printlogo


کد خبر: 226108تاریخ: 1399/8/8 00:00
ادامه آمارهای وحشتناک کرونا در ایران درگذشت ۴۱۵‌ نفر طی 24 ساعت
وقتی تعطیل نمی‌کنند!

اسدالله خسروی*: ایران رتبه دوم تعداد کشته‌ها و مبتلایان روزانه کرونا در جهان را دارد و می‌توان براحتی گفت سیاست‌های دولت برای مقابله با کرونا شکست خورده است. به گزارش «وطن‌ امروز»، بعد از مکزیک که با 643 فوتی بیشترین آمار قربانیان روزانه کرونا را در جهان دارد، ایران با 415 کشته و روسیه با 346 قربانی در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. رتبه دوم ایران در جدول کرونای جهان نشان می‌دهد سیاست‌های دولت برای مقابله با کرونا شکست خورده و قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا که به‌تازگی تاسیس شده کار سختی برای کاهش این آمار دارد. کارشناسان بارها گفته‌اند به غیر از محدودیت‌های شدید کرونایی باید دولت زنجیره انتقال کرونا را قطع کند.  هم‌اکنون اماکن عمومی، ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بویژه مترو و اتوبوس و مسافرت‌ها، زنجیره انتقال کرونا را تقویت می‌کند و نخستین و کاراترین اقدام تعطیلی متناوب در این باره است؛  چیزی که دولت به آن اعتقاد ندارد و در برابر این پیشنهاد مقاومت می‌کند.

* فقط ۱۴ درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شود
وزیر بهداشت نیز همچون بسیاری از کارشناسان اعلام کرد بازگشایی‌ها و پایان تعطیلی‌ها موجب ناکامی مقابله با کرونا شد. 
سعید نمکی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ۲ علت اصلی ناکامی برای مقابله با کرونا از نظر بنده وجود داشت، یکی عادی‌انگاری و ساده‌انگاری نسبت به این بیماری بود که لطمات زیادی به ما زد. وی یادآور شد: در این شرایط همکارانم را در اوج گرفتاری جمع کردم که برای بازگشایی مشاغل و عدم تعطیلی صنعت و حمایت از اقتصاد کشور، پروتکل بنویسید. آن زمان یکهزار و ۴۰۰ پروتکل نوشتیم تا اقتصاد کشور را در زمان تحریم، روی پا نگه داریم و برای تمام مشاغل پروتکل نوشتیم و تاوان آن را هم ما پرداخت کردیم. وزیر بهداشت تصریح کرد: در همه جای دنیا معمولا اقتصاد در شرایط اپیدمی بیماری‌ها از حوزه سلامت حمایت می‌کند اما در ایران ما از اقتصاد کشور حمایت کردیم ولی برخی‌ها تصور کردند که کرونا تمام شده و عادی‌پنداری و عادی‌انگاری در تمام عرصه‌ها به ما آسیب‌های زیادی زد. 
نمکی گفت: دومین اتفاقی که به نظر بنده موجب ناکامی ما شد، تزریق ناکافی منابع به حوزه سلامت و وزارت بهداشت بود. طرح بیماریابی گسترده با استفاده از ظرفیت تست زیاد و ده‌ها طرح دیگر، در ماه‌های گذشته هم وجود داشت و مطرح شده بود اما به دلیل کمبود منابع، اجرای آنها به مشکل خورد و سراغ افراد با علائم و افراد نزدیک به آنها رفتیم. کمبود منابع به ما لطمه قابل توجهی زد و موجب شرمساری ما در مقابل نیروهای خدوم بهداشتی و درمانی شد. وی با اشاره به جلسه اخیر ستاد ملی کرونا که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد، خاطرنشان کرد: ایشان توصیه‌های زیادی کردند که یکی از مهم‌ترین آنها، نقش محوری وزارت بهداشت در شرایط کنونی و دوم حل‌و‌فصل مشکلات اقتصادی این بخش بود و ایشان فرمودند به همان میزانی که اولویت بخش سلامت بر اقتصاد و امنیت در شرایط کنونی اپیدمی کرونا واجب است، پرداخت منابع مورد نیاز برای مقابله با این بیماری نیز واجب است. 
وزیر بهداشت تصریح کرد: الان وارد مرحله جدیدی شده‌ایم که در این مرحله غیر از تأمین منابع، نیازمند ایستادگی برای رعایت پروتکل‌ها هستیم. در وزارت بهداشت عاملی برای اجرای پروتکل‌ها نداریم و فقط مأمور اعلام پروتکل‌ها هستیم نه مأمور اقدام. اگر یک نفر از نیروهای ما در بیمارستان‌ها مورد هجمه قرار بگیرد باید از نیروی انتظامی و سایر مراجع کمک بگیریم. 
نمکی افزود: برای نظارت بیشتر مردمی بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی، QR Code را تعریف کردیم اما اگر فردی که بیمار است و به او گفته‌ایم باید در منزل بمانی، از منزل خارج شد نمی‌توانیم او را کنترل کنیم بلکه دستگاه اجرایی دیگری باید فرد بیمار را به خانه بفرستد و حتی او را جریمه کند. ماه‌ها برای استفاده همگانی و جریمه عدم استفاده از ماسک، چانه‌زنی کردیم و اگر این اقدام عملی نشود، مردم باور نمی‌کنند که باید موضوع بیماری را جدی بگیرند. وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند باید قرارگاهی برای اجرایی شدن دستورالعمل‌ها تشکیل شود و اگر نتوانیم برای اجرایی شدن دستورالعمل‌ها اقدام گسترده ملی کنیم، کار ما ابتر می‌ماند و وزارت بهداشت فقط به عنوان نهادی که پروتکل می‌نویسد و ابلاغ می‌کند، نقش غیر‌محوری خواهد داشت. 
 
