printlogo


کد خبر: 226001تاریخ: 1399/8/6 00:00
«وطن‌امروز» از مطالبات وزارت بهداشت برای مهار کرونا گزارش می‌دهد
سلامت منتظر دولت
عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا: برنامه‌های جامعی برای قطع زنجیره انتقال کرونا وجود دارد ولی دولت همراهی نمی کند

گروه اجتماعی: بررسی اظهارات مسؤولان وزارت بهداشت نشان می‌دهد دولت توجه چندانی به بسیاری از برنامه‌های این وزارتخانه برای مقابله با کرونا نمی‌کند. 
به گزارش «وطن‌ امروز»، ۴ روز بعد از انتقادات کم‌سابقه وزیر بهداشت از اجرا نشدن برنامه‌های وزارت بهداشت، رهبر انقلاب سلامت را اولویت کشور و وزارت بهداشت را محور برنامه‌های مقابله با کرونا دانستند.  بررسی اظهارات سعید نمکی نشان می‌دهد دولت در حوزه تامین مالی، پرداخت سهم وزارت بهداشت از مبلغ برداشتی از صندوق توسعه ملی، استخدام نیروی انسانی و سیاست‌گذاری برای قطع زنجیره انتقال «کووید-19» اختلاف شدیدی با وزارتخانه بهداشت دارد.  وزیر بهداشت از همان تیرماه و بعد از مخالفت گسترده برای بازگشایی‌ها، اعلام کرد تحت فشار است.  سعید نمکی اواسط تیرماه گفت: ما می‌دانستیم بازگشایی‌ها آمار‌ها را بالا می‌برد؛ این جهل ما نبود، این ضعف اقتصاد ما بود که ما را به زانو درآورد. اگر بیشتر از این به ما فشار بیاید من هم مجبورم حرف‌هایی بزنم که خارج از اندیشه بعضی‌ها است. 
جالب اینکه وی 29 مهرماه بار دیگر تهدید کرد ناگفته‌ها را خواهد گفت. قطعا مخاطب نمکی بدنه دولت است. بازخوانی اظهارات وی نشان می‌دهد وزارت بهداشت در حوزه تصمیم‌گیری و اجرا اختلاف‌نظر بسیاری با بدنه دولت دارد. 
وزیر بهداشت هفته پیش گفته بود: یکی از دردهای درونم این است که نمی‌توان اپیدمی را با خواهش جمع کرد، طرف بمب ویروس است و وقتی به او می‌گوییم چرا ماسک نزدی، می‌گوید به کرونا اعتقاد ندارم! چند وقت است داریم التماس می‌کنیم اما کدام یک از پروازهای ما منطبق با پروتکل‌های بهداشتی است؟ نمی‌دانم چه کسی باید اینها را حل کند. چند ماه است که داریم خواهش می‌کنیم؟ چقدر من و همکارانم باید التماس کنیم؟ کجای دنیا وزیر بهداشت و پرسنل بهداشت و درمان دارند التماس می‌کنند. 
وزیر بهداشت اضافه کرد: در کشورهایی که در جمع کردن اپیدمی توفیق حاصل کردند، وزیر بهداشت می‌نویسد و می‌خواهد و همه مکلف به اجرا هستند، اینجا وزیر بهداشت تمنا می‌کند، خواهش می‌کند و زانو می‌زند اما کسی گوش نمی‌دهد. کدام یک از اتوبوس‌های ما منطبق با اصول پروتکل‌های بهداشتی است؟ در تهران اعلام کرده‌ایم داخل شهر منبع توسعه ویروس است چرا که با جهش‌هایی که ویروس داشته، قدرت سرایتش ۱۰ برابر شده است. گفتند تا پایان اردیبهشت اتوبوس اضافه می‌شود اما یک اتوبوس هم اضافه نشد. اعلام شد هر کس ماسک نزند جریمه می‌شود، من 4-3 روز قبل در خیابان تماشا کردم که ۴۰ درصد افرادی که در اتوبوس بودند ماسک نزده‌اند، آیا می‌توان به این صورت عفونت را جمع کرد؟ فقط من و همکارانم باید ته رودخانه جنازه و زخمی جمع کنیم؟ کرونا بیماری‌ای است که نه دارو دارد و نه واکسن و فقط راهش پیشگیری و فاصله‌گذاری است. از عالم‌ترین دانشمند ویروس‌شناس بپرسید این ویروس چه زمانی تمام می‌شود، می‌گوید نمی‌دانم. بپرسید چه زمانی دارو پیدا می‌کند، می‌گوید نمی‌دانم، اما می‌گوید یک چیز را می‌دانم که این ویروس با پیشگیری قابل کنترل است. پیشگیری هم شامل فاصله‌گذاری، ماسک، شستن دست و... است. 
وزیر بهداشت گفت: ما این ضعف را که ضعف بزرگی است، داریم. یعنی ضعف عدم حمایت از اجرای پروتکل و ضعف عدم ایستادن مقابل پروتکل‌شکن و قانون‌شکن و برخورد با آنها. عده زیادی از مردم گوش می‌دهند اما عده‌ای هم گوش نمی‌دهند. 
اظهارات وزیر بهداشت نشان می‌دهد دولت در اجراییات و حتی تصمیم‌گیری برای اعمال محدودیت‌های بیشتر مشکلات بسیاری دارد. اما مهم‌ترین گلایه وزیر این بود که به دستورات این وزارتخانه توجه چندانی نمی‌شود تا جایی که وی باید التماس کند. مقام معظم رهبری در جلسه اخیر ستاد مقابله با کرونا به طور مستقیم به این مساله اشاره کردند و وزارت بهداشت را محور تصمیم‌گیری در این باره دانستند.
 
