printlogo


کد خبر: 225835تاریخ: 1399/8/1 00:00
دور دنیا

توافق میان طرفین درگیر در لیبی
نماینده موقت دبیرکل سازمان ملل متحد در امور لیبی دیروز اعلام کرد طرفین درگیر در لیبی به توافقاتی دست پیدا کرده‌اند. استفانی ویلیامز در این ارتباط گفت: توافقات جدیدی میان هیأت‌های نظامی طرفین درگیر در مذاکرات ژنو حاصل شده است که از جمله آن می‌توان به بازگشایی جاده‌ها و خطوط هوایی داخل کشور اشاره کرد. وی گفت که مقرر شده است از پایان هفته، ناوگان هوایی حرکت خود را میان طرابلس، پایتخت لیبی و بنغازی در شرق این کشور از سر بگیرد. 
***
روایت جدید از حذف نام سودان از لیست حامیان تروریسم
عمر قمر‌الدین، وزیر خارجه سودان در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مسأله حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم با مسأله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در ارتباط است، گفت: مسأله حذف نام سودان از این لیست هیچ ربطی به مسائل دیگر ندارد. هبه محمد، وزیر دارایی سودان نیز اعلام کرد که کشورش مبالغ مطرح شده را به عنوان غرامت به آمریکا تحویل داده است. پیش از این، ترامپ با انتشار یک پیام در توئیتر اعلام کرده بود: یک خبر خیلی خوب! دولت جدید سودان که در حال پیشرفت عظیمی است، با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به قربانیان آمریکایی تروریسم و خانواده‌های آنها موافقت کرد. به محض پرداخت، من نام سودان را از فهرست دولت‌های حامی تروریسم حذف خواهم کرد. بسیاری از تحلیلگران این اقدام ترامپ را باج‌خواهی دولت آمریکا از سودانی‌ها توصیف کرده‌اند. 
***
دیدار وزیر خزانه‌داری آمریکا با امیر قطر
استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا که روز سه‌شنبه به همراه هیأت اماراتی به فلسطین اشغالی سفر کرده بود، دیروز با تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر دیدار کرد. طبق این گزارش،‌ ۲ طرف در این دیدار به همکاری راهبردی میان آمریکا و قطر پرداخته‌ و بر سر حمایت و توسعه این همکاری بویژه در زمینه اقتصادی رایزنی کرده‌اند. ۲ طرف همچنین تلاش‌های مشترک قطر و آمریکا در زمینه مبارزه با تأمین مالی تروریسم و جدیدترین تحولات مربوط به این مساله را به همراه برخی مسائل‌ دارای اهمیت مشترک مورد بحث و بررسی قرار دادند. این سفر در حالی انجام شد که وزیر خزانه‌داری آمریکا پیش از این‌ به بحرین، امارات و فلسطین اشغالی سفر کرده بود. 
***
نقشه آمریکا برای تخریب حشدالشعبی
نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق نسبت به تبعیت از نقشه‌های آمریکا برای خدشه‌دار کردن وجهه نیروهای حشدالشعبی هشدار داد. فاضل جابر به استاندار صلاح‌الدین نسبت به پیروی از نقشه آمریکایی‌ها برای خدشه وارد کردن به وجهه نیروهای حشدالشعبی هشدار داد. وی افزود: اتهامات و سخنانی که استاندار صلاح‌الدین درباره جنایت منطقه الفرحاتیه مطرح کرده غیر‌قابل قبول است. وی بیان کرد: این سخنان این طور القا می‌کند که نیروهای حشدالشعبی درباره این جنایت متهم هستند. این در حالی است که هیچ دلیل و مدرکی دال بر اثبات این مسأله وجود ندارد. وی ادامه داد: کمیته‌های تحقیقاتی درباره بررسی عوامل ارتکاب این جنایت در سطوح عالی قرار داشته و هیچ مسؤول محلی حق ندارد خارج از این کمیته‌ها اقدام کند. برخی رسانه‌های مغرض وابسته به جریان‌های خارجی در عراق برای متهم کردن نیروهای حشدالشعبی به ارتکاب جرم در این کشور تلاش می‌کنند. 
***
زندگی زیر خط فقر بیش از ۸۵ درصد ساکنان غزه
رئیس کمیته مردمی مبارزه با محاصره نوار غزه از افزایش فقر در این منطقه خبر داد. جمال الخضری اعلام کرد که میزان فقر در این منطقه در سایه تداوم محاصره آن از سوی رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. وی افزود: گسترش ویروس کرونا از یک سو و تداوم محاصره ۱۴ ساله از سوی دیگر باعث وخیم شدن اوضاع نوار غزه شده است. الخضری بیان کرد: بیش از ۸۵ درصد ساکنان نوار غزه زیر خط فقر زندگی می‌کنند. میانگین فقر در این منطقه بسیار خطرناک بوده و نیازمند مداخله فوری از سوی جامعه بین‌الملل است. الخضری گفت: نرخ بیکاری در میان جوانان در غزه به بیش از ۶۵ درصد می‌رسد. 
***
احداث مرکز فضایی ناتو در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، که دیروز در کنفرانس خبری در بروکسل سخن می‌گفت اعلام کرد مرکز فضایی ناتو در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان دایر می‌شود. این پایگاه هم‌اکنون در اختیار ارتش آمریکا قرار دارد. به گفته استولتنبرگ، اعلام رسمی انتخاب پایگاه رامشتاین در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو که امروز ۲۲ اکتبر (اول آبان) در بروکسل برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد. 
***
سخنگوی حماس: حادثه پاریس ارتباطی به حماس ندارد
سخنگوی جنبش حماس در واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره ارتباط حادثه پاریس با حماس، اعلام کرد جنبش حماس هرگونه ارتباط با گروه شیخ یاسین را رد می‌کند. حازم قاسم افزود: گروه شیخ یاسین در پاریس مستقر است و جنبش حماس هرگونه ارتباط با این گروه و عبدالحکیم الصفریوری، رئیس آن را تکذیب می‌کند. قاسم بشدت تلاش‌های رسانه‌ای مغرضانه برای ارتباط دادن حادثه رخ داده در پاریس به جنبش حماس را محکوم کرد. حازم قاسم گفت: نبرد ما تنها با رژیم صهیونیستی برای تحقق آزادی و استقلال است و جنبش حماس هیچ ارتباطی با یک حادثه داخلی ندارد.

Page Generated in 0/0125 sec