 
* ابهام در بی‌توجهی دولت به تعطیلی تهران
دولت در حالی نسبت به تعطیل کردن تهران در این روزهای سیاه کرونایی بی‌توجه است که آمار روزانه مرگ‌ومیر مبتلایان به این ویروس مرز 400 نفر را در نوردید. 
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌توجهی مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و کم‌کاری دولت در برخورد با خاطیان و اجرای برنامه‌های محدود‌کننده همچون اعمال دورکاری و تعطیلی خیلی از مشاغل برای قطع زنجیره ویروس کرونا موجب می‌شود آمار جان‌باختگان و مبتلایان به این ویروس روز‌به‌روز بیشتر شود و خیلی از بیماران بدحال به دلیل پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها نتوانند بستری شوند. حسن رزمیان‌مقدم در گفت‌وگو با «وطن امروز» بیان کرد: در حالی که قدرت سرایت ویروس کرونا بسیار بالاست و سراسر کشور به این ویروس خطرناک آلوده است، در صورت کم‌کاری دولت در مبارزه با این بیماری، بی‌تردید روزهای سیاهی را پیش رو خواهیم داشت. وی به افزایش روزافزون آمار مبتلایان و بیماران بدحال کرونایی در بیمارستان‌های کشور اشاره کرد و افزود: اصرار دولت بر تعطیل نکردن تهران و برخی شهرهای بحرانی تعجب‌برانگیز و دارای ابهام است. معلوم نیست که چرا دولت اقدامات جدی در راستای قطع زنجیره این بیماری مهلک انجام نمی‌دهد؟ مشخص نیست چرا دولت در تعطیلی اضطراری  تهران تعلل می‌کند؟ البته در صورت تعطیلی باید ممنوعیت ترددها و جریمه افراد سهل‌انگار به جد در نظر گرفته شود. 
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت حتی روزهای بین تعطیلی را هم تعطیل اعلام نمی‌کند، در حالی که کارکنان دولت باید با 20 درصد نیرو کار کنند و لازم است دولت خیلی از مشاغل و صنوف پرخطری را که افراد در آن تجمع می‌کنند برای مدتی تعطیل کند. 
رزمیان‌مقدم خاطرنشان کرد: مردم نیز باید به این باور برسند که این بیماری چون درمان ندارد تنها راه درمان آن پیشگیری است و پروتکل‌های بهداشتی را بخوبی رعایت کنند، چرا که در صورت ابتلای به این بیماری شانس زنده ماندن برای خیلی‌ها کم است. از طرفی هزینه‌های بیمارستانی برای افراد بدحال کرونایی به قدری بالاست که در این شرایط بد اقتصادی به سختی می‌توان هزینه‌های آن را تامین کرد.همچنین دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: با توجه به وضعیت قرمز کرونایی 26 استان کشور بویژه 2 استان پرجمعیت تهران و البرز، دولت باید برای قطع زنجیره این ویروس کشنده که روزانه بیش از 300 نفر را به کام مرگ می‌کشد و هر لحظه بر آمار مبتلایان و بستری‌شدگان این بیماری در سراسر کشور اضافه می‌شود، حداقل 2 هفته کامل تهران را تعطیل کند، چرا که بیمارستان‌ها دیگر فضایی برای بستری‌ افراد جدید آلوده به این ویروس ندارند. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه به ایجاد محدودیت‌های جدید تا پایان آبان‌ماه برای مهار ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: ایجاد محدودیت در این شرایط سخت کرونایی رویکردی درست اما ناکافی است، بنابراین ابتدا باید تعطیلی مطلق 2 هفته‌ای اعمال و پس از آن اقدام به محدودیت‌هایی چون دورکاری کارکنان دولت، عدم فعالیت برخی صنوف و... شود.
