printlogo


کد خبر: 225836تاریخ: 1399/8/1 00:00
در آستانه مناظره آخر بایدن ـ ترامپ طرفین به تخریب گسترده هم پرداختند
سانس آخر بزن ‌بزن

گروه بین‌الملل: دیروز 2 کاندیدای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی برای آخرین مناظره خود در بامداد فردا به وقت تهران آماده می‌شدند که تلاش برای روکردن برگ برنده‌ها از سوی هر دو کاندیدا و افشاگری علیه کاندیدای رقیب در هر دو کمپین ادامه داشت و به نظر می‌رسد ادامه هم خواهد داشت. 2 روز بعد از آنکه دونالد ترامپ در توئیت خود به افشاگری علیه پسر بایدن و معاملات مالی او پرداخت، دموکرات‌ها هم با کمک رسانه‌های خود افشاگری جدیدی علیه ترامپ به راه انداختند و آن هم چیزی نبود جز افشای وجود حساب‌های بانکی متعلق به مجموعه تجاری ترامپ در چین. اتفاق مهم دیگری که جمهوری‌خواهان از آن سخن گفتند تلاش برای تایید عضو جدید دیوان عالی آمریکا تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری و حساب ویژه کمپین ترامپ روی آن است. 
 
* افشای حساب بانکی ترامپ در چین
پیش از مناظره فردای بایدن و ترامپ، دموکرات‌ها پاسخ حمله ترامپ به پسر بایدن را با افشای وجود حساب بانکی ترامپ در چین جبران کردند. ترامپ که در این چند ماهه شدیدترین حملات را به چین داشته است، حالا باید بابت تلاش برای به دست آوردن پروژه‌های اقتصادی در چین پاسخگو باشد. 
در همین ارتباط به نوشته نیویورک‌تایمز، رئیس‌جمهوری آمریکا یک حساب بانکی اعلام نشده در چین دارد و در بیش از یک دهه گذشته به صورت ناموفق به دنبال معاملات بزرگ تجاری در چین بوده است. به نوشته نیویورک‌تایمز، این حساب را مدیریت هتل‌های بین‌المللی ترامپ کنترل می‌کند و از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی 188.561 دلار در چین مالیات پرداخت کرده است. سابقه مالیاتی این حساب به طور دقیق مشخص نمی‌کند چه مقدار پول در معامله‌های انجام شده از طریق آن ردوبدل شده است. در آمریکا اعلام هر گونه درآمد خارجی هنگام ثبت مالیات اجباری است و مدیریت هتل‌های بین‌المللی ترامپ در چند سال گذشته تنها درآمدی چند هزار دلاری را اعلام کرده بود. 
این افشاگری در حالی است که رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا به مراحل آخر رسیده و اخیرا ادعاهایی از سوی جمهوری‌خواهان سنا علیه جو بایدن مبنی بر افتتاح حساب از سوی پسر او با یک تاجر چینی و در نتیجه داشتن منافع در این کشور مطرح شده است. ترامپ همواره بایدن را به ملایمت در مقابل چین در صورت پیروزی در انتخابات متهم می‌کند. وکیل سازمان ترامپ در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز، وجود این حساب را تایید اما از بردن نام بانک خودداری کرد. او در بیانیه‌ای اعلام کرد: هتل‌های بین‌المللی ترامپ حسابی در یک بانک چینی که در آمریکا دفاتری دارد، برای پرداخت مالیات محلی گشود. وی افزود: این شرکت بعد از باز شدن دفتری در چین برای کشف پتانسیل معاملات مرتبط با هتل در آسیا حسابی را باز کرد اما هیچ معامله، مبادله مالی یا سایر فعالیت‌های تجاری تاکنون محقق نشده و از سال ۲۰۱۵ این دفتر غیرفعال است. اگرچه این حساب همچنان باز است اما هرگز برای هدف دیگری استفاده نشده است. 
 
