printlogo


کد خبر: 225924تاریخ: 1399/8/3 00:00
اخبار

هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به ارمنستان و آذربایجان
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: به دنبال درگیری‌های نظامی ۲ کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان و عدم رعایت قواعد بین‌المللی حسن همجواری و مصالح جنگی در مرزهای کشور سوم که در منازعات ۲ کشور، منجر به شلیک و اصابت تعدادی خمپاره به داخل مناطق سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شده است، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن تقویت دفاعی خطوط مرزی کشور، اعلام می‌کند امنیت مناطق مرزی و مردم ایران، خط قرمز ماست. به گزارش مهر، سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی افزود: در این رابطه به هر ۲ کشور درگیر یادآور می‌شویم اولا مراقب آتش‌افروزی و شیطنت‌های بیگانگان باشند، ثانیا مشکلات فیمابین را از طریق مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو حل‌و‌فصل کنند و ثالثا با بی‌دقتی در عملیات نظامی خود، مرزهای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و امنیت و آسایش هموطنان ما را که خط قرمز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است، به مخاطره نیندازند و با جدیت و دقت در این باره مراقبت کنند. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ادامه داد: رعایت حسن همجواری و صبوری ایران اسلامی با ۲ کشور، نباید مورد سوءاستفاده قرار گیرد؛ لذا هشدار می‌دهیم با هرگونه تعرض و تهدید برخوردی سخت خواهیم کرد. 
***
آمریکا سفیر ایران در عراق را تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم علیه سفیر ایران در بغداد و ۳ سازمان رسانه‌ای مرتبط با سپاه پاسداران خبر داد. به گزارش فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد را در لیست تحریم‌ها قرار داد. همچنین این وزارت ۳ سازمان رسانه‌ای «بیان رسانه گستر»، «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» و «اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی» را نیز به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران تحریم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای مجزا درباره تحریم ایرج مسجدی آورده است: این وزارت ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد را به دلیل اقدام برای نیروهای قدس سپاه پاسداران یا به نیابت از آن تحریم کرده است. آقای مسجدی که مشاور نزدیکی برای ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بوده است، نقشی اساسی در سیاست‌های نیروهای قدس سپاه پاسداران در عراق داشته است. 
***
واکنش ایران به اقدام آمریکا در تحریم ایرج مسجدی
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: امروز ایران سفیر آمریکا در عراق و ۲ مقام دیگر رژیم آمریکا را که در ترور مجرمانه سردار سلیمانی نقش داشته‌اند، تحریم کرد. سعید خطیب‌زاده‌ در صفحه توئیترش با انتشار تصویر بیانیه ایران درباره تحریم سفیر آمریکا در عراق نوشت: متیو تولر، سفیر ایالات متحده در عراق در هماهنگی اقدامات تروریستی در عراق و منطقه، در ترور مجرمانه سردار شهید سلیمانی و پیشبرد تحریم‌ها علیه ملت ما نقشی محوری داشته است. 
امروز ایران او و ۲ مقام دیگر رژیم آمریکا را که در این اقدامات نقش داشته‌اند، تحریم کرد. 
***
مباهات دوباره ترامپ به ترور شهید سلیمانی
رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر ادعاهای انتخاباتی‌اش درباره ایران را تکرار کرد. 
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه ان‌بی‌سی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر از اقدام برای به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی، به عنوان یک دستاورد دولتش یاد کرد. 
ترامپ همچنین با اشاره به اینکه دولتش از «توافق فاجعه‌بار هسته‌ای ایران» که در دولت قبلی آمریکا انجام شد، خارج شد، گفت: ۱۵۰ میلیارد دلار برای هیچ و فراموش نکنید که 8/1 میلیارد دلار پول نقد بود. چندین هواپیما با پول نقد پر شده بود. رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: ایران نمی‌خواهد بگذارد من [در انتخابات] پیروز شوم. چین هم نمی‌خواهد. آنها بشدت خواهان شکست من هستند. ترامپ بار دیگر مدعی شد: در صورت پیروزی‌ام نخستین تماس از ایران خواهد بود و می‌گویند بیایید یک توافق انجام دهیم. میزان تولید ناخالص داخلی آنها زیر ۲۷ درصد است. 
***
وزارت خارجه روسیه:
همکاری‌های فنی و نظامی با ایران ادامه می‌یابد
سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو به رغم تهدیدات آمریکا و کرونا روابط با ایران را توسعه می‌دهد. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» در نشست خبری هفتگی خود خاطرنشان کرد: به رغم شیوع کرونا و تهدیدات آمریکا، روابط ایران و روسیه در همه عرصه‌ها در سطح عالی میان ۲ کشور گسترش می‌یابد. وی افزود: آمریکا اعلام کرده است که هدف اقدامات واشنگتن جلوگیری از همکاری کشورها با ایران است اما روسیه به همکاری‌های فنی و نظامی با ایران ادامه خواهد داد. زاخارووا خاطرنشان کرد: روسای‌جمهوری ۲ کشور در سال جاری 4 بار با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی داشتند و وزیران خارجه هم ۳ بار در مسکو دیدار کردند. رئیس دومای روسیه هم با رئیس جدید مجلس شورای اسلامی ایران گفت‌وگوی تلفنی داشت. وی گفت: مسکو و تهران در عرصه‌های بین‌المللی نظیر مذاکرات آستانه برای حل‌وفصل اختلافات و مسائل سوریه نیز همکاری دارند. 

Page Generated in 0/0047 sec