printlogo


کد خبر: 226155تاریخ: 1399/8/10 00:00
شهر فیلادلفیا در پی کشته شدن یک سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس شاهد درگیری و غارت گسترده بود
جنگ در فیلادلفیا

گروه بین‌الملل: در فاصله 4 روز مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تنش‌های امنیتی در این کشور به بالاترین سطح خود رسیده و نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا از هراس آشوب‌ها و درگیری‌های گسترده بویژه در فردای روز انتخابات در آماده‌باش کامل به سر می‌برند. رقابت‌های انتخاباتی آمریکا در حالی به روزهای آخر خود رسیده است که بایدن و ترامپ به سختی مشغول جمع‌آوری آرای افراد مردد ایالت‌ها بویژه ایالت‌های کلیدی هستند. درست زمانی که هر دو در فلوریدا سرگرم تاختن به همدیگر بودند، افراد بسیاری در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا به خیابان‌ها ریختند و اعتراضاتی بزرگ به پا کردند. بنا بر آمار رسمی پلیس آمریکا، در این اعتراضات 170 نفر بازداشت شدند که نشان از حجم بالای درگیری‌ها دارد. این ناآرامی‌ها در پی تیراندازی مرگبار افسران پلیس شروع شد. ناآرامی‌ها به دنبال کشته شدن «والتر والس جونیور» مرد سیاه‌پوست ۲۷ ساله در دوشنبه هفته پیش آغاز شد. او پس از آنکه ۲ مامور پلیس در خیابان با وی درگیر شدند، به ضرب گلوله ماموران جان خود را از دست داد. اعتراض‌ها به مرگ والتر والس جونیور که به گفته وکیل خانواده‌اش از بیماری روانی «دوقطبی» رنج می‌برد، موجب شد شهر فیلادلفیا وارد فاز ناآرامی شود. پنجشنبه‌شب بخشی از معترضان به فروشگاه‌ها و مغازه‌ها حمله کردند و مهاجمان به غارت اجناس پرداختند. نکته عجیب درگیری‌های فیلادلفیا افزایش حملات به نیروهای پلیس بود که با توجه به مسلح بودن بخش بزرگی از جمعیت آمریکا اگر به فاز مسلحانه کشیده شود، می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ منتهی شود. به گفته رئیس پلیس فیلادلفیا در این حملات چندین افسر پلیس زخمی شده‌اند که این زخم‌ها ناشی از پرتاب آجر، وسایل تیز و سنگین به سمت نیرو‌های پلیس بوده است. بنا بر اعلام پلیس فیلادلفیا، در مجموع ۵۳ افسر پلیس در جریان تظاهرات فیلادلفیا و درگیری‌ها زخمی شده‌اند. ۱۷۲ نفر از معترضان نیز بازداشت شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده این آمار افزایش یابد. 
 
* جمع‌آوری اسلحه از فروشگاه‌های آمریکا
ترس از اتفاقات عجیب و غریب و ناآرامی‌های شدید در فردای انتخابات آمریکا سبب شده فروشگاه‌های فروش اسلحه در آمریکا فروش خود را بشدت محدود کنند. در همین ارتباط شرکت زنجیره‌ای «وال مارت» بزرگ‌ترین فروشگاه جهان از روز پنجشنبه اسلحه و مهمات را از لیست فروش خود حذف کرد. روزنامه واشنگتن‌پست پنجشنبه‌شب نوشت:‌ جمع‌آوری اسلحه و مهمات از فروشگاه‌های وال مارت در ارتباط با احتمال بروز ناآرامی‌های مدنی در سراسر آمریکا پس از انتخابات ۲۰۲۰ است. با این حال شرکت وال مارت اعلام کرد مشتریان می‌توانند برای خرید اسلحه و مهمات درخواست دهند. این شرکت هم‌اکنون به طور تقریبی در نیمی از ۴ هزار و ۷۰۰ فروشگاه آمریکایی خود سلاح گرم می‌فروشد. کری لاندبرگ، سخنگوی شرکت وال مارت در بیانیه‌ای گفت: ما برخی ناآرامی‌های داخلی را مشاهده کرده‌ایم و همانند چند سال اخیر برای ایمنی همکاران و مشتریان خود اسلحه و مهمات را از لیست فروش خارج کرده‌ایم. شبکه سی‌ان‌ان نیز سه‌شنبه هفته پیش گزارش داد وزارت امنیت داخلی آمریکا در حال آماده شدن برای مواجهه با هر گونه آشوب و ناآرامی‌های مدنی پس از پایان انتخابات ۲۰۲۰ است. آمادگی وزارت امنیت داخلی آمریکا شامل اعزام سریع نیرو توسط اداره مهاجرت و گمرک و حفاظت از مرزها به شهرهای درگیر برای مقابله با معترضان به نتایج انتخابات سوم نوامبر است. پیش از این آژانس‌های اجرای قانون و مهاجرت آمریکا برای سرکوب اعتراضات سراسری ضدنژادپرستی در پورتلند، سیاتل و واشنگتن مورد استفاده قرار گرفته بودند. مقامات محلی بر این باورند تصمیم دولت ترامپ در استفاده از نیروهای فدرال برای مقابله با اعتراضات خشونت‌آمیز موجب ایجاد ناآرامی‌های مدنی در شهرهای آنها شده است. وال ‌مارت شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است که دارای بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان است. این شرکت در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در رده اول قرار دارد. 
 