* امید تیم ترامپ به انتخاب قاضی دیوان
در میان خبرهای متناقض کمپین ترامپ، تلاش آنها برای تایید نامزد معرفی شده ترامپ برای دیوان عالی تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و اعلام نتایج نهایی، نشان از خیز بلند آنها برای کشاندن کار انتخابات به دیوان عالی آمریکا دارد. با توجه به دست بالای جمهوری‌خواهان در این دیوان، کشیده شدن دعوای بایدن- ترامپ به این دیوان از همین حالا نتیجه‌اش مشخص است. در همین ارتباط، «کیلی مک‌انانی» سخنگوی کاخ سفید پیش‌بینی کرد تایید «امی کنی برت» در سنا برای دیوان عالی آمریکا، شانس پیروزی ترامپ را در انتخابات نوامبر افزایش می‌دهد. وی در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز افزود: «من فکر می‌کنم این انتخاب اثر بسیار مثبتی خواهد گذاشت. ببینید! مردم آمریکا به قضات دیوان عالی اهمیت زیادی می‌دهند. مردم می‌دانند آزادی آنها تحت تاثیر تصمیم‌گیری در دیوان عالی کشور است». میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا روز سه‌شنبه گفت سنا دوشنبه آینده درباره تایید برت رای می‌دهد.
 
* آماده‌باش مجموعه‌های نظامی و امنیتی آمریکا
در همین حال پیش‌بینی وقوع ناآرامی‌های گسترده در فردای پس از انتخابات آمریکا تاکنون توسط کارشناسان بسیاری اعلام شده است و همین هم سبب شده مجموعه‌های نظامی و امنیتی آمریکا در آماده‌باش گسترده‌ای قرار بگیرند. گارد ملی که یکی از سال‌های شلوغ خود را پشت سر می‌گذارد، در حال آماده‌سازی خود برای ماموریت‌های مربوط به انتخابات است که شامل امنیت سایبری برای انتخابات محلی، شمارش آرا در ایالت‌ها و پشتیبانی از پلیس در صورت بروز ناآرامی‌ها پس از پایان رای‌گیری است. پلیس نیویورک هم با توجه به جنجال‌برانگیز بودن این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و احتمال بروز حوادث امنیتی، از افزایش حضور نیروهای خود در این شهر خبر داد. «ترنس مونهان» فرمانده پلیس نیویورک روز سه‌شنبه به وقت محلی در کنفرانس خبری اعلام کرد: پلیس هیچ تهدید شناخته شده‌ای برای ایجاد اخلال در انتخابات سوم نوامبر مشاهده نکرده است اما با این وجود آماده است هرگونه خشونت احتمالی را حل کند. مونهان افزود: شکی نیست این انتخابات نسبت به سال‌های گذشته جنجال‌برانگیز خواهد بود، برای همین طرح ما آمادگی در برابر هرگونه حادثه است. 
 
* حمایت پرتیراژترین روزنامه آمریکایی برای نخستین‌بار از یک نامزد
حساسیت انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری آمریکا تا آنجاست که روزنامه آمریکایی «یو‌اس‌ای تودی» به عنوان پرتیراژترین روزنامه آمریکا برای نخستین‌بار در تاریخ خود اقدام به حمایت از یکی از نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری کرد و این نامزد کسی نیست جز بایدن. به گزارش وبگاه خبری «هیل»، در سرمقاله این روزنامه آمده طبق نظرسنجی اخیر، بیش از ۹۰ درصد رای‌دهندگان تصمیم خود را گرفته‌اند و سپس خطاب به ۱۰ درصد باقیمانده نوشت: اکنون در فاصله ۲ هفته مانده به روز انتخابات، پیشنهاد می‌کنیم این سوال را که رونالد ریگان جمهوری‌خواه از رای‌دهندگان هنگامی که در سال ۱۹۸۰ برای ریاست‌جمهوری رقابت می‌کرد پرسید، در نظر بگیرید: آیا آمریکا اکنون نسبت به 4 سال قبل وضعیت بهتری دارد؟ این روزنامه همچنین بحران همه‌گیری کرونا، رکود اقتصادی در نتیجه آن و ناآرامی‌های داخلی یک سال گذشته در آمریکا را یادآوری کرده است. در ادامه این سرمقاله، یو‌اس‌ای تودی اعلام کرده با مردم زیادی در ایالت‌هایی که نقشی تعیین‌کننده در انتخابات سال ۲۰۱۶ و پیروزی ترامپ ایفا کردند مثل میشیگان، اوهایو و ویسکانسین، مصاحبه کرده و اگر چه عده‌ای گفته‌اند شخصا وضعیت بهتری دارند اما بسیاری گفته‌اند از مسیری که آمریکا به سمت آن حرکت می‌کند، ناراحت و بهت‌زده هستند. این روزنامه در ادامه متذکر شده اعلام حمایت از بایدن تاثیری بر گزارشات انتخاباتی آن ندارد و ابراز امیدواری کرده دیگر هیچ‌وقت مجبور به اعلام حمایت از هیچ نامزدی نشود. 
 
