printlogo


کد خبر: 226215تاریخ: 1399/8/11 00:00
هزینه لجاجت
سیاست اعمال محدودیت نتوانست موج سوم کرونا را مهار کند با این حال دیروز روحانی باز هم درخواست‌ جامعه پزشکی برای تعطیلی مقطعی کانون‌های شیوع کرونا را نادیده گرفت و تنها از افزایش محدودیت‌ها گفت

گروه اجتماعی: با وجود توصیه اکید کارشناسان، مسؤولان شهری و وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی تهران، دولت همچنان در برابر این موضوع مقاومت می‌کند تا شائبه لجاجت بیش از پیش تقویت شود. به گزارش «وطن ‌امروز»، کمیته بررسی سلامت استان تهران که متشکل از استاندار، اعضای شورای شهر و رؤسای 3 دانشگاه علوم پزشکی به عنوان نمایندگان وزارت بهداشت است، تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران را یک راهکار ضروری برای قطع زنجیره انتقال کرونا دانستند. حالا شنیده شده پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران ۲ ماه است روی میز دولت است اما مسؤولان دولتی با آن مخالفت کرده‌اند. مسؤولان این کمیته تصمیم خود مبنی بر تعطیلی را روز جمعه هم رسانه‌ای کردند اما اظهارات دیروز روحانی آب پاکی را روی دست آنهایی که خواستار تعطیلی بودند ریخت.
روحانی برای چندمین بار از محدودیت‌ها به جای تعطیلی سخن گفت. حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: آماری درباره میزان مبتلایان و فوت‌شدگان در کشورهای دیگر و ایران ارائه شد و دیدیم کشورهایی که نسبت به سالمندان خود و بیماران زمینه‌ای کار ویژه‌ای انجام داده‌اند، تعداد مرگ‌و‌میرشان پایین است‌. آمار ما نشان می‌دهد ۸۸ درصد فوتی‌های ما سالمندان و بیماران زمینه‌ای بودند. وی تصریح کرد: در واقع به غیر از انضباط اجتماعی و مسؤولیت اجتماعی، اعمال حاکمیت هم باید در کنار آن قرار گیرد. ما نمی‌توانیم تنها به این اکتفا کنیم که جامعه ما انضباط دارد یا مردم ما احساس مسؤولیت می‌کنند و دیگر کاری انجام ندهیم بویژه در ایامی که از دوران ماه محرم و صفر عبور کرده‌ایم و بیشتر مراسم عروسی و جشن و سرور اجرا می‌شود، این مقررات باید دقیق اجرا شود. اگر کسی می‌خواهد عقد و عروسی بگیرد باید به او پروتکل بدهیم که کجا و با چه تعدادی آن را برگزار کند. کاملا باید بداند چه کسی باید مراقبت شود و چگونه جریمه شود. آن فردی که دعوت‌کننده است با فردی که خودش وظیفه خودش را انجام نداده، فرق دارد. او در واقع مردم را به جایی دعوت کرده، میهمانی داده و مردم را مبتلا کرده است که باید با همه آنها برخوردهای قاطع صورت گیرد. 
رئیس‌جمهور تصریح کرد: یکی از نکات دیگر این بود که باید اطلاعات و زنجیره اطلاعات در کنار یکدیگر قرار گیرد و تکمیل شود. باید بدانیم کسی که مبتلا می‌شود و باید قرنطینه شود را چگونه کنترل کنیم. در این زمینه رهگیری لازم است و این رهگیری و مراقبت بر دوش وزارت ارتباطات است. با همکاری‌ای که میان وزارت بهداشت و درمان و وزارت ارتباطات انجام شده است، می‌توان این کار را انجام داد. در جلسات گذشته تاکید کردیم کسی که قرنطینه می‌شود، باید محله او را یاری کند، یعنی یاری محله باید کنار قرنطینه بیاید و نیازمندی‌های آنها را تهیه کند و اینجاست که دستورالعملی برای محله‌ها نیاز داریم که بسیج می‌تواند به میدان بیاید و نقش ارزشمندی ایفا کند. روحانی گفت: باید برای فردی که ۱۵ روز قرنطینه می‌شود و کار فردی‌اش با مشکل مواجه می‌شود یا فردی که از فعالیت بازداشته می‌شود، بیمه‌های ویژه‌ای در نظر گرفت. در مجموع امروز تصمیمات مهمی برای محدودیت نسبت به ۲۵ استان با یک شرایط خاص گرفتیم. برای ۴۶ شهرستان با شرایط مختلف محدودیت‌هایی در نظر گرفتیم و درباره ۴۳ شهرستان قبلی که محدودیت قائل بودیم، محدودیت‌ها را تمدید کردیم و برای ۲۵ مرکز استان تصمیماتی گرفتیم که از چهارشنبه تا جمعه بعد به مدت ۱۰ روز اعمال می‌شود. وی ادامه داد: فعالیت‌های ۳و ۴ که عمدتا فعالیت‌های آموزشی و محل تجمع است، برای آن ۱۰ روز ممنوع می‌شود و همه موارد توسط سخنگوی دولت تبیین و توضیح داده خواهد شد.
 
