. فرآیند اجرایی این دوره از جایزه جلال هر چند با شیوع کرونا مواجه بودیم، از ۳ ماه قبل با تشکیل دبیر‌خانه آغاز شد. در مجموع 1691 اثر شامل 814 اثر در بخش داستان بلند، 334 اثر در بخش داستان کوتاه، 470 اثر در بخش مستند‌‌نگاری و 73 اثر در بخش نقد ارسال شده ‌است».
 او با تشکر از همراهی رسانه‌ها با برگزار‌کنندگان جایزه جلال، سهم اهالی رسانه در این دوره از جایزه را فراتر از انتشار اخبار این رویداد اعلام و بیان کرد: «بخش افزوده‌شده به سیزدهمین دوره جایزه جلال، مربوط به کتاب‌‌های 40 سال گذشته در حوزه ادبیات دفاع‌مقدس و داوری این بخش بر عهده اهالی رسانه است، بنابراین فهرست آثار در اختیار آنها قرار می‌گیرد و اگر اهالی رسانه نیز پیشنهاد داشتند در این فهرست قرار می‌گیرد. در مرحله دوم، ۳ نفر از اهالی رسانه، ۳ نفر از پیشکسوتان حوزه دفاع‌مقدس و ۳ نفر از داوران جایزه جلال آثار را بررسی و در نهایت 20 اثر معرفی خواهد شد». جلالی درباره سلامت داوری این دوره از جایزه جلال قول داد و افزود: «اسامی داوران تا قبل از پایان مراحل داوری رسانه‌ای نخواهد شد اما با هدف پذیرش مسؤولیت داوران در مقابل افکار عمومی، اسامی آنها منتشر خواهد شد».

Page Generated in 0/0065 sec