* جنگ بایدن - ترامپ در ایستگاه فلوریدا
در حالی که فقط 4 روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمان باقی است، بایدن و ترامپ با حضور همزمان در ایالت فلوریدا تلاش کردند رای این ایالت را از آن خود کنند. فلوریدا 29 رای الکترال دارد و پیروزی هر یک از این کاندیداها در این ایالت می‌تواند برگ برنده بزرگی برای راهیابی به کاخ سفید باشد. بایدن و ترامپ ایستگاه فلوریدا را به محل انتقاد شدید از یکدیگر تبدیل کردند. بایدن موضوع کرونا و نحوه مدیریت کرونایی ترامپ را مورد حمله قرار داد و از اهمیت برنامه سلامت موسوم به اوباما کر سخن گفت. بایدن گفت: دونالد ترامپ در برابر همه‌گیری تسلیم شده است. نامزد حزب دموکرات انتقاداتش از ترامپ را اینگونه ادامه داد: ترامپ می‌داند تنها وقتی می‌تواند پیروز شود که در موضوعات نژاد، ملیت و جنسیت بین مردم شکاف ایجاد کند. وی درباره پیروزی بر رقیب جمهوری‌خواهش گفت: انتخاب با شماست. اگر فلوریدا به رنگ آبی دربیاید (رنگ دموکرات‌ها)، کار تمام است. نامزد حزب دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود گفت ترامپ نه‌ تنها به شیوع ویروس در این کشور، بلکه به اشاعه اختلاف و تفرقه نیز پرداخت. در سوی دیگر ماجرا ترامپ هم گفت اگر بایدن رای بیاورد با تعطیل کردن کشور به خاطر کرونا سبب ورشکستگی مشاغل می‌شود. ترامپ همچنین بار دیگر ادعاهایی همچون پیر و معتاد بودن بایدن و نظایر آن را مورد اشاره قرار داد. ترامپ در سخنرانی خود در جمع هوادارانش درباره نحوه مدیریت بایدن در موضوع شیوع کرونا گفت: او مقررات منع تردد را اعمال و شما را حبس خواهد کرد. او همچنین افزود: اگر جو خواب‌آلود رئیس‌جمهور شود، شاهد رکود عمیق فلج‌کننده‌ای خواهید بود که تاکنون مشابه آن را ندیده‌اید. ترامپ در دفاع از عملکرد اقتصادی خود در دوران شیوع کرونا و پاسخ به منتقدانش گفت: ما را با اروپا مقایسه می‌کردند و می‌گفتند آلمان و فرانسه وضع خیلی خوبی دارند و همه وضع خیلی خوبی دارند اما نه! هیچ کدام وضع خوبی ندارند.  
 
* آخرین وضعیت نظرسنجی‌های ملی
بر مبنای نظرسنجی‌های انجام شده در آمریکا تا 29 اکتبر 2020 به‌ طور میانگین جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها 4/6 درصد از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی و نامزد جمهوری‌خواهان پیش است. این بدان معناست که نسبت به اول این هفته، ترامپ توانسته بیش از 2 درصد از عقب‌ماندگی خود با بایدن را جبران کند. به ‌طور میانگین ترامپ صاحب 5/43 و بایدن صاحب 51 درصد آرا هستند. جدول زیر مربوط به میانگین آخرین نظرسنجی‌های ملی در یک هفته گذشته است.
 

Page Generated in 0/0151 sec