* مقررات سختگیرانه ضدکرونا در ۸۹ شهرستان و مراکز ۲۵ استان
در پی اظهارات رئیس‌جمهوری، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبات جلسه دیروز این ستاد را اعلام کرد. 
دکتر علیرضا رئیسی درباره جزئیات تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هفته گذشته ۴۳ شهرستان در وضعیت بحرانی بودند که در گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ محدودیت ایجاد شده بود که این محدودیت‌ها به مدت یک هفته دیگر در این شهرستان‌ها تمدید شد. رئیسی همچنین گفت: با توجه به اینکه الگوی بیماری در استان تهران و البرز شبیه هم است و مراودات زیادی بین این 2 استان انجام می‌شود، مقرر شد مصوبات در ارتباط با استان تهران، در ارتباط با استان البرز هم وضع شود و این موضوع تصویب شد. وی در ادامه تاکید کرد: مراقبت الکترونیک افراد در قرنطینه با کمک وزارت ارتباطات، از نکات مورد بحث در جلسه بود. همچنین مقرر شد جهت تکمیل زنجیره اطلاعات، تمام مراکز درمانی دولتی، خصوصی، عمومی، خیریه و... مکلف باشند اطلاعات بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا را به وزارت بهداشت ارائه دهند. 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: محدودیت‌های شغلی جدید در مشاغل گروه ۳ و ۴ در مرکز ۲۵ استان اعمال می‌شود. گروه ۳ مشاغل شامل عدم فعالیت در دانشگاه‌ها، مدارس، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، سینما، تئاتر، موزه، آرایشگاه، آزمون‌های حضوری و... می‌شود. در گروه ۴ نیز فعالیت باشگاه‌ها، کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها ممنوع اعلام می‌شود. این محدودیت‌ها از روز چهارشنبه به مدت ۱۰ روز اعمال می‌شود و قابل تمدید خواهد بود. 
وی افزود: در استان‌های البرز، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، قم، مرکزی، خوزستان، اصفهان، اردبیل، کرمانشاه، خراسان شمالی، ایلام، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان، یزد، ایلام، همدان، زنجان، تهران، کردستان، سمنان و کرمان به مدت ۱۰ روز از روز چهارشنبه باید محدودیت‌های اعلام شده، اعمال شود. 
رئیسی همچنین گفت: قرار است مقررات سخت‌گیرانه‌ای در ۴۶ شهرستان جدید به‌علاوه‌ ۴۳ شهرستان هفته قبل اعمال شود که در گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ خواهد بود. بر این اساس فعالیت پاساژها، مراکز خرید، مال‌های بزرگ، تمرینات و مسابقات ورزشی، مساجد و مصلا‌ها، قنادی‌ها، آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها، مراکز تهیه غذا با پذیرش مشتری (به صورت بیرون‌بر مجاز به فعالیت هستند)، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره‌گذاری خودرو، فرش و موکت‌فروشی، اسباب‌بازی فروشی‌ها، فروشگاه لوازم خانگی مانند عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادوفروشی‌ها، پارچه‌فروشی، عکاسی، آژانس، مشاور املاک، پرده‌سراها، فروش کیف و کفش، لوازم تحریر، خیاطی، خرازی و فروشگاه‌های لوازم آرایشی- بهداشتی که از جمله مصادیق گروه شغلی ۲ هستند، ممنوع می‌شود.
وی افزود: این ۴۶ شهرستان در استان آذربایجان شرقی شهرستان‌های اهر، بناب، شبستر و میانه، در استان آذربایجان غربی اشنویه، بوکان، تکاب، خوی، سلماس و نقده، در استان اصفهان، کاشان، شهرضا و مبارکه، در اردبیل مشکین‌شهر، در استان البرز نظرآباد، در خراسان جنوبی شهرستان‌های بیرجند، طبس و قائنات، در استان خراسان رضوی شهرستان‌های تربت‌حیدریه، سبزوار، نیشابور، کاشمر و گناباد، در استان خراسان شمالی اسفراین، در استان سمنان شهرستان‌های دامغان و گرمسار، در استان فارس شهرستان ممسنی، در استان کردستان شهرستان‌های سقز، سنندج، کامیاران و مریوان، در استان کرمان شهرستان‌های زرند و شهر بابک، در کرمانشاه شهرستان‌های جوانرود، سرپل ذهاب و کنگاور، در لرستان شهرستان دلفان، در استان مازندران شهرستان رامسر، در استان مرکزی شهرستان خمین، در همدان شهرستان‌های اسدآباد و کبودرآهنگ، در استان یزد شهرستان‌های بافق و میبد هستند که شامل محدودیت‌های گروه شغلی ۲، ۳ و ۴ می‌شوند. 
رئیسی تاکید کرد: با حساب ۴۳ شهرستان قبلی و ۴۶ شهرستان تازه اضافه‌شده، در مجموع ۸۹ شهرستان کشور شامل محدودیت‌هایی اعلام شده گروه شغلی ۲ خواهند بود و ۲۵ مرکز استان نیز شامل محدودیت‌های گروه ۳ و ۴ خواهند شد و بسته به وضعیت شهرستان و استان ممکن است محدودیت‌ها تمدید شود.  وی درباره وضعیت بیماری کرونا در کشور گفت: روند ابتلا و فوت ناشی از کرونا در کشور صعودی است. امروز (دیروز) در جلسه نیز تاکید شد رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها باید جدی گرفته شود. همه اعلام آمادگی کردند تا به این ترتیب با تکیه بر عزم مردم و پشتیبانی دولت بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.
 
