printlogo


کد خبر: 226010تاریخ: 1399/8/6 00:00
اخبار

بخش عمده سکه و خودرو در سال ۹۷ را بانک‌ها و مؤسسات دولتی خریدند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مردم عادی در سال ۹۷ توانایی خرید چند صد سکه یا چند ده خودرو را نداشتند و عمده این خریدها توسط بانک‌ها و موسسات دولتی انجام شد. محسن زنگنه با حضور در برنامه تلویزیونی «پایش» در رابطه با راه‌حل مشکلات اقتصادی، اظهار داشت: «قدرت مجلس در قانون اساسی بسیار زیاد است و قطعا راه‌حل وجود دارد ولی به دولت در تعامل با مجلس نیز بستگی دارد، البته تعامل با دولت باید به نحوی باشد که مشکلات مردم را بدتر نکند». 
این نماینده مجلس درباره ورود منابع دولتی به بازار سکه و ارز گفت: «ورود منابع بانک‌ها و موسسات دولتی به هر نقطه‌ای موجب افزایش قیمت در آن بازار می‌شود؛ مردم عادی در سال 97 توانایی خرید بالای چند صد سکه یا چند ده خودرو را نداشتند و عمده این خریدها توسط بانک‌ها و موسسات دولتی انجام شد. به همین دلیل نیز ما با ورود پول این نهادها به بورس مخالف هستیم. به طور کل باید دولت هم روی نهادهای زیرنظر خود و هم روی حساب ثروتمندان نظارت داشته باشد».
***
توافق دولت و مجلس برای اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به جلسه بررسی طرح تأمین کالاهای اساسی گفت: این نشست با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه و مصطفی سالاری رئیس سازمان تأمین‌اجتماعی برگزار شد. حمیدرضا حاجی‌بابایی ادامه داد: طرح تامین کالاهای اساسی دستور کار جلسه مشترک مجلس و دولت بود و درباره این طرح پس از بررسی‌های لازم و توافق انجام شده، مقرر شد پورمحمدی مشورت لازم را به دولت بدهد. وی تاکید کرد: بر اساس این توافق موضوع ۵۰ هزار میلیارد تومان بند «و»، تبصره ۲ در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی بدون هیچ‌گونه تغییر کماکان باقی می‌ماند. وی اظهار کرد: منابع تامین کالاهای اساسی با رعایت مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه جهت تأمین کالاهای اساسی بر مبنای ۱۲۰ هزار تومان برای ۳ دهک پایین و ۶۰ هزار تومان برای ۴ دهک بعدی خواهد بود. 
***
حداکثر قیمت گوشت گوساله بین 120 تا 140 هزار تومان
معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام قیمت مناسب عرضه گوشت قرمز، گفت: از شنبه هفته آینده گوشت قرمز با حداکثر سود 15 درصد در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود. عباس قبادی در برنامه‌ای خبری در رابطه با تنظیم بازار گوشت قرمز، گفت: قیمت تمام‌شده تولید گوشت قرمز گوساله حدود 99 هزار تومان است و در نقاط مختلف کشور قیمت عرضه گوشت قرمز برای مصرف‌کننده نیز متفاوت است. وی با بیان اینکه وضعیت تولید گوشت قرمز مساعد است، گفت: پیگیری‌های لازم برای توزیع گوشت از طریق میادین میوه و تره‌بار انجام خواهد شد تا از روز شنبه هفته آینده گوشت قرمز در این میادین با قیمت تمام‌شده به علاوه 10 تا 15 هزار تومان سود توزیع شود. وی با بیان اینکه گوشت قرمز مشمول قیمت‌گذاری نیست، بیان داشت: با توافقی که بین شرکت پشتیبانی امور دام و تولید‌کنندگان دام سنگین انجام شده است، مقرر شد این شرکت ذخایر استراتژیک خود را از تولیدات داخلی خریداری و تامین کند و همچنین دام خریداری و کشتار کند تا در میادین میوه و تره‌بار برای عرضه توزیع شود. وی با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز مشمول قیمت‌گذاری نیست و وزارت جهاد کشاورزی اعتقادی به قیمت‌گذاری این محصول ندارد، گفت: در حال حاضر قیمت مناسب برای عرضه گوشت گوساله بر اساس نوع گوشت بین 120 تا 140 هزار تومان است و بیش از این قیمت، گران‌فروشی محسوب می‌شود. 
***
نفس تولید با اقدامات وزارت صمت بند آمد
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خطاب به وزیر صمت گفت: چرا صدای تولیدکننده را نمی‌شنوید، ما چندین‌بار نامه زده‌ایم تا با شما دیدار و مشکلات خود را مطرح کنیم اما هنوز موفق نشده‌ایم، تولید مغازه نیست که صاحبش هر وقت خواست درش را ببندد. سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی گفت: نوسانات نرخ ارز باعث شده تا تولید‌کنندگان بخش‌های مختلف کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند. در حال حاضر هم بخش زیادی از کالاهای مورد نیاز تولید‌کنندگان که با مشقت بسیاری وارد کشور شده، در گمرکات مانده است. وی افزود: چندین بار دلایل عدم ترخیص کالاها را پرسیده‌ایم و گمرکات بهانه‌های مختلفی اعلام کرده‌اند. ما تولیدکنندگان به صورت انفرادی نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم؛ وزارت صمت باید به عنوان سکاندار بخش تولید و صنعت پیگیر این مشکلات باشد اما متأسفانه هیچ پاسخی در این رابطه به تولیدکنندگان داده نشده است. سهل‌آبادی اضافه کرد: به اعتقاد ما دولت هر زمان که می‌خواهد کمبود درآمد خود را جبران کند با تغییرات در بازارهای ارز و طلا به هدف خود دست پیدا می‌کند اما در این شرایط کسی نمی‌پرسد وضعیت تولیدکنندگان به چه شکل خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه کارگران از نظر روحی و معیشت شرایط بسیار سختی را می‌گذرانند، تصریح‌کرد: کارگری که حقوق معوق دارد باید چه کار کند، مگر نه اینکه قرار بود در شرایط کرونا حمایت لازم از وضعیت کارگران و تولیدکنندگان صورت گیرد، چرا این موضوعات اجرا نشد، چرا وزارت صنعت و وزارت رفاه با یکدیگر جهت تامین یک بسته حمایتی برای کارگران توافق نمی‌کنند؟

Page Generated in 0/0204 sec