printlogo


کد خبر: 226053تاریخ: 1399/8/7 00:00
آمار بی‌سابقه تعداد مبتلایان و قربانیان 6968 مبتلا و ۳۴۶ جان‌باخته در یک روز
روز سیاه کرونا

گروه اجتماعی: رکورد آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در یک روز شکسته شد تا 6 آبان بحرانی‌ترین و سیاه‌ترین روز کرونا لقب بگیرد. 
به گزارش «وطن امروز»، با وجود اعمال محدودیت‌های شدید در 43 شهرستان و تهران، تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کرونا همچنان رکوردشکنی می‌کند. طبق اعلام وزارت بهداشت، از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه تست کرونای 6968 نفر مثبت اعلام شد که این تعداد ابتلای روزانه بیشترین آمار مبتلایان از زمان شیوع کرونا در یکم اسفند ۹۸ محسوب می‌شود. همچنین در این مدت 346 نفر جان باختند تا بیشترین تعداد مرگ‌و‌میر روزانه ناشی از کرونا به ثبت برسد. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته در این باره گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۶ هزار و ۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۱۳۵ نفر از آنها بستری شدند. 
وی افزود: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۳۴۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۳ هزار و ۲۹۹ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۴۶۳ هزار و ۶۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری گفت: ۴۹۹۵ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون 4 میلیون و ۷۸۶ هزار و ۷۶۹ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. وی تشریح کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌و‌بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌و‌‌بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند. 
 
* نامه جامعه پزشکی به روحانی
با وجود رکوردشکنی‌های پی‌در‌پی آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، دولت همچنان بر تعطیل نکردن‌ اصرار دارد. به توصیه بسیاری از پزشکان و متخصصان، تهران و شهرهای بحرانی برای قطع زنجیره انتقال باید به مدت حداقل 2 هفته تعطیل شوند و در کنار آن محدودیت‌های شدید مانند منع رفت و آمدها و سفرهای غیرضروری اعمال شود.  دیروز محمدرضا ظفرقندی رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ایران، مصطفی معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی و عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی در نامه‌ای به روحانی پیشنهاد کردند موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی با قاطعیت اجرایی شود. بعد از بازگشایی‌ها و آغاز فعالیت اصناف، دولت به موضوع تعطیلی‌ها ورود نکرد و عملا کرونا برای مردم عادی شد. حتی فاصله‌گذاری اجتماعی در ادارات، مترو و اتوبوس و دیگر اماکن عمومی به فراموشی سپرده شد. در نامه ۳ رکن نظام پزشکی به روحانی به وضوح به این مساله اشاره شده است. در بخشی از این نامه آمده است: در رویکرد جدید روش‌های فاصله‌گذاری اجتماعی با قاطعیت به مرحله اجرا درآید. بدیهی است که در همه اپیدمی‌ها و در همه کشورهای موفق در کنترل اپیدمی‌ها اساس و قاعده کنترل بیماری، بر روش‌های آموزشی، اقناع افکار عمومی و نهایتا اقدامات قاطع و الزام‌آور پیشگیرانه استوار است. همچنین در بخش دیگری از این نامه آمده است: با توجه به آینده مبهم و طولانی این بحران، «تدوین سند راهبردی و ملی» برای تبیین وظایف و تعیین تکلیف بخش‌ها و نهادهای مختلف کشور، ضرورت غیرقابل تردید و معطل مانده‌ای است که باید با در نظر گرفتن اولویت سلامت مردم و مصالح ملی و با توجه به نیازهای اقتصادی و اجتماعی کشور با حضور کارشناسان عالم و صاحبان فرآیند در دستور کار قرار گیرد.  
 