* لجاجت با چه کسی؟
اعمال محدودیت‌های شدید و مخالفت عملی با تعطیلی متناوب در تهران نشان می‌دهد دولت مقابل نظرات کارشناسی متخصصان مقاومت می‌کند و به نوعی لجاجت به خرج می‌دهد. در 40 روز اخیر 10هزار و 390 نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و معلوم نیست باید چند نفر بمیرند تا دولت زیر بار تعطیلی برود. این در حالی است که مقام معظم رهبری محور تصمیمات را وزارت بهداشت قرار داده‌اند و وزارت بهداشتی‌ها همواره پیشنهاد تعطیلی تهران را می‌دهند اما دولت به آن توجهی نمی‌کند.  مینو محرز، عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «وطن امروز» در این باره گفت: اگر در ماه‌های گذشته محدودیت‌ها از سوی دولت سفت و سخت اعمال و تهران حداقل چند هفته تعطیل می‌شد، بی‌شک زنجیره چرخش ویروس کرونا در کشور بویژه پایتخت بسیار ضعیف می‌شد و از طرفی نیز شاهد آمار مرگ‌و‌میر بالا و بستری‌شدگان روزافزون کرونایی که مشکلات فراوانی را برای کادر پزشکی ایجاد کرده است نبودیم. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بنده به عنوان عضو کمیته علمی مقابله با کرونا بارها شاهد این بودم که اعضای این ستاد خواهان اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی تهران بوده‌اند اما متاسفانه توجهی به آن نمی‌شود.  محرز اضافه کرد: نظر وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی 2 تا 3 هفته‌ای تهران مثبت است و دکتر زالی به عنوان فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در پایتخت موافق تعطیلی پایتخت است، چرا که تیم‌های پزشکی در تهران به دلیل تراکم بستری‌شدگان و ارائه خدمات شبانه‌روزی دچار فرسودگی و خستگی مفرط شده‌اند، بنابراین چنانچه تعطیلی حداقل 2 هفته‌ای اعمال شود تاثیر بسزایی در کاهش ابتلا و در نهایت بستری‌شدگان کرونایی دارد. وی با بیان اینکه معلوم نیست چرا دولت با تعطیلی و ایجاد محدودیت‌های شدید در تهران مخالف است، گفت: اعتقاد دولت این است که چنانچه تعطیلی اتفاق بیفتد مشکلات اقتصادی دامنگیر دولت خواهد شد، این در حالی است که در چنین شرایطی سلامت نباید قربانی معیشت شود.
 
***
[کمیته سلامت استان تهران از ۲ ماه پیش پیشنهاد تعطیلی را به دولت داده است]
رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان تهران گفت: 2 ماه است مسؤولان استانی اعم از رؤسای بیمارستان‌ها، کارشناسان بهداشت، رئیس شورای شهر، نمایندگان مجلس و خیلی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، برای جلوگیری از خسارات ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا، کاهش مبتلایان و بستری‌شدگان این بیماری درخواست تعطیلی چند هفته‌ای تهران را داده‌اند اما پاسخی از سوی دولت دریافت نکرده‌اند.  عبدالحسین روح الامینی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره برگزاری جلسه اخیر کمیته سلامت تهران برای ارائه راهکارهایی برای مقابله با کرونا گفت: در این جلسه اعضای کمیته سلامت که متشکل از روسای سازمان‌ها، دستگاه‌های دولتی و صنوف مختلف بودند خواهان تعطیلی 2 هفته‌ای تهران بودند. آنها معتقدند محدودیت‌هایی چون کاهش 50 درصدی فعالیت کارکنان دولت، جلوگیری از فعالیت برخی صنوف پرخطر و... برای قطع زنجیره کرونا در جامعه هر چند لازم است اما کافی نیست، بنابراین تهران حداقل باید 2 هفته تعطیل شود تا نه‌تنها کادر پزشکی نفسی بکشد، بلکه از شیوع گسترده این ویروس هم جلوگیری شود.  رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان تهران با بیان اینکه روسای دانشگاه‌ها، کارشناسان بهداشت و مدیران نظام پزشکی معتقدند تعطیلی تهران باید برای مدتی اعمال شود، اظهار داشت: آنطور که معلوم است، مسؤولان در تعطیل کردن تهران احتمالا ملاحظات اجتماعی و اقتصادی را در نظر می‌گیرند، در حالی که سلامت باید در اولویت قرار گیرد و برای اقتصاد و معیشت نیز تدابیر و راهکارهای اصولی اندیشیده شود.

Page Generated in 0/0069 sec