printlogo


کد خبر: 225863تاریخ: 1399/8/1 00:00
عدم آگاهی نسبت به قرنطینه خانگی موجب شکل‌گیری موج جدید ابتلای گروهی اعضای خانواده‌ها به «کووید-۱۹» شده است
حمله کرونا به خانه‌ها!

گروه اجتماعی: افزایش ابتلای خانوادگی به کرونا نشان می‌دهد جامعه هنوز درباره قرنطینه خانگی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در منازل اطلاعات کافی ندارد. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، روز گذشته برای چندمین روز متوالی آمار روزانه مبتلایان کرونا در کشور رکورد زد و عدد 5616 نفر را ثبت کرد. 
عوامل زیادی در گسترش ابتلا به کرونا موثر است که می‌توان به سیاست‌گذاری اشتباه و اصرار به عدم تعطیلی متناوب و قطع زنجیره انتقال، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی، عادی‌سازی شیوع کرونا و افزایش موارد ابتلای خانوادگی اشاره کرد. این روزها ابتلای خانوادگی به کرونا به یکی از موضوعات مهم در جامعه سلامت تبدیل شده است. 
دکتر قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت در این باره گفت: از ۲ هفته قبل روند رو به رشد تعداد بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها را شاهد هستیم که این موضوع همزمان با افزایش مراجعان سرپایی اتفاق افتاد. رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی عده‌ای سبب شده است حتی آنهایی که رعایت می‌کنند هم گرفتار بیماری شوند. 
وی با اشاره به بروز شکل جدیدی از ابتلا به کرونا در کشور، اظهار کرد: در این شرایط موارد ابتلای خانوادگی به کرونا افزایش یافته است و همزمان ۲ تا ۳ نفر از اعضای یک خانواده درگیر می‌شوند. این موضوع بیانگر آن است که شرایط قرنطینه خانگی بیماران بدرستی رعایت نشده است. ممکن است عده‌ای به شکل خفیف به کرونا مبتلا شوند و نیاز به بستری‌ شدن در بیمارستان نداشته باشند اما باید در منزل نکات بهداشتی را رعایت کنند تا بیماری را به سایر اعضای خانواده انتقال ندهند. 
جان‌بابایی افزود: یکی از دلایلی که طی ۲ تا ۳ هفته گذشته مراجعه بیماران بدحال به بیمارستان‌ها افزایش یافت این بود که این افراد دیرتر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند. درست است که شانس بهبود بیماران با داشتن روند درمانی مناسب افزایش می‌یابد اما باید در زمان مناسب به مراکز درمانی مراجعه کنند. 
پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در این باره به «وطن ‌امروز» گفت: به دلیل قدرت بالای سرایت ویروس کرونا و افزایش همه‌گیری آن، روز‌به‌‌روز بر آمار مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری افزوده می‌شود. 
وی به موارد متعدد بستری گروهی اعضای خانواده‌ها یا کارکنان محیط‌های اداری به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پزشکی اشاره کرد و اظهارداشت: کرونا اکنون کوچک و بزرگ یا پیر و جوان نمی‌شناسد، بنابراین افرادی که به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی پایبند نیستند باید منتظر مرگ خود یا عزیزان‌شان باشند. 
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: قدرت انتقال ویروس کرونا و گستردگی شیوع آن در سراسر کشور به قدری زیاد است که افرادی که در بیرون از خانه تردد دارند، بویژه آنهایی که با حمل‌و‌نقل عمومی سفر می‌کنند باید حتما در خانه هم ماسک بزنند، چرا که این ویروس تا چند روز نشانه‌ای ندارد و مبتلایان آن ناقلان خاموشند. 
طبرسی با بیان اینکه همه‌گیری کرونا از طریق مسافرت‌ها تشدید می‌شود، گفت: در مسافرت‌ها معلوم نیست میزبان حامل ویروس کروناست یا میهمان و با توجه به سنت دورهمی‌ها در صورت وجود یک فرد مبتلا به کرونا، احتمال ابتلای دیگر افراد نیز افزایش می‌یابد.
***
[مشکل تهران برای بستری بیماران کرونایی]
معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران گفت: اگر روند ابتلا با همین روال ادامه داشته باشد، مطمئنا تهران با مشکل جدی در زمینه بستری بیماران جدید کرونایی مواجه می‌شود. علی ماهر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روند صعودی ابتلا و میزان بستری بیماران کرونایی در بخش‌های عادی و ویژه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران در طول پیک سوم کرونا، اظهار کرد: متاسفانه همچنان میزان ورودی بیمارستان‌ها به‌مراتب بیشتر از ترخیصی‌هاست و هر روز نیز بر تعداد مبتلایان و مراجعان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و به تبع آن، بستری‌شدگان افزوده می‌شود. وی با بیان اینکه ظرفیت تخت‌های عادی و ویژه در نظر گرفته شده برای بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تهران از چند وقت پیش تکمیل شده است، گفت: از هفته گذشته اکثر بیمارستان‌ها با ترخیص بیماران الکتیو، ظرفیت‌های جدیدی را برای بستری بیماران کرونایی ایجاد کردند که این ظرفیت نیز محدود است و حداکثر طی چند روز آینده پر می‌شود. ماهر با بیان اینکه اگر روند ابتلا با همین روال ادامه داشته باشد، مطمئنا تهران با مشکل جدی در زمینه بستری بیماران جدید کرونایی مواجه می‌شود، اظهار کرد: البته استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های صحرایی هنوز در دستور کار ستاد قرار نگرفته است ولی این امکان وجود دارد که در صورت نیاز و بحرانی شدن شرایط از ظرفیت این بیمارستان‌ها نیز استفاده شود.
***
رکوردشکنی دوباره
رکورد آمار روزانه ابتلا برای دومین روز متوالی شکست. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۵ هزار و ۶۱۶ مورد جدید «کووید-۱۹» در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۳۴۰ نفر در بیمارستان بستری شدند. به گزارش ایسنا، سیماسادات لاری افزود: از ظهر روز سه‌شنبه تا ظهر امروز ۳۰ مهر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۶۱۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۳۴۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۵۴۵ هزار و ۲۸۶ نفر رسید. لاری همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۱۲ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۱ هزار و ۳۴۶ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۴۳۸ هزار و ۷۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۸۶۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۵۵۴ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. لاری در توضیح استان‌های در شرایط قرمز گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. 
وی درباره استان‌های در وضعیت هشدار نیز گفت: استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌و‌بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند. سیماسادات لاری همچنین بعدازظهر چهارشنبه در ارتباط تصویری با شبکه خبر، به وضعیت بیماری کرونا در استان یزد اشاره کرد و گفت: پس از گذر از خیز شدید بیماری در اسفند ۹۸ در استان یزد و عبور از یک خیز ضعیف‌تر در مرداد ۹۹، از اواسط شهریور نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان مجددا روند افزایشی به خود گرفته و این روند صعودی با شیب تندی همچنان در حال امتداد است. وی تاکید کرد: هم‌اکنون تمام شهرستان‌های استان یزد در وضعیت قرمز بیماری کرونا قرار دارند. لاری به موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان یزد نیز اشاره کرد و افزود: رعایت پروتکل‌ها در یزد ۶۳ درصد گزارش شده است. همچنین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی ۶۰ درصد و در وسایل نقلیه عمومی ۵۴ درصد اعلام شده است. 
وی در ادامه گفت: در هفته چهارم مهر، بروز موارد بستری در استان یزد با افزایش نسبت به هفته ماقبل حدود ۲۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است که میزان بروز در این شاخص با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میزان متوسط کشوری است. 
لاری همچنین افزود: میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در یزد 5/24 نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است که این شاخص نزدیک به میانگین کشوری است. 
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تعطیلات پیش رو، تاکید کرد: از تمام هموطنان می‌خواهم به منظور حفظ سلامت خود و خانواده‌شان از هر گونه اقدام به سفر به طور جدی خودداری کنند. 

Page Generated in 0/0084 sec