printlogo


کد خبر: 225996تاریخ: 1399/8/6 00:00
زباله‌دان تاریخ، قبرستان هتاکان
گفت‌وگوی«وطن امروز» با دکترحشمت‌الله قنبری درباره سیر تاریخی اهانت به سلسله انبیا و پرچمداران توحید

اهانت اخیر فرانسوی‌ها به ساحت پیامبر گرامی اسلام و حمایت رئیس‌جمهور این کشور از این هتاکی، خشم مسلمانان و آزادگان جهان را برانگیخته است؛ اهانتی که پازل نشریه هتاک شارلی ابدو علیه پیامبر اسلام را تکمیل کرد. برای بررسی ابعاد این اهانت‌ها از زاویه تجربه تاریخی تقابل جبهه حق و باطل، با دکتر حشمت‌الله قنبری، استاد و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت‌و‌گو کردیم. 
***
* جناب دکتر قنبری! در ابتدا از اینکه دعوت ما را برای گفت‌وگو پذیرفتید متشکرم. همان‌طور که مطلعید رئیس‌جمهور فرانسه در اقدامی هتاکانه به ساحت پیامبر گرامی اسلام، از توهین‌های رسانه‌ای به ایشان دفاع کرد؛ تحلیل شما از این رفتار امانوئل مکرون چیست؟
بنده خیلى اهل سیاست به آن معنایى که در مجامع سیاسى از آن یاد مى‌شود نیستم و به سوال شما نیز به این علت مى‌پردازم که سالیانى است از سینه آنچه سیاست‌ورزى نامیده مى‌شود، وقاحت و اهانت و زشت‌کاری‌هاى عصر جاهلیت تراوش مى‌کند و سپهر سیاست و سیاستمداران شاخص در برخى کشورهاى دنیا سیاه و تاریک‌اندیش است و به نظر مى‌رسد ملت‌ها نیز مصالح و ارزش‌هاى سیاسى کشورهاى خود را جدى نمى‌گیرند. شما وزن روساى‌جمهور و دولتمردان تعدادى از کشورهاى مؤثر جهان را ملاحظه بفرمایید، شخصیت افرادى مانند ترامپ، مکرون، جانسون و در منطقه خودمان امثال سلمان و بن‌سلمان‌ها را ببینید و آنها را با گذشتگان‌شان مقایسه کنید؛ انسان متعجب مى‌شود. نمى‌خواهم بگویم اسلاف آنها از اینها بهتر بودند، نه! در ظلم و جرم و جنایت و خیانت به آرمان‌هاى انسانیت همه مثل هم هستند اما ‌لودگى برهنه و وقاحت شدید، امروز در قد و قامت امثال اینها بیشتر قابل درک و فهم است، اگر چه دردمندى است اما شخصیت‌هاى فاخر بعضى کشورها رغبتى براى پذیرش مسؤولیت‌هاى کلیدى در سیاست و حکومت ندارند و ملت‌ها نیز با راى به افراد کم‌مایه و بى‌ریشه، بى‌اعتمادى خود به سیاست و سیاستمداران را به نمایش مى‌گذارند. این فضاى بسیار خطرناک به وجود آمده و قدرت و ثروت و امنیت بخش بزرگى از جهان امروز در اختیار کسانى قرار دارد که از ادب و اخلاق و انسانیت و سیاست‌ورزى خردمندانه کم‌بهره و حتى بى‌بهره هستند. دنیاى امروز سیاست را نمى‌شناسد و بر صندلى سیاست‌نشستگان نیز جهل و نادانى خود را به خورد مردمان‌شان مى‌دهند و بخش بزرگى از جامعه انسانى و اعتقادات ناب بندگان خدا نیز از آثار و لطمات این شبه‌سیاستمداران لجام‌گسیخته هتاک و بى‌ادب آسیب مى‌بیند، البته اساس دین هرگز با این جعلیات و تحریفات پلید آسیب نخواهد دید و چهره نورانى هیچ شخصیت مقدسى از تاریکی‌هاى درون این تبهکاران تاریخى کم‌فروغ نخواهد شد. شما با درنگ کوتاهى در تاریخ انبیا و اولیا براحتى درمی‌یابید شخصیت‌هاى بزرگ الهى آنها به اشکال مختلف مورد شدیدترین وهن و اهانت واقع شده و صد البته فتنه‌انگیزى پیشینیان شبه‌آدم‌هایى مثل مکرون بسیار پیچیده‌تر و خطرناک‌تر بوده است. 
 
