printlogo


کد خبر: 225866تاریخ: 1399/8/1 00:00
کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با «وطن امروز» :
انسولین به‌زودی وارد می‌شود

با آنکه کمبود انسولین قلمی در این روزهای کرونایی نگرانی‌های فراوانی را برای بیماران دیابتی ایجاد کرده است اما سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید انسولین ویال به وفور در کشور موجود است و انسولین قلمی که خیلی از دیابتی‌ها از آن استفاده می‌کنند بزودی وارد کشور می‌شود. به گزارش «وطن امروز»، بیماران دیابتی جزو گروه‌های پرخطر و آسیب‌پذیری هستند که با شیوع ویروس کرونا بیشتر از هر کسی باید مواظب سلامتی خود باشند، حال در چنین شرایطی که این ویروس خطرناک در کمین است، دیابتی‌ها با مشکل کمبود انسولین مواجهند؛ انسولینی که به صورت انبوه در کشور وجود دارد اما از آنجایی که اکثر این بیماران از انسولین آنالوگ قلمی خارجی استفاده می‌کنند، بنابراین تقاضا برای این دارو در کشور افزایش یافته است. این در حالی است که استفاده از انسولین رگولار ویال داخلی با نوع خارجی آن از لحاظ کیفیت هیچ تفاوتی ندارد. 
سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با«وطن امروز» درباره علل کاهش عرضه انسولین در داروخانه‌ها و افزایش میزان تقاضا گفت: سازمان غذا و دارو به وفور انسولین رگولار ویال را در اختیار دارد و بیماران دیابتی می‌توانند از این نوع انسولین استفاده کنند اما مدتی است الگوی مصرف برای انسولین به سمت آنالوگ قلمی این دارو رفته است. کیانوش جهانپور با بیان اینکه در ماه‌های اخیر با تشدید تحریم‌های ناجوانمردانه و ضدبشری با کمبود‌های دارویی چون انسولین قلمی مواجهیم، افزود: محموله‌های وارداتی این دارو در راه است و از هفته‌های آینده وارد کشور می‌شود و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: با واردات این کالا نیاز دارویی بیماران دیابتی‌ برطرف می‌شود اما راه اصلی برای تامین نیاز دارویی توسعه تولید داخلی این نوع دارو است که در کشور در حال انجام است. 
وی اضافه کرد: البته باید گفت خیلی از بیماران در کشورهای مختلف از انسولین ویال استفاده می‌کنند اما انسولین قلمی به دلیل مزایایی که دارد، الگوی مصرف به این سمت رفته است. سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت تصریح کرد: کارشناسان سلامت و پزشکان باید بیماران خود را در شرایط بحرانی کمبود انسولین قلمی به استفاده از انسولین‌های ویال هدایت کنند، چرا که از حیث کیفیت، این داروها فرقی با هم ندارند. وی در پاسخ به اینکه چرا فروش این دارو از طریق کارت ملی در داروخانه‌ها انجام می‌شود، گفت: این اقدام رویکرد جدیدی برای فروش انسولین قلمی نیست؛ اکنون سامانه‌ای در نظر گرفته شده که تمام افراد مبتلا به دیابت که طبق تجویز پزشک نیازمند دریافت انسولین هستند، در این سامانه احراز هویت شده و انسولین قلمی مورد نیاز خود را دریافت ‌کنند. 
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: فروش انسولین با کارت ملی به دلیل تفاوت قیمتی بسیار زیاد این دارو در داخل کشور نسبت به کشورهای همجوار و جلوگیری از نشت دارو و اطمینان از دسترسی مصرف‌کننده واقعی به انسولین قلمی است. 
همچنین نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درباره کمبود انسولین در کشور گفت: طبق آماری که در اختیار داریم میزان واردات انسولین در 6 ماهه امسال نسبت به 6 ماهه سال گذشته نه تنها کاهشی نبوده بلکه افزایشی بوده است. سیدمحمد پاک‌مهر اظهار داشت: حدود 10 درصد مردم کشورمان متاسفانه بیماری دیابت دارند و مصرف داروی انسولین هم طبیعتا با افزایش روبه‌رو است، بنابراین نیاز به برنامه‌ریزی مستمر، آینده‌نگر و با جدیت داریم چون اگر این موارد نباشد دچار کمبود خواهیم شد. 
وی افزود: کشور ما به لحاظ تولید انسولین هیچ مشکلی ندارد و به مقدار نیاز بیماران انسولین در کشور تولید می‌شود اما شکل انسولین تولیدی در کشور به صورت ویال است که خوشبختانه یا متاسفانه با واردات انسولین‌های قلمی به کشور استقبال بالایی از طرف بیماران دیابتی به استفاده از این نوع انسولین صورت گرفت و خیلی از کسانی که از ویال استفاده می‌کردند، داروی خود را با نوع قلمی جایگزین کردند، چرا که استفاده از نوع قلمی آسان‌تر است. 
پاک‌مهر ادامه داد: بخشی از انسولین‌های قلمی از طریق واردات تأمین می‌شود و بخشی هم در داخل تولید می‌شود و طبق آماری که در اختیار داریم میزان واردات انسولین در 6 ماهه امسال نسبت به 6 ماهه سال گذشته نه تنها کاهشی نبوده بلکه افزایشی بوده و ۳/۱ دهم برابر بیشتر از سال 98 بوده است؛ حال چه اتفاقی افتاده که امروز کمبود انسولین در کشور وجود دارد؟ نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه اظهار داشت: آنچه ما درباره دلایل کمبود انسولین احساس می‌کنیم و با توجه به افزایش واردات در سال جاری نسبت به سال گذشته این است که اولا دارو توزیع مناسبی ندارد و نظارت مناسبی هم در توزیع انسولین صورت نمی‌گیرد، ثانیا برخی افراد سودجو دست به احتکار زده‌اند و مافیای دارو هستند و متأسفانه از مسیرهای رانت و رابطه استفاده می‌کنند و این دارو را احتکار می‌کنند و ثالثا اینکه در حوزه دارو قاچاق اتفاق می‌افتد. پاک‌مهر اضافه کرد: دلیل دیگری که می‌توان به عوامل کمبود انسولین اضافه کرد، موضوع قاچاق دارویی است که در کشور عراق صورت گرفت که متاسفانه برخی جو روانی راه انداختند. 
وی گفت: با برخی داروخانه‌ها صحبت کردم و می‌توان گفت ویال انسولین در تمام داروخانه‌ها وجود دارد و در برخی داروخانه‌ها هم حتی نوع قلمی هم وجود دارد که باید پزشکان در تجویز دقت کرده و مسؤولان نیز نظارت‌ها را تشدید کنند تا این دارو به دست بیماران برسد.
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت‌ها حتما و اجبارا باید تشدید شود، نظارت‌ها علمی شود، توزیع از تولید حتی از منابع واردات تا مصرف باید نظارت دقیق و هوشمند شود و آمار هم به صورت مرتب به دستگاه‌های نظارتی ارسال شود. دستگاه‌های نظارتی و قضایی کشور نیز باید با عوامل و کسانی که این نابسامانی را در کشور به وجود آورده‌اند برخورد جدی کنند.

Page Generated in 0/0092 sec