* پیشگویی مبلغ مذهبی آمریکا درباره پیروزی ترامپ
بازار غیب‌گوهای آمریکایی هم این روزها گرم است. با وجود پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌های ملی و رقابت تنگاتنگ در ایالت‌های خاکستری، یکی از سرشناس‌ترین مبلغان مسیحی آمریکا مدعی شد به وی گفته شده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ است و بیش از 5 سال بعد، یک سیارک به زمین برخورد می‌کند که شاید پایانی برای جهان به ارمغان آورد. وی که موسس شبکه تلویزیونی پخش مسیحیان انجیلی در آمریکاست، در یک برنامه تلویزیونی ویژه تبلیغ مسیحیت به نام «کلوب ۷۰۰» گفت: نخست می‌خواهم بدون پرسش بگویم ترامپ پیروز انتخابات است اما این بدان معنا نیست که در خانه بمانید و رای ندهید. وی افزود: این بدان معناست که بیرون می‌آیید و هر کاری می‌توانید انجام می‌دهید اما وی برنده می‌شود؛ تصور می‌کنم این یک واقعیت است. تارنمای خبری نشریه هیل در گزارشی در این باره نوشت: این مبلغ در ادامه پیشگویی‌های عجیب خود به فاجعه‌ای پیش‌بینی شده در ۹۰ سال پیش برای آمریکا و جهان پس از انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله ناآرامی‌های مدنی، دستکم 2 مورد سوءقصد به ترامپ و جنگ علیه رژیم صهیونیستی اشاره کرد. وی تصریح کرد: سپس جهان شاهد دستکم 5 سال یا بیشتر صلحی خارق‌العاده است، قبل از آنکه سیارک ظاهر شود. 
 
* آرزوی ناتو برای پیروزی بایدن
خط و نشان‌های مکرر ترامپ برای متحدان آمریکا در ناتو و تلاش برای کاهش سهم آمریکا در ناتو سبب شده اعضای آن هم با دقت انتخابات آمریکا را رصد کنند و خواستار پیروزی بایدن باشند. خبرگزاری رویترز در گزارشی در همین ارتباط نوشت: یک دیپلمات در بروکسل، مقر ناتو به رویترز گفته است: بیشتر متحدان خواهان پیروزی بایدن در ماه آینده هستند اما بدیهی است آنها با دولت منتخب مجدد ترامپ نیز کار خواهند کرد. رویترز همچنین به نقل از مقامات در بروکسل نوشت: در صورتی که نامزد دموکرات‌ها بتواند پیروز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شود، اتحاد نظامی ناتو برگزاری یک نشست در ماه مارس را در بروکسل برای استقبال از بایدن بررسی می‌کند. یک مقام دیپلمات دیگر به رویترز گفت: نشست ماه مارس به بایدن فرصت می‌دهد تا اروپا و آمریکای شمالی را به هم نزدیک کند و همچنین به ناتو فرصت می‌دهد دوران ترامپ را پشت سر بگذارد. روابط ناتو و آمریکا در مدت 4 سال ریاست‌جمهوری ترامپ با چالش‌هایی همراه بوده است، رئیس‌جمهوری آمریکا بارها اعلام کرده اتحاد غرب (ناتو) منسوخ شده و برخی متحدان متخلف هستند. ترامپ حتی سال ۲۰۱۸ تهدید به خروج آمریکا از ناتو کرد. بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مهرماه سال جاری در یک سخنرانی به انتقاد از سیاست خارجی دولت ترامپ پرداخت و گفت: متحدان ما در ناتو می‌گویند نمی‌توانند روی ما حساب کنند. ما خود را در شرایطی با امنیت کمتری یافته‌ایم. جهان کمتر به ما اعتماد دارد. 
 
