printlogo


کد خبر: 225919تاریخ: 1399/8/3 00:00
اخبار

بانک مرکزی روسیه:
 ارز دیجیتال ملی می‌تواند ابزاری در مقابل تحریم‌ها باشد
بانک مرکزی روسیه می‌گوید ارز دیجیتال ملی با پشتوانه روبل می‌تواند ابزاری برای مقابله با تحریم‌ها باشد. به ‌گفته این بانک، همین ویژگی، یکی از دلایل اصلی راه‌اندازی این ارز است. به گزارش کوین دسک، رئیس دفتر مطبوعاتی بانک مرکزی روسیه در گفت‌وگو با روزنامه ایزوِستیا (Izvestia) چاپ مسکو، اعلام کرده است که یک روبل دیجیتال می‌تواند به کاهش وابستگی اقتصاد روسیه به دلار آمریکا کمک کند. این مقام عالی همچنین اضافه کرده است که ارز دیجیتال ملی می‌تواند به کاهش ریسک تحریم‌های خارجی که در سال‌های اخیر توسط آمریکا و اتحادیه اروپایی علیه روسیه اعمال شده است، کمک کند. گفتنی است دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه روسیه هفته گذشته اعمال شد. بانک مرکزی روسیه گفته است روبل دیجیتال همچنین می‌تواند پرداخت‌های الکترونیکی را ارزان‌تر کند، فشار روی زیرساخت‌های پرداختی موجود را کاهش دهد و پرداخت‌های برون‌مرزی را آسان‌تر کند. بانک مرکزی روسیه درباره اینکه روبل دیجیتال دقیقا چطور می‌تواند با تحریم‌ها مقابله کند، جزئیات بیشتری ارائه نکرده است. گفتنی است تحریم‌های ایالات‌متحده می‌تواند شامل ممنوعیت کار با ارزهای دیجیتال هم باشد. این قبیل تحریم‌ها، پاییز امسال درباره ۳ تبعه روسی که متهم به دخالت در انتخابات آمریکا بودند نیز اعمال شد. بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که اجازه هر گونه استفاده از ارز دیجیتال ملی را که تحت کنترل قانون‌گذاران نباشد نمی‌دهد. این نهاد همچنین اضافه کرده است که این توکن باید با روبل‌های واقعی پشتوانه‌سازی شود. در تاریخ ۱۳ اکتبر (۲۲ مهر) بانک مرکزی روسیه گزارشی درباره راه‌اندازی احتمالی روبل دیجیتال در آینده نزدیک منتشر کرد تا بتواند بازخوردهای عمومی نسبت به این موضوع را تا ۳۱ دسامبر (۱۱ دی) دریافت کند. این گزارش مدعی شده است که یک استیبل کوین با پشتوانه روبل که توسط دولت تضمین و کنترل می‌شود، می‌تواند محرک نوآوری مالی باشد و حتی به جلوگیری از فساد کمک کند. 
***
واکنش اتاق بازرگانی به عدم بازگشت ارز صادراتی توسط 70 کارتن‌خواب
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با ارسال نامه‌ای به رئیس اتاق، خواستار بررسی صحت و سقم ادعای رئیس کل بانک مرکزی درباره عدم بازگشت ارز توسط 70 کارتن‌خواب شد. حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران نسبت به اظهارات عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی درباره عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط 70 کارتن‌خواب واکنش نشان داد و با ارسال نامه‌ای به غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی خواستار بررسی صحت و سقم این ادعا شد. 
***
ترخیص فوری انسولین با حداقل اسناد
طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، واردات انسولین در ۷ ماهه امسال با رشد ارزشی حدود ۱۳ درصدی به بیش از ۱۱۳ میلیون دلار می‌رسد و اکثر محموله‌های رسیده به گمرک با حداقل اسناد ترخیص شده است. مهرداد جمال‌ارونقی، جزئیات واردات انسولین در سال جاری را تشریح کرد و گفت: در این رابطه از ابتدای امسال تا ۳۰ مهرماه، ۱۹۴ اظهارنامه با ردیف تعرفه داروی انسولین به گمرک اظهار و ترخیص فوری صورت گرفته است. 
***
تلاش آمریکا برای جلوگیری از توسعه شبکه 5G در برزیل
آمریکا همچنان شرکت هواوی چین را به عنوان تهدید جدی برای خود می‌داند، به همین دلیل تلاش می‌کند با پیشنهاد سرمایه‌گذاری، برزیل را از دسترسی به شبکه 5G و توسعه آن منع کند. آنطور که راشاتودی گزارش داده، آمریکا به دنبال این است که مانع دسترسی و توسعه شبکه 5G در برزیل شود؛ در حقیقت برزیل آخرین میدان جنگ تکنولوژی آمریکا علیه پکن شده است، چرا که دولت ترامپ در قبال پیشنهاد سرمایه‌گذاری‌های عجیب و غریب به این کشور آمریکای جنوبی، خواهان دور نگه داشتن برزیل از توسعه شبکه 5G توسط شرکت هواوی چین است. یک نماینده آمریکا روز سه‌شنبه قرارداد جدیدی را با این کشور امضا کرد. این توافق نشانگر حمایت بانک اکسیم آمریکا با هدف تقویت اقتصادی بین آمریکا و برزیل است که اجازه صادرات در حوزه‌های مختلف به آمریکا می‌دهد، این صادرات در حوزه فناوری اطلاعات و شبکه 5G بسیار پررنگ‌تر است. آمریکا مدعی است شرکت هواوی چین یک تهدید امنیت ملی محسوب می‌شود و آن را متهم می‌کند که این شرکت اطلاعات کاربران را به پکن می‌دهد. این شرکت چینی بارها ادعاهای واشنگتن را رد کرده است. شرکت هواوی در لیست سیاه آمریکا قرار دارد؛ این کشور همپیمانان خود را متقاعد می‌کند تا علیه این شرکت چینی باشند. این تهدیدات بویژه پس از آنکه شبکه نسل جدید فوق سرعت توسط هواوی راه‌اندازی شده بیشتر شده است. 

Page Generated in 0/0065 sec