printlogo


کد خبر: 225878تاریخ: 1399/8/1 00:00
انتشار نقل قول تازه‌ای از رهبر انقلاب در واکنش به سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی
موقعیت خائنین متزلزل می‌شود

گروه سیاسی: فشار آمریکا به امیرنشین‌های حاشیه خلیج‌فارس جهت عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی به عنوان بخش مهمی از اجزای راهبرد کاخ سفید در مهار منطقه‌ای ایران در دستور کار کاخ سفید قرار گرفته است. در این میان البته جاه‌طلبی‌های حکام این کشورها در پیشبرد اهداف ارتجاعی‌شان به این راهبرد کمک کرده است.  
به گزارش «وطن امروز»، در ماه‌های اخیر دولت‌های امارات عربی متحده و بحرین با طراحی دولت ترامپ، توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا کرده‌اند. بر همین اساس حساب توئیتری پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، سه‌شنبه‌شب با انتشار نقل قول تازه‌ای از رهبر حکیم انقلاب در واکنش به سازش جدید برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، نوشت: «ملت‌های مسلمان ذلت سازش با رژیم صهیونیستی را به هیچ‌وجه تحمل نخواهند کرد. آمریکایی‌ها اگر خیال می‌کنند که مسأله‌ منطقه را به این شکل حل خواهند کرد، اشتباه می‌کنند. هر رژیمی که پشت میز مذاکره با رژیم غاصب صهیونیست بنشیند، موقعیتش در میان ملتش متزلزل خواهد شد». این جملات، تازه‌ترین موضع حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای است که در حساب‌های ایشان در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به اقدامات سازشکارانه دولت‌های عربی منتشر شده است. 
بیانات رهبر انقلاب در شرایطی بیان می‌شود که در رابطه با دور تازه مساله عادی‌سازی اعراب و اسرائیل روزی نیست که مقامات ارشد نظامی و امنیتی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به موضع‌گیری نپرداخته باشند. اگر در روزهای ابتدایی توافق ابوظبی و منامه با تل‌آویو هدف نهایی از این سازش، در پرده ابهام و تردید باقی ‌مانده بود، این روزها مقامات آمریکا و اسرائیل ابهام‌ها را برطرف کرده و صریحا بیان می‌کنند هدف از این توافقات مقابله با ایران است. بر این مبنا «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در موضع‌گیری اخیرش هدف از توافقات صلح خاورمیانه موسوم به «آبراهام» را ایجاد ساختار امنیتی مقابل ایران اعلام کرد. این مقام ارشد نظامی آمریکا روز سه‌شنبه در سخنانی در «شورای آتلانتیک» در واشنگتن، توافقات عادی‌سازی روابط میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی را «موفقیتی بزرگ» برای رئیس‌جمهور آمریکا و تیمش در کاخ سفید خواند و ابراز امیدواری کرد کشورهای عربی بیشتری به این روند بپیوندند. به گزارش روزنامه اورشلیم پست، چاپ سرزمین‌های اشغالی، اسپر در این نشست با اتهام‌زنی علیه ایران گفت: بسیاری از کشورهای منطقه متوجه هستند که بزرگ‌ترین نگرانی آنها و ما، ایران و رفتارهای ناهنجار آن در منطقه در 4 دهه گذشته است که از آفریقا تا سراسر خاورمیانه و افغانستان را دربر‌می‌گیرد. 
این مقام نظامی آمریکا در ادامه، ایران را تهدید مشترک خواند و گفت: چشم‌انداز توافقات ایجاد نوعی ساختار امنیتی است که در آن، کشورهای منطقه در کنار رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از درگیری با ایران همکاری کنند. مارک اسپر نیروهای سنتکام را در حال انجام بخش بزرگی از این کار خواند و افزود: همه آن کشورها منافع و قطعا نگرانی‌هایی مثل تهدید آزادی دریانوردی از طریق خلیج‌فارس، آزادی تجارت و حاکمیت کشورها دارند. 
وزیر دفاع آمریکا بار دیگر به مساله تعهد آمریکا به دفاع از اسرائیل هم پرداخت و گفت: همانطور که آمریکا به ایجاد روابط استراتژیک با کشورها ادامه می‌دهد، همچنین به تعمیق همکاری با وفادارترین شرکای خود مشغول است. کمی بعد از امضای توافق تاریخی آبراهام که آمریکا آن را تسهیل کرد، من میزبان همتای اسرائیلی خود در پنتاگون بودم تا بار دیگر بر تعهد ایالات متحده بر حفظ «مزیت کیفی نظامی» اسرائیل تاکید کنم و امیدوارم در هفته‌های آتی برای ادامه گفت‌وگوها به تل‌آویو سفر کنم. ما به همکاری نزدیک برای توسعه توانایی‌های پیشرفته بویژه در دفاع موشکی ادامه می‌دهیم. 
