printlogo


کد خبر: 225877تاریخ: 1399/8/1 00:00
رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 99 آغاز شد
مانور اقتدار

گروه سیاسی: در نخستین روز رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 99، ۲ سامانه بومی «سوم خرداد» سپاه پاسداران و «15 خرداد» ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد. 
به گزارش «وطن امروز»، رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 99 روز گذشته با اعلام رمز «یا‌رسول‌الله» با گسترش و استقرار سامانه‌های بومی موشکی، راداری، اطلاعات شناسایی، جنگ الکترونیک، سامانه‌های ارتباطی و شبکه دیده‌بانی بصری آغاز شد. امیر سرتیپ دوم عباس فرج‌پور، سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی مدافعان آسمان ولایت 99 با اعلام آغاز این رزمایش گفت: در نخستین مرحله رزمایش، گسترش و استقرار سامانه‌های پدافندی اعم از سامانه‌های موشکی، راداری و پدافندی با تاکید بر قابلیت جابه‌جایی و واکنش سریع نیروهای عملیاتی و همچنین رعایت اصول پدافند غیرعامل برای فریب دشمن انجام شد و در مرحله بعد برقراری ارتباط امن و چند لایه میان سامانه‌های پدافندی با شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم متناسب با تهدید عملی شد. وی هماهنگی، هدایت و کنترل عملیات پدافند هوایی نیروهای مسلح برای تقویت دفاع هوایی منسجم و موثر در برابر هرگونه تهدید هوایی در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی و تحت هدایت و طرح‌ریزی عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی کشور را از اهداف اصلی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 99 عنوان کرد و گفت: در این رزمایش مشترک افسران ارتش و سپاه دوشادوش یکدیگر در مراکز فرماندهی عملیات مشترک منطقه‌ای(soc) صحنه واقعی نبرد و مقابله با تهدیدات هوایی را تحت هدایت و کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی کشور و نظارت مستقیم ارزیابان و ناظران قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا(ص) تمرین خواهند کرد. سرتیپ دوم فرج‌پور با اشاره به انجام پروازهای اطلاعات شناسایی توسط پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین ارتش و سپاه در منطقه عمومی رزمایش، گفت: انجام اقدام تاکتیکی و دفاعی توسط سامانه‌های کشف و درگیری زمین‌پایه علیه هواگردهای مهاجم و تمرین تمام مراحل دفاع هوایی شامل کشف، شناسایی، رهگیری، درگیری و اصابت الکترونیکی (شلیک سرد) تحت هدایت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور از دیگر اقدامات انجام‌شده در این مرحله از رزمایش بود. 
 
* انهدام اهداف متخاصم به ‌وسیله سامانه‌های بومی
رونمایی از سامانه‌های بومی «سوم خرداد» و «15 خرداد» از مهم‌ترین ماموریت‌های رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت99 بود که روز گذشته با موفقیت انجام شد. سامانه‌های بومی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه و 15 خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش که به دست متخصصان و دانشمندان جوان کشورمان تولید شده‌اند، در شرایط رزم واقعی علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام داده و اهداف ارتفاع متوسط و ارتفاع بلند مهاجم را ساقط کردند. امیر فرج‌پور، سخنگوی این رزمایش با بیان اینکه در رزمایش‌های سالانه پدافند هوایی هیچ‌گاه سامانه تکراری وجود نخواهد داشت، بلکه این سامانه‌ها به طور مرتب در حال ارتقا و افزایش قابلیت‌های عملیاتی هستند، اظهار داشت: آنچه در این رزمایش شاهد آن هستیم تنها بخشی از این توان بوده و بخش مهم دیگری از تجهیزات و توانمندی‌های پدافند هوایی در فضای جنگ واقعی است که برای دشمنان غافلگیری رقم خواهد زد. 
 
* غرش سامانه‌های موشکی مرصاد و طبس
در بخش دیگری از این رزمایش سامانه مرصاد نیروی پدافند هوایی ارتش و سامانه طبس نیروی هوافضای سپاه، اهداف متخاصم در منطقه رزمایش را هدف قرار دادند. در این بخش از رزمایش پس از کشف و شناسایی پرنده‌های بدون سرنشین دشمن فرضی در ارتفاع متوسط و ورود آنها به منطقه رزمایش، اهداف به سامانه‌های بومی مرصاد نیروی پدافند هوایی ارتش و طبس نیروی هوافضای سپاه از سوی شبکه یکپارچه پدافند هوایی واگذار شد که این اهداف مورد اصابت این سامانه‌ها قرار گرفت. همچنین انجام عملیات آتش و حرکت سریع سامانه‌های پدافندی از نقاط محل استقرار به نقاط دیگر از جمله اقدامات انجام‌شده در این مرحله از رزمایش بود که با هدف عدم شناسایی محل استقرار سامانه‌های پدافندی با موفقیت انجام شد. 
 
* عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک دشمن
در روز نخست رزمایش آسمان ولایت99 عملیات مقابله با تهاجم الکترونیک روی سامانه‌های پدافندی با موفقیت تمرین شد. در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش مدافعان آسمان ولایت 99، یگان‌های شرکت‌کننده از نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش، تاکتیک‌های مختلف جنگ الکترونیک را تمرین کردند. در این مرحله از رزمایش، با ایجاد اخلال الکترونیکی روی رادارهای پدافند هوایی به وسیله پهپادهای اخلالگر، پایداری و قابلیت بقا و تداوم عملیات رادارها به عنوان یکی از اجزای اصلی پدافند هوایی در محیط آلوده به جنگ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت. کشف و شناسایی اهداف و پایش منطقه رزمایش توسط سامانه‌های کشف و رادارهای پدافند هوایی کشور در محیط جنگ الکترونیک در این مرحله از رزمایش با موفقیت انجام شد. 

Page Generated in 0/0072 sec