* نکته جالبی را اشاره فرمودید؛ اینکه در طول تاریخ این اهانت‌ها بوده و در همه موارد هم خود این توهین‌کنندگان بودند که نابود شدند. به قول قرآن کریم «شانئک هو الابتر»؛ توهین‌کنندگان به پیامبر، ابتر خواهند شد. از شما تقاضا می‌کنم به تعدادی از نمونه‌های تاریخی این موضوع اشاره بفرمایید. 
 ببینید! بنى‌اسرائیل به عنوان ریشه پلید خط اهانت و جاهلیت فعلى حاکم بر غرب آنچنان ناجوانمردانه وجود مبارک حضرت مسیح و مادر والامقام‌شان را مورد اهانت قرار دادند که خداوند متعال در آخرین کتاب آسمانى از عمق فتنه و فاجعه پرده‌بردارى فرمود تا امت پیامبر آخرالزمان و همه آزادگان عالم خباثت و وقاحت و عداوت دشمنان خدا را بشناسند. 
سران و مهتران نابکار قوم آمدند تا با لجن‌پراکنى خود سیماى نورانى حضرت مریم را تاریک و لکه‌دار کنند، لذا با ادبیاتى فاخر و معنادار در حالی که مریم مقدس به سختى تحت فشار و خطر بود، گفتند: یَا أُخْتَ هَارُونَ مَا کَانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا کَانَتْ أُمُّکِ بَغِیًّا؛ ای خواهر هارون! نه پدرت مرد بدی بود و نه مادرت بدکاره بود. این سخن طعنه و اهانتى دردناک بود یعنى اینکه تو بدون اینکه با کسى ازدواج کرده باشى این طفل را از کجا آورده‌ای؟! آنها افکار عمومى را آماده کردند تا با طیب خاطر مریم و عیسى را به قتل برسانند و مهم‌تر از قتل آن دو بزرگوار، راه خدا را در این کره خاکى کور کنند اما مگر شد؟! مگر خدا دین خود را تنها گذاشت؟ ابدا! در دنیاى سیاه نادانى از سرانگشت مریم مقدس نورى را ساطع ساخت که سرچشمه معارف بزرگ شد، فَأَشَارَتْ إِلَیْهِ، مریم با انگشت سبابه به قنداقه عیسى اشاره کرد و با همین اشارت ارباب فتنه دچار هراس شدند و در اقدام انفعالى و فرار به جلو گفتند کَیْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کَانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا؟ مگر مى شود با طفلى که در گهواره است هم‌سخن شد؟ چرا نمى‌شود؟ وقتى خدا اراده کند که مهر رسوایى بر پیشانى سیاسى‌کاران تبهکار و ضدتوحید بزند، با نهیب طفل قنداقه‌اى خواهد زد، عیسى بدون اینکه براى سوال و اهانت و جسارت و شبهه‌آفرینى تبهکارانه آنها ارزشى قائل باشد، فرمود: إِنِّی عَبْدُ‌الله آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنْتُ وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا.
 
* آیا همین خط اهانت نسبت به پیامبر گرامی اسلام هم ادامه یافت؟ آیا اهانت به پیغمبر در همان آغاز بعثت نیز وجود داشت یا فرآیندی بود که کم‌کم در سال‌های بعد از بعثت ایجاد شد؟
بله! همین خط و جریان مفسد در رابطه با رسول عالیقدر اسلام نیز فتنه‌انگیزى ضدتوحید و انسانیت خود را با اهانت و جسارت به وجود مقدس ایشان ادامه داد. رسول گرامى در نهایت مهربانى سران جاهلیت را به توحید و یگانه‌پرستى دعوت مى‌فرمودند اما آنها با اهانت جواب مى‌دادند: أَ إِنَّا لَتارِکُوا آلِهَتِنا لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ، آیا به خاطر شاعرى دیوانه پرستش خدایان خود را ترک کنیم؟ و آیه دیگرى اینگونه فرموده است: ‌ام یَقُولُونَ شاعِرٌ نَتَرَبَّصُ بِهِ رَیْبَ الْمَنُونِ؛ او شاعر ماهرى است و ما در انتظار مرگ او هستیم. توجه داشته باشید که آنها مى‌دانستند امین مکه پیامبر و فرستاده خداست اما با توهین و اهانت ابتدا به دنبال شکستن شخصیت آن حضرت بودند تا در قدم دوم قتل آن حضرت را با هزینه کمترى به انجام رسانند اما خداى متعال از حقیقت تابناک فرستاده خود با قاطعیت دفاع کرد و به آنها وعده داد إِنَّکُمْ لَذائِقُوا الْعَذابِ الْأَلیمِ. و به پیامبر نیز امر کرد تا به آنها بگوید: تَرَبَّصُوا فَإِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُتَرَبِّصینَ؛ شما در انتظار مرگ من باشید من هم در انتظار مرگ شما هستم. خداوند متعال عذاب دردناک اهانت‌کنندگان به فرستاده‌اش را در دنیا و قیامت ضمانت کرده است: إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ‌الله وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ‌الله فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً.
 
