printlogo


کد خبر: 225987تاریخ: 1399/8/6 00:00
350 نفر از اعضای دولت کودتای بولیوی از واشنگتن درخواست ویزا کردند
زمانی برای فرار دولتمردان آمریکایی

با پیروزی متحدان اوو مورالس در انتخابات ریاست‌جمهوری هفته گذشته بولیوی و بازگشت قانونی آنها به قدرت، بسیاری از اعضای دولت کودتا که پاییز پارسال با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپایی روی کار آمده بود، خود را در خطر انتقام مردمی احساس کرده و به فکر فرار افتاده‌اند. یکی از خبرنگاران شبکه ان‌بی‌سی فاش کرد خانم «جیانینه آنی‌یز» رئیس‌جمهور موقت بولیوی متعلق به حزبی دست راستی با تمایلات فاشیستی و نژادپرستی که متعاقب کودتای سال 2019، جای مورالس را در کاخ ریاست‌جمهوری کمادو گرفته بود، در حال سازماندهی این فرار بزرگ است. «تام بروکاو» خبرنگار آمریکایی در یک شبکه پیام‌رسانی خاص مردم آمریکای جنوبی با عنوان «رسومن لاتین آمریکانو» از نامه‌ای خبر داده که در آن آنی‌یز خطاب به دولت ترامپ، درخواست ویزای ایالات متحده برای 350 تن از هم‌حزبی‌هایش شامل مقامات سیاسی و نظامی را مطرح کرده و سپس این پست به سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده است. 
به گفته منابع نزدیک به حزب ماس (جنبش به سوی سوسیالیسم)، «لوئیس آرسه کاتاکورا» رئیس‌جمهور منتخب و وزیر پیشین دولت مورالس که به نمایندگی از این حزب در انتخابات یکشنبه گذشته با اکثریت 53 درصد آرا پیروز شده، مقدمات بازجویی از مشارکت‌کنندگان در کودتای سیاسی و نظامی را که عمدتا از حزب غرب‌گرای افراطی فری هستند از جمله «کارلوس مسا» رهبر حزب و خانم آنی‌یز را فراهم کرده  است. 
درست یک سال پیش در نوامبر 2019 کودتاچیان که بشدت مورد حمایت واشنگتن و متحدانش بودند، پس از حمله شبه‌نظامیان لباس شخصی‌شان به محل سکونت اوو مورالس، رئیس‌جمهور قانونی بولیوی، او را مجبور به فرار از این کشور کرده و سپس با روی کار آوردن دولتی نظامی، به سرکوب اکثریت بومیان حامی دولت اعتدال‌گرای مورالس پرداختند. آنی‌یز و همدستانش هر کاری کردند که برگزاری انتخابات مجدد هر چه بیشتر به تعویق افتد و سپس تلاش کردند جلوی حضور بزرگ‌ترین حزب کشور یعنی ماس را در این انتخابات بگیرند اما از آنجا که تحریم انتخابات توسط حزب وفادار به مورالس می‌توانست میزان مشارکت مردم در انتخابات را بشدت کاهش دهد، حزب فری مجبور شد از موضع اولیه عقب‌نشینی کند. در نهایت در انتخاباتی که 363 روز پس از کودتا برگزار شد، بار دیگر جریان‌های مردمی، پرچم پیروزی را بالا بردند.

Page Generated in 0/0079 sec