* حمایت جامعه یهودیان آمریکا از بایدن
بر اساس نتایج یک نظرسنجی که در میان رای‌دهندگان یهودی آمریکا درباره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور انجام شده، ۷۵ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند اگر انتخابات ریاست‌جمهوری همین امروز برگزار شود به «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات رای می‌دهند. بر اساس نتایج این نظرسنجی، فقط ۲۲ درصد یهودیان واجد شرایط رای دادن گفته‌اند در انتخابات به دونالد ترامپ رای می‌دهند. این وضعیت در حالی است که میزان حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به بیشترین میزان ممکن رسیده است. 
 
* آخرین وضعیت الکترال‌ها بر مبنای نظرسنجی
در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آرای الکترال (مجمع گزینندگان) اصلی‌ترین فاکتور تعیین‌کننده رئیس‌جمهور محسوب می‌شود. در مجموع 538 رای الکترال وجود دارد که برابر است با تعداد اعضای کنگره به ‌علاوه ۳ الکترال مربوط به واشنگتن دی‌سی. نامزد پیروز باید حداقل 270 رای الکترال را به دست آورد. 
دونالد ترامپ: بر مبنای نظرسنجی‌های ایالتی، ترامپ تاکنون توانسته 63 الکترال را تقریبا به‌ طور قطعی به ‌خود اختصاص دهد، 29 رای الکترال دیگر به ‌احتمال بالا هم تاکنون برای ترامپ درنظر گرفته شده و 33 الکترال دیگر نیز به وی متمایل است. بر مبنای آمار ذکر شده، تا اینجا ترامپ می‌تواند به کسب 125 رای الکترال امیدوار باشد. در واقع وضعیت ترامپ نسبت به هفته گذشته در کسب الکترال‌ها تغییری نداشته است. 
جو بایدن: تاکنون تقریبا به ‌طور قطعی می‌توان 118 رای الکترال را به حساب او ریخت، 58 رای الکترال با احتمال بالا و 40 الکترال دیگر متمایل به بایدن است. بر مبنای نظرسنجی‌های ایالتی، بایدن ۲ هفته باقیمانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری، امیدوار به کسب 216 رای الکترال است. مجموع سبد الکترال‌های بایدن در چهارشنبه گذشته 222 الکترال بود که نشان‌دهنده کاهش6 عددی الکترال کالج‌های او است. 
الکترال‌های خاکستری: تکلیف 197 الکترال هنوز مشخص نیست، هرچند 38 الکترال از این جمع به ایالت تگزاس اختصاص دارد که به‌ طور سنتی جمهوری‌خواهان در آن صاحب اکثریت هستند و احتمالا این تعداد به ترامپ خواهد رسید. نکته قابل توجه اینکه تعداد الکترال‌های بلاتکلیف در هفته گذشته 191 عدد بود. 
 
 
***
[آخرین وضعیت نظرسنجی‌های ملی]
بر مبنای نظرسنجی‌های انجام‌شده در آمریکا از تاریخ ششم تا نوزدهم اکتبر 2020 به‌ طور میانگین «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها 6/8 درصد از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور فعلی و نامزد جمهوری‌خواهان پیش است. این بدان معناست که نسبت به چهارشنبه هفته قبل، ترامپ توانسته 4/1 درصد از عقب‌ماندگی خود نسبت به بایدن را جبران کند. این امر می‌تواند به آغاز گسترده همایش‌های انتخاباتی جمهوری‌خواهان پس از بهبودی ترامپ از بیماری کرونا مرتبط باشد. به ‌طور میانگین ترامپ صاحب 5/42 درصد آرا و بایدن صاحب 1/51 درصد آراست. جدول زیر مربوط به میانگین آخرین نظرسنجی‌های ملی در یک ماه گذشته است. 
 

Page Generated in 0/0075 sec