*خبرنگار
***
[رکوردشکنی تکراری؛ تعداد کشته‌های روزانه به ۴۱۵ نفر رسید]
رکورد‌شکنی‌ موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا دیگر به یک خبر تکراری تبدیل شده است؛ این بار ثبت عدد 415 فوتی. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، در یک هفته اخیر تقریبا تعداد مرگ‌ ناشی از کرونا در کانال 300 نفر تثبیت شده بود اما دیروز عددی عجیب به ثبت رسید و هیچ‌ کس فکرش را نمی‌کرد به این زودی‌ها و در ایامی که هنوز هوا سرد نشده است، تعداد قربانیان روزانه به بیش از 400 نفر برسد. حسن روحانی ۲ ماه پیش گفته بود اگر تعداد کشته‌های روزانه کرونا به بیش از 300 نفر برسد یعنی آژیر خطر به صدا در آمده است؛ حالا با اعلام وزارت بهداشت تعداد کشته‌های روزانه به 415 نفر رسیده تا مجموع تعداد قربانیان کرونایی در کشور به 33 هزار و 714 نفر برسد. سیاست‌های دولت برای مقابله با کرونا از زمان اوج گرفتن تعداد کشته‌های کرونا تغییر چندانی نکرده و فقط با دورکاری 50 درصدی کارکنان دولت و محدودیت‌های شدید در 43 شهرستان موافقت شده است. به گفته کارشناسان، دولت برای قطع زنجیره انتقال باید به تعطیلی متناوب و حداقل ۲ هفته‌ای مبادرت ورزد اما زیر بار این موضوع نمی‌رود. مشخص نیست باید چند نفر بمیرند تا دولت مجبور به تعطیلی شود.  در این شرایط چندین روز است که تعداد مبتلایان نیز افزایش یافته و رکوردهای جدید به ثبت می‌رسد. روزهایی که تعداد مبتلایان حتی به زیر 2 هزار نفر رسیده بود، چندان دور نیست اما حالا باید گوش‌مان به شنیدن آمار ابتلای روزانه بیش از 6 هزار نفر عادت کند. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز در این باره گفت: از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۸۲۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۴۹۰ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱۵ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند و مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۵۸۸ هزار و ۶۴۸ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تاکنون ۴۶۷ هزار و ۹۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۰۱۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت درباره استان‌های در شرایط قرمز گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌و‌بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.
 


Page Generated in 0/0067 sec