* اوضاع پریشان
اوضاع کرونا در تهران و شهرهای بزرگ، خوب نیست. در شهر اراک حتی برای عبور و مرور در گورستان‌ها کارت‌های تردد محدود اختصاص داده می‌شود. کرونا در بوشهر نیز مردم این شهر را نگران کرده است. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در این باره گفت: در تهران شرایط کاملا متفاوت و سخت‌تری را انتظار داریم. اگر برخی افراد نخواهند پروتکل‌ها را رعایت کرده یا دست به اقدامات لجبازانه بزنند، برخوردهای سلبی نیز در دستور کار قرار دارد. زالی افزود: شرایط تهران بسیار متفاوت است. به عنوان مثال ۴۸۰ هزار واحد صنفی در سامانه وزارت بهداشت در تهران ثبت‌نام کردند که فاصله ما با استان دوم بسیار بالاست؛ چرا که دومین استان در کشور حدود ۱۵۰ هزار واحد صنفی را ثبت کرده است. زالی با بیان اینکه امروز خواست و مطالبه مردم استفاده از ابزارهای انتظامی است، گفت: طبق آخرین نظرسنجی‌ای که انجام شده است در بحث برخورد با افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نکنند و لجاجت داشته باشند، نظر مردم بر این است که باید با قاطعیت با آنان برخورد شود و مردم نیز با این طرح پلیس همراه خواهند بود. 
 
***
[۶۹۴ بیمارستان درگیر کرونا]
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به محدودیت‌های جدید کرونایی گفت: اینکه بخواهیم همه مشاغل را ببندیم، با توجه به مشکلات اقتصادی، شدنی نیست و سیاست ما ایجاد محدودیت‌های شهرستان به شهرستان است. وی ادامه داد: فعلا روی ۴۳ شهرستان متمرکز شده‌ایم و در تهران هم این محدودیت‌ها به طور جدی دنبال و تا آخر آبان اعمال می‌شود.  سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به سرد شدن هوا و افزایش آلاینده‌ها گفت: از محیط‌ زیست خواسته‌ایم نسبت به کنترل صنایع آلاینده بشدت نظارت کند. سیماسادات لاری درباره سناریوی وزارت بهداشت برای ماه‌های آتی گفت: با مقالاتی که ما می‌بینیم، با تغییر فصل این بیماری شیوع زیادی پیدا می‌کند. اگر نخواهیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم، شرایط خوبی نخواهیم داشت. آمارهای فوتی تکان‌دهنده بود و همین مسائل باعث شد تصمیمات جدیدی اتخاذ شود، لذا انتظار داریم تصمیمات با شرایط بحرانی مطابقت داشته باشد. وی با اعلام اینکه ۶۹۴ بیمارستان کشور درگیر بیماران کرونایی شده‌اند، ادامه داد: حدود ۳۱ تا ۳۲ هزار نفر از ۱۳۳ هزار نیروی پرستاری کشور مبتلا به کرونا شده‌اند. یعنی اینکه ۲۵ درصد نیروهای پرستاری خودشان کرونایی شده‌اند و این مساله با توجه به کمبود نیرو، مشکلات را تشدید می‌کند. لاری با اشاره به این مطلب که برای یک تخت ‌آی‌سی‌یو به ۳ پرستار نیاز است، گفت: تا ۱۵ مهر ۹۹، ۳۱۶۵ پرستار به مرخصی استعلاجی رفته بودند. وی همچنین با اشاره به درگیر بودن ۶۹۴ بیمارستان کشور با بیماری کرونا، افزود: ۲۶ هزار و ۹۶۹ تخت عادی، ۵۹۰۰ تخت ویژه و ۱۸۶۸ تخت ایزوله در این بیمارستان‌ها برای بیماران کرونایی اختصاص یافته است. سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با وضعیت اعتبار یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی برای کرونا نیز گفت: نکته‌ای که در این باره مطرح است، اینکه قرار است بیمه بیکاری نیز از این محل پرداخت شود که با این احتساب، سهم وزارت بهداشت حدود ۷۹۰ میلیون یورو می‌شود که تاکنون ۴۶۴ میلیون یورو آن پرداخت شده است. 

Page Generated in 0/0055 sec