* پوست‌اندازی مدیریتی برای مقابله با کرونا در کشور
کارشناسان معتقدند اگر دولت دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا را به خوبی اجرا کند مسیر عبور از بحران بیماری «کووید-19» آسان می‌شود. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: وزارت بهداشت برنامه‌های اصولی و دستورالعمل‌های کارشناسی‌شده‌ای را برای مهار بیماری «کووید-19» به مسؤولان اجرایی کشور ارائه کرده است که دولت باید سفت و سخت آن را اجرا کند. مینو محرز در گفت‌وگو با «وطن امروز» به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای تصمیم‌گیری‌ها برای مقابله با بیماری «کووید-19» با محوریت وزارت بهداشت اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت بهداشت قبلا پیشنهادهایی به دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا برای جلوگیری از شیوع گسترده این ویروس ارائه ‌کرد اما دولت در اجرای آنها ضعیف عمل کرد. وی با بیان اینکه پس از دیدار اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا با رهبرانقلاب، تصمیمات با محوریت وزارت بهداشت انجام می‌شود و دورکاری نیمی از کارکنان دولت همچنین محدودیت‌هایی در برخی استا‌ن‌ها اعمال شده است، افزود: چنانچه از ابتدا وزارت بهداشت محور اصلی تصمیمات قرار می‌گرفت اکنون به چنین روزی دچار نمی‌شدیم و چه‌بسا زنجیره شیوع این ویروس در کشور قطع می‌شد، چرا که متولی سلامت و بهداشت مردم وزارت بهداشت و درمان است و با پوست‌اندازی مدیریتی و همکاری مردم می‌توان بر این بیماری غلبه کرد.  عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیردار ایران خاطرنشان کرد: در ماه‌های پیش به دلیل وجود تصمیمات چندگانه متاسفانه سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت در مدیریت این بیماری به حاشیه رفت و چه بسا خیلی از برنامه‌ها و پیشنهادهای مدیران این وزارتخانه برای مهار بیماری «کووید-19» شکل اجرایی به خود نگرفت.  محرز با بیان اینکه دولت باید در اجرای رعایت همگانی پروتکل‌های بهداشتی برای مهار ویروس کرونا با قدرت وارد عمل شود، افزود: هر اقدامی در جهت مهار بیماری «کووید-19» باید با هماهنگی دستگاه‌ها و البته با محوریت وزارت بهداشت و درمان انجام شود تا نتیجه کار بخوبی حاصل شود. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا به ناکارآمدی دولت آمریکا در مهار بیماری «کووید-19» و آمار بسیار بالای جان‌باختگان در این کشور اشاره کرد و افزود: کشوری که مدعی پیشرفته بودن است به دلیل بی‌توجهی دولت و شخص رئیس‌جمهورش به تبعات چنین بیماری مرگباری، اکنون بالاترین آمار جان‌باختگان و مبتلایان را در بین کشورهای دنیا داراست.  محرز با بیان اینکه به‌رغم ایجاد محدودیت‌ها همچون تعطیلی تالارها، رستوران‌ها، اماکن ورزشی و... اما بعضا مشاهده می‌شود که برخی از این صنوف هنوز فعالیت می‌کنند، گفت: در چنین شرایطی است که دولت باید سفت و سخت با خاطیان برخورد کند.  وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود جریمه خاطیان بدون ماسک و ایجاد محدودیت‌ها همچنان برخی ماسک نمی‌زنند یا از قوانین و مقررات سرپیچی می‌کنند، گفت: مسؤول اجرایی کشور دولت است، بنابراین دولت باید با هر فردی که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های فیزیکی را رعایت نمی‌کند طبق مقررات برخورد جدی و او را جریمه کند.
 
