printlogo


کد خبر: 225869تاریخ: 1399/8/1 00:00
«وطن امروز» از افزایش نسبی قیمت ارز در بازار پس از کاهش شدید آن گزارش می‌دهد
بازی مار و پله در بازار ارز

یک روز پس از افت شدید و ناگهانی قیمت ارز و در حالی که بسیاری به ادامه روند نزولی نرخ ارز امیدوار بودند، قیمت هر دلار آمریکا با افزایشی حدود هزار تومانی به 29 هزار تومان رسید. افت 4 هزار تومانی قیمت دلار در روز سه‌شنبه و افزایش هزار تومانی دیروز آن نشان می‌دهد خطر سرمایه‌گذاری در بازار ارز بیش از همیشه افزایش یافته است. در واقع وضعیت کنونی بازار ارز تقریبا مشابه وضعیت بازار بورس در میانه مردادماه سال جاری است که پس از مدت‌ها افزایش شاخص و پس از چند روز نوسان در محدوده 2 میلیون تا 2 میلیون و 80 هزار واحد، ناگهان روند نزولی به خود گرفت و با کاهشی حدود 30 درصدی به حدود یک میلیون و 410 هزار واحد در روز گذشته رسید. پیش‌بینی مسیر بازار ارز در روزها و هفته‌های آتی اکنون بیش از هر زمان دیگری سخت شده است؛ چرا‌که نیروهای کاهنده و افزاینده حاضر در بازار اکنون بیش از هر زمان دیگری در بازار خودنمایی می‌کنند. گذشته از این موارد، اختلاف قابل توجه نرخ خرید و فروش ارز در بازار آزاد و صرافی ملی به نوعی ترس فعالان بازار ارز از ریزش دوباره را آشکار کرد. در واقع بازار ارز از ترس «افت مجدد قیمت‌ها و متضرر شدن از خرید ارز»، نرخ خرید را با اختلافی بسیار زیاد از نرخ فروش تعیین کرده است. 
پس از افت شدید و ناگهانی نرخ ارز در سه‌شنبه هفته جاری و در حالی که بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی منتظر رفتار بازار در روز دوم پس از سقوط بودند، نرخ ارز با افزایشی حدود هزار تومانی به حدود 29 هزار تومان رسید. ۲ روز پیش بود که قیمت هر دلار آمریکا از حدود 32 هزار تومان با کاهشی حدود 4 هزار تومانی به حدود 28 هزار تومان رسید. این افت یکباره، بسیاری از مردم را به کاهش نرخ ارز امیدوار کرد اما تحولات روز گذشته بازار، سرنوشت دیگری را رقم زد. 
هر چند نرخ ارز در نهایت در پایان روز گذشته با افزایش هزار تومانی نسبت به روز قبل قیمت‌گذاری شد، با این حال بازار هنوز در شوک افت عجیب سه‌شنبه هفته جاری باقی‌مانده است. تاثیر شوک افت یکباره قیمت ارز در روز سه‌شنبه را می‌شد در اختلاف زیاد قیمت خرید و فروش صرافی‌ها مشاهده کرد. در حالی بسیاری از صرافی‌ها قیمت فروش هر دلار آمریکا را حدود 29 هزار تومان اعلام کرده بودند که برای خرید ارز، حاضر به پرداخت بیش از 27 هزار تومان نبودند. همین وضعیت در صرافی ملی به شکل شدیدتری دیده می‌شد. طبق آخرین اعلام سایت صرافی ملی، قیمت فروش هر دلار آمریکا به مشتری 28 هزار و 700 تومان اعلام شد. با این حال قیمت خرید ارز معادل 25 هزار و 120 تومان اعلام شد. این ارقام نشان‌دهنده اختلاف 3 هزار و 580 تومانی میان قیمت خرید و فروش ارز در صرافی ملی است. شاید بتوان علت اختلاف فاحش قیمت خرید و فروش ارز در بازار آزاد و صرافی ملی را «ترس صرافی‌ها از افت مجدد نرخ ارز و متضرر شدن از خرید ارز» عنوان کرد. در واقع به نظر می‌رسد فعالان بازار ارز آرام آرام خود را منتظر کاهش دوباره نرخ ارز کرده‌اند.
 
* از عرضه سنگین ارز در بازار متشکل ارزی استقبال نشد
بانک مرکزی روز گذشته در هفتمین روز اجرای سیاست جدید ارزی خود، ۶۰ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در «بازار متشکل معاملات ارزی» در نرخ‌های حاشیه بازار عرضه کرد. 
طبق اعلام بانک مرکزی، به رغم این میزان عرضه و امکان خرید هر صرافی به میزان ۵۰۰ هزار دلار در بازار مذکور، تنها حدود 7/1 میلیون دلار توسط صرافی‌ها خریداری شد. بانک مرکزی اعلام کرد این امر حاکی از فقدان تقاضای موثر در بازار برای ارز به صورت اسکناس است. 
همچنین در بخش دیگری از اطلاعیه بانک مرکزی اعلام شد گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما حاکی از این است که تا ساعت ۱۴ روز گذشته، حدود ۱۹۱ میلیون دلار ارز به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در این بازار عرضه شده است. 
 
