printlogo


کد خبر: 226037تاریخ: 1399/8/7 00:00
دور دنیا

زیاد النخاله: به مبارزه با رژیم صهیونیستی ادامه خواهیم داد
زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به ‌مناسبت بیست‌و‌پنجمین سالگرد شهادت فتحی شقاقی، بنیانگذار این جنبش، بر ادامه گزینه مقاومت و ایستادگی در برابر اشغالگران قدس تأکید کرد. النخاله افزود: ملت ما با وجود محاصره و رنج و کشتاری که در معرض آن قرار دارد و سران سازشکار در آن شریک هستند، همچنان مقاوم و استوار ایستاده است و هر روزی که می‌گذرد تأکید می‌کند هرگز تسلیم نخواهد شد و با ایستادگی خود ظلم و جور نظام بین‌المللی به سرکردگی آمریکا و ضعف و متزلزل بودن و شکنندگی نظام‌های ذلیل و حقیر عربی را که بر ملت‌های خود با سلاح آمریکایی و صهیونیستی سیطره دارند، برملا کرده است. 
***
اعتصاب غذای فعال زن سعودی در زندان
خانواده لجین هذلول، فعال زن سعودی در زندان «حائر» عربستان خبر دادند فرزندشان اقدام به اعتصاب غذا کرده است. علیا هذلول، خواهر لجین در صفحه توئیتر خود نوشت: ساعت 7 بعدازظهر دوشنبه به وقت ریاض خواهرم لجین به‌ دلیل اینکه اداره زندان حائر اجازه ارتباط با خانواده‌اش را نمی‌دهد دست به اعتصاب غذا ‌زده است. لینا، خواهر دیگر هذلول نیز توئیت مشابهی را منتشر کرد. هنوز واکنش رسمی از سوی مقامات سعودی به این خبر مشاهده نشده اما رژیم عربستان سعودی همواره هر گونه مشکل و کوتاهی علیه زندانیان را انکار می‌کند. مقامات سعودی 15 مه 2018، تعدادی از فعالان برجسته حقوق بشر در عربستان از جمله مشهورترین آنها لجین هذلول، سمر بدوی، نسیمه الساده، نوف عبدالعزیز و میسا الزهرانی را بازداشت کردند. گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری در آن زمان دلایل دستگیری این فعالان را دفاع آنها از حقوق زنان در مقابل اتهامات رسمی مقامات سعودی ضد آنها در زمینه به خطر انداختن امنیت کشور عنوان کردند. این در حالی است که پیش‌تر پدر هذلول، از شکنجه و تعرض به دخترش در زندان‌های عربستان سعودی خبر داد و توئیت قابل تأمل و کنایه‌آمیزی درباره شیوه‌های شکنجه و تعرض به وی در زندان منتشر کرد. وی به ‌طور غیرمستقیم وضعیت دخترش و فریاد کشیدن او را در زندان به ‌دلیل اعمال انواع شکنجه و تهدید بیان کرد. خانواده هذلول پیش‌تر اعلام کرده بودند نگرانند سناریوی «صالح الشیحی»، خبرنگار سعودی که حتی پس از آزادی درد می‌کشید، درباره دخترشان نیز تکرار شود. 
***
نشست شورای امنیت درباره فلسطین
در جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین، حاضران در این جلسه بر ضرورت حمایت از برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح و حل مساله فلسطین بر اساس قوانین بین‌المللی تأکید کردند که این نشان می‌دهد مساله فلسطین جایگاه خود را در جامعه بین‌المللی دارد. در همین راستا چین تاکید کرد از ابتکار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح حمایت می‌کند. نماینده چین در شورای امنیت اعلام کرد امیدواریم جامعه بین‌المللی با این ابتکار از حل مساله فلسطین حمایت کند. هر راه‌حلی برای مساله فلسطین باید دوجانبه باشد و نباید هیچ راه‌حلی به آن تحمیل شود. نماینده چین همچنین خواستار پایبندی‌ به توافقات حاصل‌شده درباره توقف شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی شد و اعلام کرد با بیانیه هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در این باره که شهرک‌سازی‌های اسرائیل نقض قوانین بین‌المللی بوده و رسیدن به راه‌حل برای درگیری فلسطینیان و صهیونیست‌ها را تضعیف می‌کند، موافق است. روسیه نیز مجددا بر درخواست خود درباره توقف همه مواردی که رسیدن به یک راه‌حل نهایی درباره مساله فلسطین را متوقف می‌کند، تاکید کرد. نماینده وزیر خارجه روسیه اعلام کرد ما باید برای انجام تعهدات همه طرف‌ها و جلوگیری از بروز مسائلی چون شهرک‌سازی و الحاق مناطق فلسطینی که رسیدن به راه‌حل نهایی در این زمینه را تهدید می‌کند، تلاش کنیم. 
***
لاوروف: غرب می‌خواهد روسیه را مجازات کند
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ با یک روزنامه کشور کرواسی اعلام کرد: کشورهای غربی به ‌دنبال مجازات مسکو به ‌خاطر سیاست خارجی مستقل خود هستند و ایالات متحده و تعدادی از کشورهای اروپایی اخیرا تلاش خود را برای جلوگیری از توسعه روسیه، ۲ برابر کرده‌اند. لاوروف گفت: متأسفانه ما باید بپذیریم که اخیرا واشنگتن و تعدادی از پایتخت‌های اتحادیه اروپایی تلاش خود را برای جلوگیری از روند توسعه روسیه ۲ برابر کرده و تلاش می‌کنند ما را به‌خاطر داشتن یک سیاست خارجی مستقل و برای اینکه در دفاع از منافع ملی خود پایدار هستیم، مجازات کنند. وزیر خارجه روسیه یادآور شد: هیچ دلیلی وجود ندارد که بتوانیم روی بررسی مشکلات در حال ظهور با حفظ احترام متقابل حساب کنیم، برای اینکه غرب گفت‌وگو با روسیه را تنها بر اساس این قانون که از نقطه‌نظر آنها گناهکار بودن ما در همه مسائل واضح است، انجام می‌دهد؛ بنابراین چنین مذاکراتی مسلما بی‌نتیجه خواهد ماند. به گفته وی، کشورهای غربی برای توجیه اقدامات ضدروسی خود، از جمله اعمال تحریم‌های جدید، «اتهامات و تلقین‌های مختلف» را مطرح می‌کنند، در حالی که هیچ مدرک و دلیل واقعی برای آنها ارائه نمی‌دهند. به‌ عنوان نمونه، لاوروف به «امتناع متکبرانه از پاسخگویی به سوالات متعدد» دادستانی کل روسیه درباره وضعیت آلکسی ناوالنی اشاره و تأکید کرد که این برخورد نقض آشکار تعهدات آلمان بر اساس اصول کنوانسیون سال 1959 اروپا در زمینه کمک‌های حقوقی متقابل در امور کیفری است. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در عین حال تأکید کرد که مسکو قصد ندارد بی‌ادبی غرب در برخورد با این کشور را تحمل کند و اقدامات ضدروسی مسلما بی‌پاسخ نخواهد ماند. لاوروف گفت: ما حملات ضدروسی همتایان غربی خود را که کاملا فراموش کرده‌اند دیپلماسی چیست و به ‌سطح بی‌نزاکتی سقوط کرده‌اند، بدون واکنش مناسب رها نخواهیم کرد. اقدامات تلافی‌جویانه ما در برخورد با ایالات متحده و اتحادیه اروپایی کاملا شناخته شده است. 

Page Generated in 0/0046 sec