printlogo


کد خبر: 225985تاریخ: 1399/8/6 00:00
دور دنیا

مشارکت کماندوهای اسرائیلی در کودتای ناکام علیه مادورو
دادگاه عالی ونزوئلا اعلام کرد در جریان عملیات موسوم به «گیدئون» که با هدف ربایش نیکلاس مادورو طراحی شده بود، ۲ یگان از کماندوهای اسرائیلی نیز مشارکت داشتند. اظهارات دادگاه عالی ونزوئلا در حکم صادره به شماره 89 بخش کیفری این دادگاه آمده است. دادگاه عالی ونزوئلا همچنین از کلمبیا خواسته ۳ سرباز و ۲ غیرنظامی را که در این عملیات شرکت کرده بودند به ونزوئلا تحویل دهد. در رای دادگاه عالی ونزوئلا، برنامه‌ریزی و اجرای گام به گام عملیات گیدئون شرح داده شده است که سوم ماه مه ‌(14 اردیبهشت) با تأمین مالی «سازمان‌های راست‌ افراطی ملی و بین‌المللی» کلید خورد که البته با هوشیاری نیروهای مسلح ونزوئلا ناکام ماند. دومین بخش از رای دادگاه عالی ونزوئلا به مشارکت نظامیان صهیونیست در این عملیات اشاره می‌کند. در این حکم آمده است: «۲ یگان از کماندوهای اسرائیلی به همراه گروهی از مزدوران، در دریای کارائیب سوار بر ناوگان چهارم ایالات متحده به فرماندهی دریادار کریگ فالر، رئیس فرماندهی جنوبی نیروهای مسلح ایالات متحده شرکت داشتند». 
***
بازداشت ۳۰۰ نفر در اعتراضات بلاروس
در مینسک و دیگر شهرهای بلاروس، ۲۹۰ نفر از معترضان بازداشت شدند و مخالفان «لوکاشنکو»، رئیس‌جمهوری کنونی نیز از آغاز اعتصاب‌های سراسری از صبح دیروز در این کشور خبر دادند. مرکز حقوق بشر «ویسنا» در بلاروس که از سوی مقامات مینسک به ثبت نرسیده، گزارش داد مأموران اجرای قانون در بلاروس در جریان اعتراضات مرسوم روز یکشنبه در شهرهای مختلف این کشور، 290 نفر را بازداشت کردند. بیشتر بازداشت‌ها در ۲ شهر مینسک و گرادنو صورت گرفت. تظاهرات اعتراض‌آمیز گسترده‌ای با عنوان «اولتیماتوم مردم»، به دعوت سوتلانا تیخانوفسکایا، نامزد شکست‌‌خورده مخالفان در انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس که در حال حاضر در جمهوری لیتوانی به سر می‌برد، یکشنبه در مینسک و دیگر شهرهای این کشور برگزار شد.  
***
تأیید مرگ معاون صدام
منابع خبری از مرگ عزت ابراهیم، معاون صدام و مرد شماره ۲ حزب بعث خبر دادند. عزت ابراهیم الدوری، معاون صدام دیکتاتور معدوم عراق و مرد شماره ۲ حزب منحله بعث بود که چندین سمت کلیدی را در این دوره در دست داشته، از جمله معاون رئیس شورای فرماندهی بوده و قبل از آن نیز تصدی وزارت کشور و وزارت کشاورزی را عهده‌دار بود. حزب بعث رسما مرگ عزت ابراهیم از سرکردگان مطرح این حزب جنایتکار را تایید کرده است. الدوری تحت پیگرد مقامات عراقی پس از سرنگونی صدام معدوم بود و بارها خبرهایی از کشته شدن یا دستگیری وی منتشر ‌شد. الدوری پس از حمله آمریکا به عراق مخفی شد و نظامیان آمریکایی 10 ‌میلیون دلار برای کسی که اطلاعاتی بدهد که به بازداشت وی منجر شود، جایزه تعیین کردند. وی از مظنونان تحت تعقیب و شماره ۶ نزد آمریکایی‌ها بود. حزب بعث ۱۱ نوامبر 2005 نیز خبر مرگ وی را اعلام اما بعد از مدتی آن را تکذیب کرد. وی آوریل 2012 در ویدئویی ادعاهایی درباره دخالت ایران مطرح کرد، همچنین ژانویه 2013 شبکه العربیه ویدئوی دیگری از وی منتشر کرد که در آن وی از فتنه‌های الانبار در این سال و دیگر مناطق سنی‌نشین حمایت کرد. 