* واعظی: بخشی از ارزهای مسدود‌شده در خارج آزاد شد
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت‌وزیران، نسبت به تحولات اخیر بازار ارز و همچنین آخرین پیشرفت‌ها در آزادسازی ذخایر ارزی در خارج از کشور توضیحاتی ارائه کرد. 
محمود واعظی درباره تاثیر اقدامات آمریکا بر اقتصاد ایران گفت: اقدامات آمریکا نتیجه و اثر نخواهد داشت. آنها هر چه توانسته‌اند انجام داده‌اند. در 3-2 روز گذشته هم بازار سکه و هم بازار ارز به اقدامات آمریکایی‌ها عکس‌العمل دیگری نشان داد. روزها و هفته‌های آخر فشارهای آنهاست و خیلی تلاش کردند اما اقدامات آنها هیچ اثری نخواهد داشت. 
واعظی درباره کاهش قیمت دلار در بازار گفت: همواره از روز اول گفتیم قیمت‌های کنونی دلار قیمت‌های واقعی در بازار ایران نیست؛ دولت همواره با افزایش نرخ ارز مخالف بوده و در مقابل آن مقاومت کرده است. وی افزود: رئیس‌جمهوری همواره در ستاد اقتصادی دولت، رئیس کل بانک مرکزی و مسؤولان ذی‌ربط را مسؤول کرده تا برای کاهش قیمت دلار و واقعی کردن آن تلاش و برنامه‌ریزی کنند. 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور بیان کرد: البته محدودیت‌هایی هم در مقطعی داشتیم؛ از اسفند ۹۸ تا خرداد ۹۹ که عملا صادرات ما به دنیا متوقف شد، طبیعی بود هر صادراتی که انجام می‌شود 3-2 ماه بعد باید ارز آن وارد بازار ‌شود؛ در این مقطع فشار زیادی به بازار وارد شد. 
وی افزود: صادرات نفت کشور به حداقل رسید و صادرات غیرنفتی هم کاهش پیدا کرد. 4-3 ماه بسیار سخت را پشت‌سر گذاشتیم و اکنون خوشبختانه آنچه صادر شده بازمی‌گردد. 
واعظی بیان کرد: در روزهای گذشته پولی که در سامانه نیمایی عرضه شده، قابل مقایسه با 3-2 هفته قبل نیست. از طرف دیگر بخشی از پول‌های ما که در خارج مسدود شده بود الان باز شده است و فعالیت آن را شروع کردیم، البته علائم سیاسی دیگری هم در کنار آن وجود دارد که دست به دست هم داده و مقداری بازار ارز را کاهشی کرده است. 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نرخ ارز و سکه باید به قیمت واقعی خودش بازگردد، تصریح کرد: اگر نرخ ارز یا سکه پایین می‌آید، یک علامت است و ما باید تلاش کنیم همراه اینها قیمت کالاهایی که به همراه گران شدن ارز قیمت‌شان بالا رفته، هم واقعی شود.
 
* دستگیری ۴ دلال فضای مجازی ارز 
در همین حال رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از دستگیری 4 دلال بزرگ ارز در فضای مجازی خبر داد و گفت: متهمان با خرید و فروش غیرقانونی ارز موجب نوسانات قیمت بازار ارز و سیر صعودی قیمت‌ها شده بودند. 
سرهنگ کارآگاه علی ولی‌پور‌گودرزی اظهار کرد: در رصدهای اطلاعاتی در فضای مجازی، مشخص شد 7 تن از کاربران با فعالیت‌های ارزی در فضای مجازی نقش عمده‌ای در تعیین قیمت و گرانی‌ها و نوسانات قیمت ارز دارند که شناسایی و دستگیری آنان در اختیار تیمی از کارآگاهان این پلیس قرار گرفت. 
وی افزود: در بررسی به عمل آمده مشخص شد این گروه‌ها با تاسیس اتاق‌هایی در فضای مجازی در حوزه معاملات فردایی و کاغذی طلای آب شده و نرخ‌دهی بازار فعالیت دارند. 
ولی‌پور‌گودرزی با اشاره به اینکه در این تحقیقات پلیسی 4 فرد فعال در فضای مجازی شناسایی شدند، تصریح کرد: در ادامه تحقیقات، هویت این افراد شناسایی شد و با هماهنگی‌های قضایی هر 4 متهم دستگیر و به مرجع قضایی معرفی شدند. 
به گزارش پایگاه خبری پلیس، رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: به‌رغم افزایش ۱۰ دلاری انس جهانی طلا، دستگیری اعضای این باند تاثیر فاحشی بر کاهش تقاضای معاملات فردایی و ریزش محسوس قیمت طلا و سکه داشته است. 

Page Generated in 0/0152 sec