printlogo


کد خبر: 226196تاریخ: 1399/8/11 00:00
دور دنیا

حمله با خودرو  به مسجدالحرام
سلطان الدوسری، سخنگوی رسمی امارت منطقه مکه از برخورد یک خودرو به یکی از درهای مسجدالحرام خبر داد. بر اساس گزارش شبکه «العربیه»، وی گفت ساعت ۲۲:۳۰ جمعه (به وقت محلی) یک خودرو با سرعت بالا در نتیجه انحراف از مسیر خود به یکی از درهای مسجدالحرام برخورد کرد. الدوسری ضمن اعلام اینکه هیچ شخصی در این حادثه آسیب ندیده، افزود راننده این خودرو که یک شهروند سعودی است، حالت طبیعی نداشت. او بازداشت و به دادستانی تحویل شده است. 
***
آمریکا به سودان مصونیت داد
وزارت دادگستری سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد در ارتباط با حل‌و‌فصل شکایت‌های مطرح شده علیه سودان در دادگاه‌های آمریکا از جمله پرونده انفجار در ۲ سفارت این کشور در نایروبی و دارالسلام (۱۹۹۸)، خارطوم و واشنگتن روز جمعه در مقر وزارت خارجه آمریکا توافقی امضا کردند. به گفته خارطوم، هدف این توافق، مصونیت حاکمیتی است. طبق قانون مصونیت حاکمیتی (مصونیت تاج)، حاکمیت یک کشور در مقابل شکایات مدنی و پیگردهای کیفری (خارجی) مصون است و در محاکم خارجی، قابل محاکمه نیست و حاکمیت یک کشور بدون موافقت خودش، نمی‌تواند تحت حاکمیت دستگاه قضایی کشوری دیگر قرار گیرد. دولت سودان در بیانیه یادشده تأکید کرده است که هیچ مسؤولیتی در قبال حملات یادشده ندارد و در عین حال، به عادی‌سازی و توسعه روابط با آمریکا تمایل دارد. طبق این بیانیه، سودان با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار به آمریکا موافقت کرده است و این مبلغ تا زمانی که واشنگتن به تعهدات خود درباره خارج کردن سودان از فهرست تروریسم و تأکید بر مصونیت سیاسی این کشور عمل کند، در حسابی مشترک باقی خواهد ماند. 
***
گزارشگر سازمان ملل در امور فلسطین: اسرائیل بازخواست شود
مایکل لینک، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فلسطین اعلام کرد موافقت کابینه رژیم صهیونیستی با ساخت 5 هزار واحد صهیونیست‌نشین جدید در اراضی فلسطین، نقض آشکار قانون بین‌‌الملل است. وی افزود: جامعه بین‌الملل نباید پاسخ این اقدام را صرفا با انتقاد دهد، بلکه باید رژیم اسرائیل را بازخواست کند. لینک ادامه داد: رژیم صهیونیستی سال جاری میلادی با ساخت 12 هزار و 150 واحد صهیونیست‌نشین موافقت کرده و در حال اشغال عملی اراضی فلسطینی با شهرک‌سازی رو به رشد است. وی تأکید کرد: اشغال اراضی فلسطینی نقض آشکار منشور سازمان ملل و اساسنامه رم مربوط به سال ۱۹۹۸ است و شهرک‌سازی به وضعیت سخت حقوق بشر دامن می‌زند. در ادامه این گزارش آمده است: شورای امنیت از سال ۱۹۷۹ تاکنون در 6 مناسبت اعلام کرده شهرک‌های صهیونیستی نقض آشکار قانون بین‌الملل است و قانونی نیست. شورای امنیت در قطعنامه ۲۳۳۴ خواهان توقف فوری و کامل این شهرک‌سازی‌ها شد. 
***
شایعه کودتا در سودان
روزنامه «السودانی» دیروز به نقل از منابع آگاه از تلاش برای کودتا در سودان خبر داد. طبق این گزارش، نیروهای امنیتی در ارتباط با این مساله چندین نفر از جمله «علی مجوک»‌ از اعضای ارشد شورای انقلابی «الصحوه» و همچنین تعدادی دیگر از مأموران رسمی و بازنشسته و یک گروه اسلام‌گرا به رهبری سرتیپ «ود ابراهیم» را دستگیر کرده‌اند. منابع یادشده در این ارتباط خبر دادند:‌ این اقدام تنها یک کودتا علیه نیروهای واکنش سریع نبوده، بلکه علیه کل نظام صورت گرفته است که ود ابراهیم، مجوک و یک گروه از گردشگران اسلام‌گرا برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. منابع یادشده نیز گزارش دادند که علی مجوک در دوره نظام سابق این کشور به عنوان وزیر مشاور در شورای عالی حکومت مرکزی گمارده شده بود که در بریتانیا به سر می‌برده و پس از آن به فرانسه، دوبی، آدیس‌آبابا و شهر «القلابات» (جنوب شرق سودان نزدیک به مرز اتیوپی) رفته است و در آنجا برخی نظامیان تصمیم می‌گیرند با او دیدار کنند. سودان پیش‌تر نیز شاهد یک کودتای نظامی در دوره «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق این کشور بود. البشیر ۲۲ فروردین ۹۸ در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را در این کشور به دست گرفت. این شورا مورد حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر قرار گرفت. پس از این اقدام، معترضان خواستار آن شدند که این شورای نظامی قدرت را به دولتی مدنی تحویل دهد که به دنبال آن، شورای حاکمیتی انتقالی سودان به ریاست البرهان و دولت موقت به نخست‌وزیری «عبدالله حمدوک» شکل گرفت. 
***
هلاکت سرتیم ترور وزیر یمنی
وزارت کشور دولت نجات ملی یمن اعلام کرد با همکاری دستگاه اطلاعات و امنیت، عامل اصلی تیم ترور «حسن زید» وزیر ورزش و جوانان دولت نجات ملی کشته شد. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، این فرد که «محمد علی احمد حنس» نام دارد در مقابل نیروهای امنیتی در منطقه «حورو» شهر «میفعه عنس» در استان ذمار (مرکز یمن) مقاومت کرد و به هلاکت رسید. حسن زید، وزیر ورزش و جوانان دولت نجات ملی یمن سه‌شنبه هفته گذشته به ضرب چند گلوله در صنعا ترور شد و به شهادت رسید. وزارت کشور یمن پیش‌تر از شناسایی عاملان این ترور و کشته شدن ۲ نفر از آنها در یک عملیات امنیتی خبر داده بود. عربستان سعودی چندی پیش با ارائه لیستی ۴۰ نفره از افراد وابسته به جنبش انصارالله یمن اعلام کرده بود به هر کسی که اطلاعاتی از این افراد بدهد جایزه می‌دهد؛ وزیر ورزش دولت نجات ملی از جمله افراد این لیست بود. 

Page Generated in 0/0064 sec