***
آخرین وضعیت تشکیل دولت لبنان
خبرگزاری تسنیم عصر دیروز به نقل از منابع لبنانی گزارش داد طبق نتایج حاصل شده از نشست‌های اخیر سعد حریری با میشل عون و نمایندگان حزب‌الله به نظر می‌رسد مشکل تشکیل دولت این کشور سریع‌تر از زمان اعلام شده حل شود. به گزارش روزنامه البنا به نظر می‌رسد در روند تشکیل دولت لبنان مساله اصلی که نمایندگی گروه‌های سیاسی فراکسیون‌های بزرگ پارلمانی است حل شده و سعد حریری نخست‌وزیر مکلف لبنان در نتیجه ۲ نشستی که با میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور داشت با آن موافقت کرده است. این امر نشان می‌دهد حریری دیگر ماموریت خود را منحصر به یک بازه زمانی 6 ماهه جهت اجرای اصلاحات نمی‌بیند. دولتی که قرار است سعد حریری به واسطه افراد متخصص تشکیل دهد باید پرونده‌های حساس را مدیریت کرده و وضعیت آماده‌سازی انتخابات پارلمانی آینده را بر عهده بگیرد. در این میان نخست‌وزیر مکلف لبنان تشکیل دولتی با 20 وزیر را ترجیح می‌دهد؛ در حالی که نظر میشل عون تشکیل کابینه با 22 یا 24 وزیر است. همچنین ظاهرا نمایندگی گروه‌های سنی و شیعه و دروزی‌ها در پست‌های وزارتی مورد نظر تقریبا نهایی شده و طبق توافق‌های انجام‌شده جنبش امل و حزب‌الله وزرای وزارتخانه‌های متعلق به گروه شیعه از جمله وزارت اقتصاد را معرفی می‌کنند و روند انتخاب وزرا از جانب سایر گروه‌ها نیز به همین شکل دنبال خواهد شد. احتمالا تعیین وزیر کشور نیز برعهده رئیس‌جمهور باشد. منابع مربوط گزارش دادند حزب‌الله تشکیل دولتی با 24 وزیر را ترجیح می‌دهد؛ ساختاری که میشل عون از آن حمایت می‌کند. دروزی‌ها نیز طرفدار دولتی با 24 وزیر هستند و این رویکرد در میان کاتولیک‌ها نیز وجود دارد که معتقدند در صورت تشکیل دولتی با 18 وزیر انصاف درباره سهم آنها در دولت رعایت نخواهد شد. 
***
سقوط جنگنده «اف‌۳۵» آمریکایی
تصاویر تازه منتشر‌شده نشان‌دهنده آسیب وارد شده به یک هواپیمای سوخت‌رسان آمریکایی است که اواخر سپتامبر سال جاری در نتیجه برخورد بین یک هواپیمای سوخت‌رسان کی‌سی‌130 و یک جنگنده نسل پنجم اف‌35 بر فراز آسمان کالیفرنیا رخ داد. بتازگی تصاویری از این هواپیمای سوخت‌رسان آسیب‌دیده از نوع کی‌سی‌130 پس از این حادثه در اینترنت منتشر شده است به طوری که در پی این حادثه جنگنده اف‌‌35 سقوط کرد، در حالی که هواپیمای کی‌سی‌130 به‌رغم خسارت وارده موفق به فرود اضطراری شد. این هواپیما در یک مزرعه در نزدیکی فرودگاه فرود آمد. 

Page Generated in 0/0064 sec