printlogo


کد خبر: 225956تاریخ: 1399/8/5 00:00
«وطن امروز» از محور‌های مهم بیانات رهبر انقلاب در ستاد ملی مقابله با کرونا گزارش می‌دهد
قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا

اسدالله خسروی: تشکیل جلسه ستاد مقابله با کرونا با حضور رهبر حکیم انقلاب مورد استقبال جامعه پزشکی و سلامت قرار گرفت؛ جلسه‌ای که عملاً اعلام آغاز به کار قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا بود.
به گزارش «وطن ‌امروز»، تشکیل جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور مقام معظم رهبری ورود دوباره حاکمیت به مساله کرونا محسوب می‌شود و پیام‌های بسیاری به سیاست‌گذاران و مجریان داد. موضوع در اولویت قرار گرفتن سلامت به جای ایجاد دوگانه «جان یا نان» و همچنین توجه بیشتر به وزارت بهداشت و محوری بودن تصمیمات متخصصان این حوزه به جای دخالت سایرین را می‌توان مهم‌ترین نکات جلسه روز شنبه دانست. 
مسؤولان دولتی در چند هفته اخیر بارها اعلام کرده‌اند در کنار سلامت باید اقتصاد مورد توجه قرار گیرد و با این استدلال عملا عادی‌سازی کرونا کلید خورد؛ با گذشت زمان و افزایش چشمگیر مبتلایان و مرگ‌و‌میرهای ناشی از کرونا مشخص شد چنین سیاستی شکست خورده است و باید فکری اساسی در این باره کرد. مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا به طور مستقیم به این مساله اشاره کردند و گفتند باید سلامت در اولویت باشد.
یکی از محورهای بیانات مقام معظم رهبری لزوم  ایجاد قرارگاه عملیاتی برای مقابله با کرونا بود که اهمیت تصمیمات و لزوم اجرای دقیق و نظارت بر اجرای تصمیمات گرفته شده را نشان می‌دهد.   
 
