printlogo


کد خبر: 225943تاریخ: 1399/8/5 00:00
ترامپ در فلوریدا رأی داد؛ اوباما در فلوریدا از بایدن حمایت کرد
نبرد نهایی بر سر ایالت‌های کلیدی

گروه بین‌الملل: یک روز بعد از آخرین مناظره ترامپ و بایدن، جنگ 2 کاندیدا بر سر کسب پیروزی در ایالت فلوریدا شدت گرفت. ایالت فلوریدا از ایالت‌های بسیار حساس برای هر دو کاندیداست و با 29 رای الکترال در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند برگ برنده خوبی برای بایدن یا ترامپ باشد. 
بایدن اگر چه صرفا به استناد نظرسنجی‌ها تاکنون دست برتر را در کلیت انتخابات داراست اما در برخی ایالت‌های کلیدی مثل تگزاس یا فلوریدا رقابت 2 نفر آنچنان تنگاتنگ و شانه به شانه است که هر گونه غفلتی می‌تواند به از دست دادن کلید طلایی کاخ سفید منتهی شود. تاکنون بر اساس نظرسنجی انجام شده از سوی رویترز و ایپسوس، بایدن در ایالت فلوریدا 5/49 درصد از حمایت مردم را از آن خود کرده است، در صورتی که ترامپ حمایت 8/۴۶ درصدی مردم را دارد. به استناد آنچه در جریان انتخابات سال 2016 بر سر دموکرات‌ها آمد، برتری 3-2 درصدی به هیچ وجه قابل اتکا نیست، چه آنکه بر اساس اصول علمی نظرسنجی ضریب خطای این نظرسنجی‌ها تا 3-4 درصد هم می‌تواند باشد. یعنی دقیقا همان نکته‌ای که هیلاری کلینتون آن را نادیده گرفت و شکست بزرگی به اردوی دموکرات‌ها وارد آورد. 
در همین ارتباط ترامپ روز شنبه در ایالت فلوریدا برگه رأی خود را به صندوق انداخت. ترامپ پس از انداختن رأی خود در یک صندوق اخذ رأی در شهر وست پالم پیچ، به گروهی از حامیانش گفت: به کسی رأی دادم که اسمش ترامپ است. 
در جبهه دموکرات‌ها هم باراک اوباما مهم‌ترین شخصیتی بود که به دفاع تمام‌عیار از بایدن پرداخت. 
 
* اوباما: ترامپ وجود معضل کرونا را قبول ندارد
روزهای آخر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی در حال سپری شدن است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که کمتر اظهارنظر می‌کرد، صراحتا در حمایت از معاون سابق خود وارد عمل شد. اوباما روز شنبه به میامی ایالت فلوریدا رفت تا در حمایت از جو بایدن، معاون سابق خود در همایش‌های انتخاباتی شرکت و سخنرانی کند. وی گفت: آنچه در ۱۰ روز آینده انجام می‌دهیم برای دهه‌های آتی اهمیت دارد. اوباما گفت: اگر مردم فلوریدا به بایدن رای دهند، من مجبور نخواهم شد تا دیروقت بیدار و تا روز بعد منتظر نتایج انتخابات بمانم. فلوریدا از ایالات کلیدی این دور از انتخابات است که پیروزی در آن تا حد زیادی برنده نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تعیین می‌کند. اوباما در انتقاد از مدیریت بحران کرونا گفت: دونالد ترامپ حتی نمی‌تواند قدم‌های اولیه را برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا بردارد. 
 
* روی خوش میلیاردرها به بایدن
سایت نشریه اقتصادی فوربس خبر داد تعداد میلیاردرها و مبالغی که آنها یا همسران‌شان به کارزار انتخاباتی جو بایدن کمک کرده‌اند، ۲ برابر میلیاردرهای حامی ترامپ و اعانه آنان است. فوربس به نقل از آمار کمیسیون فدرال انتخابات نوشت: در ۲ هفته نخست اکتبر دست‌کم ۲۳ میلیاردر یا همسران‌شان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به کارزار انتخاباتی بایدن کمک کرده‌اند. 
 