* پس به این ترتیب باید اهانت دولت فرانسه به پیامبر را امتداد همان جریان تاریخی تخریب پیامبر بدانیم.
بله! همین‌طور است اما نکته مهمى که در روزگار ما وجود دارد و نباید از آن غفلت کرد شناسایى کارگزاران و مباشران پیدا و پنهان و شناخت شیوه‌ها و هدف‌هاى آنان از اهانت به ساحت مقدس رسول اکرم اسلام است. جسارت امروز نشریه فرانسوى ادامه یک فرآیند شوم است که با پیروزى انقلاب اسلامى با شکل و رنگ جدیدى آغاز شد.
معروف‌ترین فتنه و اهانت متعلق به سلمان رشدى، نویسنده ملحد انگلیسى- هندى کتاب آیات شیطانى در سال ۱۳۶۷ است که با فتواى تاریخى حضرت امام محکوم به اعدام شد و این فتوا تا به امروز به قوت خود باقى است و به خواست خدا این حکم به عنوان نماد اراده مسلمانان و عزت و عظمت و ابهت حکم اسلامى به اجرا در خواهد آمد. سال ٨٣ تئودور ون‌گوگ، فیلمساز و روزنامه‌نگار هلندى فیلمى را در اهانت به اسلام به عنوان اصلى‌ترین عامل سرکوب زنان ساخت که اهانت او با اقدام جوان 27 ساله مراکشى با مرگ او خاتمه پیدا کرد.
سال ۸۴ یک مجله دانمارکى کاریکاتورهاى موهنى از پیامبر اکرم را منتشر کرد و مسلمانان غیور به سفارتخانه‌هاى دانمارک حمله‌ور شدند و عده‌اى نیز کشته شدند و یک سال بعد فیلم مستند کوتاهى با عنوان فتنه از سوى یک فیلمساز هلندى ساخته شد که امتداد همین کاریکاتورهاى دانمارکى بود که خشم عمومى مسلمانان برانگیخته شد و برخى کشورهاى اسلامى کالاهاى دانمارکى را تحریم کردند و از سوى رهبر عظیم‌الشأن انقلاب آن سال در ایران به عنوان «سال پیامبر اعظم» نامگذارى شد.
در سال ۱۳۸۹ همزمان با نهمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر گروهى از افراط‌گرایان آمریکایى مجلداتى از قرآن کریم را آتش زدند اما اقدام آنان علاوه بر شعله‌‌ور کردن خشم مسلمانان باعث شد توجه به قرآن در میان مردم جهان افزایش ویژه‌اى پیدا کند. منشأ این قرآن‌سوزى کشیش آمریکایى «‌ترى جونز» بود. سال ١٣٩٤ (ژانویه ۲۰۱٥) همین مجله فرانسوى شارلى ابدو کاریکاتورهاى موهنى را منتشر کرد که در پاسخ به آن اهانت، دفتر مجله هدف حمله قرار گرفت و 12 نفر از جمله ۲ کاریکاتوریست هتاک هلاک شدند. از این قبیل رفتار هاى زشت و ضداخلاق و انسانیت در طول سال‌هاى بعد نیز کم و بیش در برخى کشورهاى اروپایى تکرار شد تا نکبت اخیر مجله فرانسوى شارلى ابدو که با سخنان غلط و نادرست و آلوده به نادانى و خباثت امانوئل مکرون شرایط جدیدى را رقم ‌زده است.
 