* فعالیت‌های اقتصادی برای قطع زنجیره کرونا متوقف شود
در حالی که سلامت مردم در این روزهای کرونایی قربانی معیشت می‌شود، رهبر انقلاب تأکید کردند سلامت باید در اولویت قرار گیرد. در همین ارتباط معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در شرایطی که آمار مرگ‌ومیر، ابتلا و بستری بیماران «کووید-19» در کشور در حال افزایش است، سلامت نباید قربانی معیشت شود، بنابراین لازم است فعالیت‌های اقتصادی با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در جامعه برای مدت کوتاهی متوقف شود تا بتوان از این بحران عبور کرد. 
رضا ملک‌زاده در گفت‌وگو با «وطن امروز» به اظهارات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت‌بخشی به سلامت در شرایط کرونایی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بنده با فرمایشات معظم‌‌له درباره توجه به سلامت و در اولویت قرار گرفتن آن نسبت به سایر بخش‌ها کاملا موافقم و این موضوع نقطه عطفی است برای مبارزه با بیماری مرگبار «کووید-19» که از ابتدا نیز مورد توجه بوده است. 
این مقام مسؤول در باره اینکه رهبر انقلاب در دیدار اخیر اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید داشتند انجام امور برای مقابله با بیماری «کووید-19» با محوریت وزارت بهداشت پیش برود، گفت: قبلا ناهماهنگی‌هایی در تصمیم‌گیری، اجرا و برنامه‌ریزی برای مقابله با این بیماری وجود داشت اما اکنون با همکاری بخش‌های مختلف با وزارت بهداشت بی‌تردید مشکلات رفع و تصمیم‌گیری‌ها برای عبور از این بحران قوی‌تر اتخاذ می‌شود. 
وی در پاسخ به اینکه برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا بهترین تصمیم چیست و آیا دورکاری 50 درصدی کارمندان تصمیمی درست برای جلوگیری از شیوع این ویروس است؟ گفت: حضور کمتر افراد در اماکن عمومی، ادارات و بخش‌های خدماتی بی‌تردید در کاهش انتقال این ویروس خطرناک در جامعه تاثیرگذار است اما چنین اقدامی به تنهایی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کافی نیست. البته خیلی از کشورها با ایجاد محدودیت‌های سفت و سخت همچون تعطیلی مشاغل پرخطر، کاهش تعداد کارکنان در ادارات، ممانعت از ترددها و جریمه افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند توانسته‌اند به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابند و به وضعیت مناسبی برسند. 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: البته کشورهایی توانستند در مقابله با کرونا موفق شوند یا وضعیت بهتری داشته باشند که در ایجاد محدودیت‌ها همه چیز را قربانی سلامت کرده و از طرفی پروتکل‌های بهداشتی را بخوبی رعایت کردند. 
ملک‌زاده با بیان اینکه بیمارستان‌های کشور اکنون مملو از بیماران کرونایی است و کادر پزشکی نیز خسته شده است، افزود: اکنون با آلوده شدن کشور به ویروس کرونا جایی برای بیماران مبتلا به این ویروس نیست و وزارت بهداشت در چنین شرایطی با مسؤولیت سنگینی مواجه است.
همچنین نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجایی که مقام معظم رهبری توجه به سلامت را در شرایط کرونایی در اولویت قرار داده‌اند، بنابراین ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت بهداشت، دستگاه‌های مرتبط و مردم باید با همکاری هم در مسیر برون‌رفت از این بیماری گام بردارند. 
اقبال شاکری در گفت‌وگو با «وطن امروز»، به صحبت‌های رهبر انقلاب در جمع اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: از آنجایی که مقام معظم رهبری بر توجه به سلامت مردم تاکید دارند، بنابراین ستاد ملی مقابله با کرونا باید بیش از پیش با صلابت و تلاش مضاعف کار کند. 
وی با بیان اینکه در ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل‌های اجرایی آنگونه که باید قدرتمندانه شکل عملی به خود گیرد دیده نمی‌شود، گفت: در این ستاد مدیریت واحدی به چشم نمی‌خورد، اعضای این ستاد هر کدام نظرهای خود را درباره کرونا به مردم می‌گویند و این موضوع باعث تشتت آرای مخاطبان شده، تا زمانی که چنین مشکلی حل نشود اعمال دستورات در کشور برای مقابله با ویروس کرونا به صورت همه‌گیر در کشور اجرا نمی‌شود. 
شاکری اضافه کرد: از طرفی دستورات این ستاد برای مقابله با کرونا نظیر استفاده از ماسک در ادارات، خودرو، حمل‌و‌نقل عمومی و برخورد با کسبه پرخطر به وضوح مشخص نیست، یعنی اینکه اگر می‌خواهند یک واحد صنفی متخلف جریمه شود نحوه جریمه و اجرای آن معلوم نیست، از طرفی چنانکه تاکید می‌شود فعالیت برخی صنوف برای مهار تورم باید متوقف شود، فکری به حال آنها نشده است، چرا که آنها در این راه لطمه می‌بینند و دچار مشکل می‌شوند اما معلوم نشده است که برای حمایت از آنها به کجا مراجعه کنند یا حمایت‌ها به چه شکلی است. 
نماینده مجلس با بیان اینکه فرمانده قدرتمندی در صحنه مبارزه با کرونا وجود ندارد، گفت: رئیس‌جمهور به جای ایجاد راهکارهایی برای عبور از بحران کرونا همیشه سخنرانی می‌کند و مردم را به انجام پروتکل‌های بهداشتی نصیحت می‌کند، در حالی که چاره کار این‌چنین نیست. ستاد ملی مقابله با کرونا سخنگو می‌خواهد تا هر کسی برای خود درباره کرونا صحبت نکند. 
شاکری افزود: گروه‌های جهادی در موج اول و دوم به کادر درمان و افرادی که کرونا باعث مشکلات معیشتی آنها شده بود با ارائه بسته‌های معیشتی و پرداخت بدهی‌های خرد آنها، نقدی و غیرنقدی کمک کردند، این گروه‌ها دوباره باید فعال شوند چرا که با ایجاد محدودیت‌های کرونایی مشکلات فراوانی دامنگیر اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه می‌شود.
 
* نامه رؤسای دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور به رهبر انقلاب
روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری ضمن قدردانی از راهنمایی‌های حکیمانه و حمایت‌های کریمانه ایشان نوشتند: عزم راسخ خود و همکاران سختکوش در تمام رده‌ها را برای صیانت از سلامت مردم اعلام می‌کنیم.
روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری نوشتند: همانگونه که آن رهبر معظم بارها تاکید فرموده‌اند رویارویی موفق وزارت بهداشت، دولت محترم و مجموعه نظام اسلامی با همه‌گیری ویروس منحوس در گرو هماهنگی و یکپارچگی، اقناع افکار عمومی، مشارکت وسیع اجتماعی، بسیج همه امکانات و هم افزایی تمامی دستگاه‌ها و قوا و البته تداوم و ارتقای مدیریت جهادی مبتنی بر ایمان، علم و عمل است. 
 به عنوان خدمتگزاران و سربازان آن فرمانده بزرگ در گستره پهناور جبهه دفاع از سلامت مردم و خادمین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، بار دیگر در پاسخ به ندای وحدت‌بخش و روحیه آفرین رهبری معظم، عزم راسخ خود و همکاران سختکوش و ایثارگر در تمامی رده‌ها را برای صیانت از سلامت مردم اعلام می‌کنیم و از صمیم قلب امیدواریم این مسیر دشوار به لطف بیکران حضرت حق و در سایه عنایت حضرت ولیعصر(عج) و با رهنمودها و دعای خیر آن مرجع گرانقدر و مردم عزیز میهن اسلامی با موفقیت طی شود. 
 

Page Generated in 0/0120 sec