* بی‌توجهی کمپین ترامپ به محدودیت‌های کرونایی
حتی ابتلای ترامپ و بسیاری از اطرافیانش سبب نشده کمپین وی فکری به حال رعایت محدودیت‌های کرونایی کند. در همین ارتباط دیروز روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: کارزار انتخاباتی ترامپ با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ و گسترش شیوع کرونا در آمریکا، دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا را رعایت نمی‌کند. 
 
* ابتلای 3 دستیار معاون ترامپ به کرونا
خبر کوتاه ولی ناگوار برای کمپین ترامپ؛ مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا با وجود مثبت شدن آزمایش کرونای «مارک شورت» رئیس کارکنانش به برنامه مبارزات انتخاباتی خود ادامه می‌دهد. «دوین اُ مالی» سخنگوی معاون ترامپ گفت آزمایش پنس و همسرش در روز شنبه منفی شده و هر دو سلامت هستند، با این حال بنا بر دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا، از آنجا که شورت نزدیک‌ترین دستیار پنس است، معاون رئیس‌جمهور آمریکا فرد در تماس نزدیک با یک بیمار محسوب می‌شود. همچنین رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند آزمایش «مارتی آبست» دستیار دیگر پنس هم مثبت شده است. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز یکی دیگر از دستیاران پنس هم که نامی از او برده نشده، به کرونا مبتلا شده است. 
 
* احتمال شکست جمهوری‌خواهان در سنا
روزنامه واشنگتن‌پست خبر داد دونالد ترامپ پنجشنبه پیش که برای آخرین مناظره به شهر نشویل ایالت تنسی رفته بود، در جمع خصوصی حامیان مالی خود درباره تداوم اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا ابراز تردید کرده و آن را کاری «بسیار سخت» خوانده بود. وی به حضار گفت از برخی نامزدهای جمهوری‌خواه سنا نیز حمایت نخواهد کرد. گفتنی است در روزهای اخیر برخی سناتورهای جمهوری‌خواه هم از اختلاف با ترامپ سخن گفته‌اند. جمهوری‌خواهان برای کسب اکثریت مجلس نیازمند کسب ۱۸ کرسی در این دور از انتخاباتند. پیش‌بینی می‌شود دموکرات‌ها در رای‌گیری پیش رو که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری و سنا برگزار می‌شود ۱۰ تا ۲۰ کرسی دیگر مجلس را از آن خود کنند. دموکرات‌ها در صورت حفظ وضعیت موجود، تنها به ۴ کرسی برای کسب اکثریت در سنا نیاز دارند. در صورت پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنا، ترامپ در صورت پیروزی، شانسی برای جولان در دوره دوم نخواهد داشت. جمهوری‌خواهان اکنون با کسب ۵۳ کرسی سنا در اکثریتند و گمانه‌زنی می‌شود عملکرد دولت ترامپ در برخورد با بحران کرونا کفه ترازو را به نفع دموکرات‌ها سنگین کرده باشد. سناتورهای جمهوری‌خواه ایالات مِین، کلرادو، آریزونا، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی با رقابت فشرده‌ای در این دور از انتخابات مواجهند.  
 
***
آخرین وضعیت ایالت‌های کلیدی
اگر چه در نظرسنجی‌های ملی فعلا بایدن جلوتر از ترامپ است اما این نکته را نباید از یاد برد که هیلاری کلینتون هم 4 سال پیش دقیقا در همین جایگاه ایستاده بود اما در نهایت در آرای الکترال نتیجه را به ترامپ واگذار کرد. از آنجا که سیستم رای‌گیری در آمریکا به هر ایالت تعدادی از آرای الکترال کالج را اختصاص می‌دهد که بدون در نظر گرفتن اختلاف پیروزی، به پیروز ایالت تعلق می‌گیرد، ایالت‌های کلیدی (در ایالت‌های کلیدی هیچ‌کدام از ۲ حزب اصلی و نامزدهای آنان پشتیبانی قاطعی ندارند تا بتوانند به آرای مجمع گزینندگان آن ایالت اتکا کنند) که تعدادشان هم کم است، نتیجه انتخابات را رقم می‌زنند و به همین دلیل بشدت مورد توجه و محل رقابت نامزدهای انتخابانی هستند. جدول حاضر روایت گاردین از وضعیت 2 کاندیدا در ایالت‌های کلیدی است.

Page Generated in 0/0052 sec