printlogo


کد خبر: 225842تاریخ: 1399/8/1 00:00
دهه شصتی‌ها کهنسالی دشواری خواهند داشت

امیرحسین بانکی‌پور*: «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در واقع طرحی است که ۲ دوره در مجلس مطرح شد اما متاسفانه تا به امروز مصوب نشده است و در دوره یازدهم مجلس با بازنگری اساسی با کمک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و درمان و برنامه و بودجه آماده شده است تا ان‌شاءالله در صحن علنی مطرح و به رای نمایندگان گذاشته شود. 
هدف این طرح حمایت از خانواده‌ها در زمینه‌های مختلف است. حمایت از زنان نابارور و تامین هزینه درمان، حمایت از هزینه‌های زایمان زنان باردار و در نظر گرفتن امکان زایمان طبیعی به طور رایگان، حمایت از خانواده‌هایی که صاحب فرزند می‌شوند به صورت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و نیز حمایت از زنان شاغل در قالب مرخصی‌های دوران زایمان و امکان دورکاری یا اشتغال نیمه‌وقت از جمله این تسهیلات است. در مقوله سقط جنین که متاسفانه آمار‌ها نشان‌دهنده رشد این پدیده در کشور است، تدابیر و تمهیداتی برای مقابله و توقف سقط جنین در نظر گرفته شده است. در حوزه فرهنگ‌سازی در عرصه‌های مختلف تدابیری در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اندیشیده شده است، بدین ترتیب که از گروه‌های مردمی که در عرصه خانواده فعالیت می‌کنند، حمایت صورت خواهد گرفت، ضمن اینکه برای رسانه ملی و شهرداری‌ها به منظور توسعه دفاتر همسریابی و نیز سازمان تبلیغات، تکالیفی مشخص شده است. 
در حوزه اشتغال و استخدام، بیمه، رشد حقوق و مزایا نیز حمایت‌هایی در نظر گرفته شده است. 
همچنین ضمانت‌های اجرایی‌ای در این طرح دیده شده است که مانع فرار کارفرمایان از اجرای قانون خواهد شد؛ به عبارت دقیق‌تر،  هیچ مدیر یا فردی نمی‌تواند از اجرای این قانون سر باز زند. 
برای تامین بار مالی طرح نیز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است تا مشکلات مالی مانع ایجاد خلل در اجرای طرح نشود. 
بحمدالله معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در نامه‌ای که خطاب به آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نوشت به 7 دلیل از طرح دفاع کرده و از دولت خواسته منابع مالی طرح حتما تامین شود. رئیس‌جمهور هم در بودجه 1400 پیش‌بینی کرد که سیاست‌های جمعیتی و حمایت از خانواده لحاظ شود. در واقع یک طرح محدود 7 ساله طراحی شده است که ان‌شاءالله ۲ سال آن در برنامه ششم توسعه و 5 سال آن در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد. 
این طرح از طرح‌های خوب برای حمایت از خانواده و جمعیت است و به نظر می‌رسد بهترین یادگار مجلس یازدهم برای مردم خواهد بود. 
متاسفانه طبق برآوردهای بین‌المللی، ایران تا 30 سال دیگر پیرترین کشور دنیا خواهد شد. مساله پیری جمعیت خسارت‌های فراوانی را به کشور خواهد زد به طوری که امروز پیش‌لرزه‌های آن را در صندوق‌های بازنشستگی کشور و حقوق بازنشستگان شاهد هستیم و این مشکل روز‌به‌روز در حال افزایش است. 
پیری جمعیت مساله خطرناکی است که کشور را تهدید می‌کند. دلخوشی متخصصان جمعیت این بود که دوران باروری متولدان دهه 60 می‌تواند رشد جمعیت را جبران کند، زیرا متولدان دهه 60 فراوانی زیادی را در کشور شامل می‌شوند اما متاسفانه در طول 7 سال گذشته شاهد بودیم هر سال تعداد موالید در کشور کاهش یافته است؛ سال 98 نسبت به سال قبل از آن، 150 هزار تولد کمتر داشتیم و هر چقدر جلوتر می‌رویم این رشد جمعیت کمتر می‌شود، در حالی که دوران باروری متولدان دهه 60 را سپری می‌کنیم و دوره بعد که شامل متولدان دهه 70 خواهد بود به مراتب آمار کاهش خواهد یافت. 
تنها 5 سال فرصت داریم تا تاخیر جمعیتی را جبران کنیم در غیر این صورت در آینده مشکلات شدیدی در کشور به خاطر کمبود نیروی جوان خواهیم داشت. 
مانند ترسالی و خشکسالی؛ زمانی که در خشکسالی هستیم متوجه ترسالی نخواهیم بود، مثلا در کنار رودخانه‌ها خانه‌سازی می‌کنیم غافل از اینکه ممکن است در دوران ترسالی این خانه‌ها گرفتار سیل شود. 
در حال حاضر جوانان کشور ما زیاد هستند و بخشی هم بیکارند اما در چند سال آینده به یکباره مساله برعکس خواهد شد و بشدت با کاهش نیروی جوان که پیشرفت علمی و خلاقیت کشور برعهده آنهاست رو به رو خواهیم شد و از سوی دیگر کهنسالان کشور افزایش خواهند یافت که در این صورت هم حمایت مالی و هم نگهداری آنها با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو خواهد شد. 
نسل جوان امروز در سال‌های آینده وارد دوره کهنسالی خواهد شد و این کهنسالی بسیار دشوار است چون جوانانی نداریم که بتوانند ضمن پشتیبانی و حمایت عاطفی از آنها با فعالیت‌های اقتصادی هزینه دوران کهنسالی این جمعیت بالا را تامین کنند. 
* نماینده اصفهان در مجلس

Page Generated in 0/0068 sec