* آقای دکتر! وقتی ما می‌بینیم برخی سران کشورهایی که ادعای دموکراسی و حقوق بشر و توسعه‌یافتگی می‌کنند، اینچنین به یک شخصیت الهی و مقدس توهین می‌کنند، این رفتار را باید چگونه تحلیل کنیم؟ به بیان دیگر این رفتار چه پرده‌ای را کنار می‌زند و چه چیزی را از درون این سردمداران و لایه‌های پنهان این جوامع به اصطلاح پیشرفته نمایان می‌کند؟
بنده معتقدم اولا ظهور و بروز مجموعه رفتارهاى زشت و سبک و بى‌معنا از سوى سردمداران نظام سلطه و پیروان ذلیل و سمپات‌هاى سست‌عنصر و بى‌ریشه و حامیان وابسته و ترسوى آنها نشانه فروپاشى ارزش‌هاى انسانى در هیأت حاکمه این قبیل کشورهاست و این شیوه و منش سیاسى به اضمحلال اقتدار و ائتلاف آمریکا و دستیاران بى‌اراده‌اش خواهد انجامید. 
 
* آینده این قدرت‌ها و این اهانت‌ها را چگونه می‌بینید؟
تردید نداشته باشید هژمونى قدرت بى‌عقل و پوشالى چند دهه اخیر در هم خواهد شکست. 
 
* امروز آمریکا مدعی است با صلح اعراب و اسرائیل نه تنها این جریان ضداسلامی شکست نخورده، بلکه پیروز هم شده است؟
خیر! آنچه امروز به اشتباه با عنوان صلح اعراب و اسرائیل از آن یاد مى‌شود و رئیس‌جمهور قمارباز و لاابالى آمریکا از آن به عنوان برگ برنده خود در انتخابات متقلبانه آمریکا یاد مى‌کند، هرگز اتفاق و دستاورد جدیدى نیست؛ شیوخ و امرا و سلاطین برخى کشورهاى عربى از گذشته‌هاى دور نیز با رژیم صهیونیستى اخوت و برادرى داشتند و آبا و اجداد نجدى حکام فعلى آل‌سعود اگر یهودى نبودند، از پرورش‌یافتگان مکتب بنى‌اسرائیل بوده‌اند. رسول اکرم اسلام در رابطه با مشایخ نجدى بیان صریح و روشن فرموده‌اند که شاخ شیطان از نجد بیرون ‌زده خواهد شد: هُنَاکَ الزَّلاَزِلُ وَالفِتَنُ وَبِهَا یَطْلُعُ قَرْنُ الشَّیْطَانِ. امروز همین شیاطین نجدى به وظیفه تاریخى خود در سایه ابتکار شیطانى رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال تسلیم قبله اول اسلام به تبهکاران صهیونیست هستند. امروز در حالى نقاب از چهره پلید سران آل‌سعود و زایدهاى اماراتى و حاکم بى‌ریشه بحرین برداشته شده است که ایالات متحده در بدترین و متزلزل‌ترین شرایط داخلى به سر مى‌برد و فیل‌ها و الاغ‌هاى آمریکایى با همان کلیدواژه‌اى که کشور و ملت بزرگ ما را سال 88 به فتنه‌اى بزرگ هدایت کردند، خودشان مبتلا شده‌اند. امروز هر ۲ نامزد ریاست‌جمهورى آمریکا یکدیگر را متقلب مى‌خوانند و رسما اعلام مى‌کنند اگر خودشان رئیس جمهور نشوند، در انتخابات تقلب شده است و نتیجه انتخابات را نخواهند پذیرفت، این رفتار یعنى اینکه اولا در هر حالتى یک متقلب و فریبکار رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد و این حرف درستى است که بسیارى از مردم دنیا از ما نشنیدند اما رهبران آمریکا از طریق رسانه‌هاى پرحجم خود به آن اقرار کردند و ثانیا تقلب اسم رمز آشوب‌هاى خیابانى و توسعه انشقاق و اختلاف میان شهروندان ایالات متحده خواهد بود و این ظهور و بروز علنى پیدا کردن این اتفاق یعنى با همان چوبى که مى‌خواستند ملت بزرگ ایران را بزنند، به جان خودشان افتاده‌اند و این سنت خداست که ظالم با ظلم خودش واژگون مى‌شود، لذا یکى از عالی‌ترین مظاهر ابراز محبت به رسول خدا و اعلان انزجار از دشمنان اسلام و پیامبر، اعلان نفرت و انزجار از رژیم پلید صهیونیستى و برائت‌جویى از نفوذی‌هاى مسلمان نماست.

Page Generated in 0/0067 sec