* واکسن فعلی کرونا ماسک است
عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از ماسک به عنوان واکسن حال حاضر مقابله با ویروس «کووید-۱۹» نام برد. 
رضا ملک‌زاده با اشاره به روند رو به افزایش موارد ابتلا به کرونا در خانواده‌ها، به مهر گفت: با توجه به در پیش بودن روزهای سرد سال، اگر نخواهیم پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم، باید منتظر افزایش تلفات کرونا در کشور باشیم.  وی در ادامه خطر انتشار ویروس در فضاهای بسته را گوشزد کرد و افزود: با سرد شدن هوا، در و پنجره‌ها بسته می‌ماند و همین مسأله می‌تواند به انتشار و انتقال ویروس در فضاهای بسته منجر شود. لازم است در محیط‌های سربسته حتما از تهویه مناسب استفاده شود، ضمن اینکه باید پنجره‌ها را در زمان‌های مختلف باز نگه داشت تا به جابه‌جایی هوای سالم محیط بسته کمک کند.  عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با تاکید بر گسترش فعالیت مراکز ۱۶ ساعته برای خدمت به بیماران کرونایی، گفت: تسریع انتقال افراد مشکوک به کرونا به مراکز ۱۶ ساعته، می‌تواند از افزایش موارد ابتلا و انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کند.  
ملک‌زاده در ادامه به افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، هشدار داد و گفت: بیماران قلبی، دیابتی، سرطانی، دیالیزی و کسانی که فشارخون دارند و همچنین افراد بالای ۶۵ سال، باید بیشتر از دیگران مراقب کرونا باشند.  وی با عنوان این مطلب که زمان نابودی این ویروس به طور دقیق مشخص نیست، گفت: آنچه مسلم است اینکه حداقل تا یک سال آینده باید با این ویروس زندگی کنیم. 
 ملک‌زاده با اشاره به اینکه برای دسترسی به واکسن این بیماری فعلا باید منتظر ماند، افزود: بهترین واکسن در حال حاضر، استفاده صحیح از ماسک است. این ماسک می‌تواند ما را تا حدود زیادی در مقابل این ویروس محافظت کند، به شرطی که همراه با ماسک، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را هم رعایت کنیم. 
 
***
[تعداد فوتی‌های روزانه دوباره اوج گرفت]
جدیدترین آمارهای کرونایی نشان می‌دهد روند افزایشی مرگ‌و‌میر ناشی از «کووید-۱۹» همچنان ادامه دارد. 
سخنگوی وزارت بهداشت بعدازظهر دیروز (پنجم آبان ۹۹) به ارائه گزارشی از وضعیت کرونا در کشور پرداخت و اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۵۹۶۰ بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی شدند که با احتساب آمار قبلی، مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۵۷۴ هزار و ۸۵۶ نفر رسید.  وی با اعلام اینکه از ظهر روز یکشنبه تا ظهر امروز (دوشنبه) ۳۳۷ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند، گفت: مجموع جان‌باختگان کرونا در کشور به ۳۲ هزار و ۹۵۳ نفر رسید.  سیماسادات لاری با اعلام اینکه تاکنون ۴۵۹ هزار و ۲۵۰ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند، افزود: حال ۴۹۸۲ نفر از بیماران «کووید-۱۹» وخیم است.  به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۳۵۷ مورد آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است.  لاری افزود: در حال حاضر استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌و‌بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌‌و‌بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.  سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از اعلام وضعیت فوق قرمز کرونا در ۴۳ شهرستان کشور خبر داد.  سیماسادات لاری درباره وضعیت کرونا در استان‌های کشور، گفت: ۱۷۵ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند ولی ۴۳ شهرستان را فوق قرمز و بحرانی اعلام کردیم که تعداد بستری‌شدگان و وضعیت شیوع در آنها با شاخص‌هایی که محاسبه می‌شود، بسیار بیشتر است.  وی افزود: در استان‌هایی که پتانسیل این را دارند کانون انفجاری باشند، مانند تهران، دماوند و ورامین مانند اسفند ۹۸ باید محدودیت بیشتری لحاظ شود و اگر از طرف هموطنان همکاری نشود، ممکن است شهرستان‌های بیشتری دچار این وضعیت خطرناک شوند. البته اعمال محدودیت‌های جدی قطعا کسب‌و‌کار و زندگی روزمره مردم را دچار اخلال خواهد کرد.  سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که در شهرهای قرمز یا بحرانی ایجاد شده، کمیته مرکزی نظارت بر آنها تشکیل شده که متشکل از تمام اصناف است و امنیت نظامی و اجتماعی را رعایت می‌کند اما لازم است خود مردم هم این مساله را جدی بگیرند. در حال حاضر در تهران کارکنان ۵۰ درصد دور کار هستند و اگر مساله بیماری بحرانی‌تر شود ممکن است تصمیم جدی‌تری بگیریم.

Page Generated in 0/0069 sec