printlogo


کد خبر: 226021تاریخ: 1399/8/6 00:00
سردار سلامی از مناطق مرزی شمال‌غرب کشور بازدید کرد
خط و نشان فرمانده سپاه

گروه سیاسی: یک روز پس از اعلام خبر رزمایش نیروی زمینی سپاه در مرزهای شمال‌غرب کشور، فرمانده کل سپاه از مناطق مرزی رود ارس و مناطق درگیری جنگ قره‌باغ در مرز ایران با آذربایجان و ارمنستان بازدید کرد. به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی از مناطق مرزی رود ارس و مناطق درگیری جنگ قره‌باغ در مرز ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان بازدید کرد. سردار سلامی ضمن رصد آخرین تحرکات موجود در منطقه، دستورات لازم را برای تأمین بیشتر امنیت مناطق مرزی صادر کرد. در هفته‌های اخیر و با شروع دور جدید درگیری‌ها میان ارمنستان و آذربایجان، مناطق مرزی ایران بارها مورد اصابت گلوله خمپاره قرار گرفت و حتی پهپادهایی نیز بر فراز مناطق مرزی ایران به پرواز در آمد. با افزایش اقدامات نظامی خلاف قواعد بین‌المللی در مرزهای ایران، مقامات جمهوری اسلامی و همچنین فرماندهان نظامی در گفت‌وگوهای فی‌مابین با مقامات ۲ کشور ارمنستان و آذربایجان و همچنین در گفت‌وگو با رسانه‌ها به مقامات این ۲ کشور درباره ادامه تجاوز به مرزهای سرزمینی کشور تذکر دادند. 
 نکته حائز اهمیت درباره مناقشه قره‌باغ، حضور تروریست‌های مورد حمایت ترکیه در مرزهای آذربایجان با ایران است. 
اقدام ترکیه در انتقال تروریست‌های تکفیری از سوریه به جمهوری آذربایجان و مخاطرات ناشی از استقرار آنها در مرزهای شمالی کشورمان مساله‌ای نیست که بسادگی بتوان از کنار آن عبور کرد، از همین رو لزوم آماده‌باش حداکثری در صورت در پیش گرفته شدن هر گونه اقدامی از سوی این گروهک‌ها بیش از هر زمان دیگری حس می‌شد. تجربه حوادث سوریه، نقش ویرانگر تزریق نیروهای تروریستی و تکفیری به قلب نزاع‌های منطقه‌ای و لزوم آمادگی برای واکنش قاطع به هر گونه شیطنت از سوی این جریانات، نکته‌ای بود که در هفته‌های اخیر مورد تاکید تحلیلگران مختلف قرار گرفت. 
 به نظر می‌رسد تقویت نیروی نظامی ایران در مرزهای شمال‌غرب علاوه بر خط و نشان برای کشورهای درگیر جنگ قره‌باغ، بیانگر آمادگی ایران برای مقابله با تحرکات احتمالی گروه‌های تروریستی نزدیک به مرز ایران است. از زمان جنگ سوریه یعنی از سال 90 تاکنون، تروریست‌های تکفیری هیچ‌گاه مانند امروز نزدیک به مرزهای ایران نبوده‌اند. البته تجربه جنگ سوریه و عراق نشان داد جمهوری اسلامی توانایی بالایی برای مقابله با تروریست‌ها دارد؛ موضوعی که کشورهای منطقه از جمله ترکیه که توانمندی نیروهای نظامی ایران را در سوریه کاملا حس کرده‌اند بخوبی می‌دانند اما با این حال با انتقال تروریست‌ها به مرزهای شمالی ایران به دنبال پررنگ کردن یک تهدید بالقوه برای کشورمان هستند، به این معنا که پس از پایان مناقشه آذربایجان و ارمنستان، تروریست‌های تکفیری همچنان در منطقه بمانند. 
موضوع مهم آنکه گذشت زمان نباید موجب عادی شدن حضور تروریست‌ها در مناطق مرزی ایران شود؛ حتی اگر تروریست‌های تکفیری صرفا در مناطق مرزی ایران حضور داشته باشند و دست به اقدامی نزنند، جمهوری اسلامی باید واکنش قاطع دیپلماتیک و نظامی به حضور تروریست‌ها نشان دهد. کوچک‌ترین تهدید از سوی تروریست‌ها در مناطق مرزی شمال‌غرب کشور جواز لازم برای برخورد قاطع نظامی و تعقیب تروریست‌ها به منظور نابودی کامل آنان در منطقه است. هر چند همان‌گونه که مقامات کشور اعلام کردند ایران همواره به دنبال حسن همجواری و رابطه برادرانه با همسایه‌هاست اما آنجا که تهدیدی متوجه منافع ملی ایران شود و کشور همسایه‌ای نیز خواسته یا ناخواسته بستر لازم را برای تهدید ایران فراهم آورد، لاجرم باید چوب این اقدام خود را بخورد. 

Page Generated in 0/0065 sec