علاوه بر وزیر دفاع آمریکا، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اظهاراتی قابل توجه اعتراف کرد این امیرنشین‌های خلیج‌فارس را به چشم حیاط خلوت در برابر ایران نگاه می‌کند. یوسی کوهن در این زمینه اظهار داشت: برقراری مناسبات دوستی با امیرنشین‌ها یک مزیت راهبردی بزرگ دارد و ارزش دفاعی آن، بسیار است. کوهن افزود: برای امور تدافعی اسرائیل در برابر ایران، امیرنشین‌های جنوب خلیج‌فارس، حیاط خلوت اسرائیل محسوب می‌شوند. رئیس موساد اضافه کرد: در برابر محور شرارت که رژیم ایران برپا کرده است، اکنون اسرائیل می‌تواند یک محور ضدشرارت برپا کند. 
این مواضع نشان از دگرگونی ترتیبات منطقه‌ای پس از توافق موسوم به آبراهام و حاکم شدن نظم امنیتی جدیدی در حاشیه خلیج‌فارس دارد. تحرکات آمریکا و رژیم صهیونیستی در راهبرد مهار منطقه‌ای ایران نشان می‌دهد آنها تلاش دارند با داغ کردن محیط پیرامونی ایران، ابتکار عمل را از دست کشورمان خارج کنند. این در حالی است که ایران بخشی از قدرت عمل خود را در خلیج‌فارس و دریای عمان سال گذشته در ماجرای تقابل نفتکش‌ها از جمله توقیف نفتکش انگلیسی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران و همچنین ساقط کردن پهپاد پیشرفته گلوبال هاوک آمریکا، به صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نشان داده است. افزون بر این در مرزهای شمالی ایران هم در پی مناقشه قره‌باغ بین ۲ همسایه شمالی کشورمان؛ جمهوری آذربایجان و ارمنستان، رژیم صهیونیستی در اتحاد با دولت الهام علی‌اف و انعقاد قراردادهای سنگین نظامی و ایجاد پایگاه‌های جاسوسی در آذربایجان تلاش کرده حاشیه امنی برای خود در برابر جبهه‌ای که ایران در سوریه و لبنان مقابلش گشوده ایجاد کند. 
با این حال لغو تحریم تسلیحاتی ایران- اگر چه دیرهنگام- می‌تواند با دادن برتری به ایران، موازنه را به نفع کشورمان تغییر دهد؛ مساله‌ای که واکنش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را در پی داشت. در همین ارتباط وزیر خارجه آمریکا در واکنش به لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، از به خطر افتادن امنیت رژیم صهیونیستی بشدت ابراز نگرانی کرد. در بیانیه‌ای که مایک پمپئو به همین مناسبت صادر کرد، آمده است: «هر کشوری که طالب صلح و ثبات در خاورمیانه است و از مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند، باید از انجام هر گونه معامله تسلیحاتی با ایران خودداری کند. عرضه سلاح به ایران تنها تنش‌ها در منطقه را تشدید می‌کند و سلاح‌های خطرناک‌تر را در دستان گروه‌های تروریستی و نایبان آنها قرار خواهد داد و به تشدید تهدیدها علیه امنیت اسرائیل منجر خواهد شد».
در چنین فضایی امیر حاتمی، وزیر دفاع کشورمان روز دوشنبه از توافق مهم با روسیه جهت تجهیز و نوسازی سیستم هوایی کشورمان خبر داد. وزیر دفاع در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: «ما برای توسعه سیستم‌های هوایی خود با روسیه توافقنامه‌های مهمی داریم». در میانه گذار به تشدید تنش‌های امنیتی و تقابل‌های احتمالی در توافقنامه به اصطلاح صلح موسوم به آبراهام، این تحولات از همان آغاز، مورد توجه مقامات نظامی ایران واقع شد. قسمت مهم صحبت‌های وزیر دفاع در گفت‌وگو با شبکه الجزیره آنجا بود که امیر حاتمی با تاکید بر مخاطرات جدی عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی گفت: «این اقدام، تهدیدی مستقیم برای امنیت منطقه خلیج‌فارس است؛ هر تهدیدی که از جانب اسرائیل از منطقه خلیج‌فارس متوجه ما شود، با واکنش مستقیم و روشن روبه‌رو خواهد شد». به علاوه دیگر مقامات بلندپایه نظامی کشورمان سعی کردند امارات عربی متحده و بحرین را از عواقب در اختیار قرار دادن خاک خود جهت فعالیت‌های خرابکارانه ضدایران آگاه کنند. سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یکشنبه 26 مرداد در این رابطه اظهار داشت: قطعا رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد کرد و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هر چند اندک شود، ما آن را از چشم کشور امارات عربی متحده می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد. 
گفتنی است پیش از این «وطن امروز» در ۲ گزارش با عنوان‌های «خرابات» به تاریخ 27 مرداد و «جاپای لرزان» به تاریخ 23 مهرماه به ابعاد امنیتی توافق جدید سازش و ارتباط آن با منافع ملی ایران پرداخته بود. 

Page Generated in 0/0086 sec