printlogo


کد خبر: 226218تاریخ: 1399/8/11 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از ادامه روند نزولی قیمت ارز قیمت فروش دلار در صرافی‌ها به 26 هزار و 800 تومان کاهش یافت
برگ‌ریزان دلار

خزان طبیعت تاثیر خود را بر بازارهای دارایی کشور هم گذاشته است. شاخص بازار سهام چند هفته‌ای است روند نزولی دارد و به قول فعالان این بازار قرمز شده، طلا و ارز هم پس از صعودهای غیرمنطقی که در نیمه شهریورماه داشتند، حالا روند نزولی به خود گرفته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از یک ماه گذشته تاکنون قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد 10 درصد، یورو 8 درصد و هر سکه تمام طرح امامی 12 درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به روند قیمت‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد اگر اتفاق خاصی در بازارها رخ ندهد، می‌توانیم شاهد کاهش تعدیل‌های بیش از این در بازار سکه و ارز باشیم. با توجه به این مهم می‌توان گفت اگر یک ماه گذشته سرمایه‌گذاران طلا و ارز اقدام به فروش می‌کردند، سود بیشتری کسب می‌کردند. 
دیروز قیمت هر دلار آمریکا 26 هزار و 800 تومان، یورو 31 هزار و 500 تومان و هر سکه تمام بهار طرح امامی 13 میلیون تومان شد. همچنین بهای هر اونس طلا در بازار جهانی 10 سنت افزایش یافت و در عدد 1879 دلار ایستاد. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است تحرک فعالان رسمی و غیررسمی بازار ارز بسیار محدود شده است‌ به طوری که هر دو گروه ترجیح می‌دهند هیچ اقدامی در این شرایط نداشته باشند. در شرایط بازار ریزشی اغلب فعالان منتظر زمان توقف ریزش خواهند بود اما دارندگان ارز‌های خانگی با توجه به این موضوع که شاید حداقل تا ایام پایانی سال شاهد روند رشد قیمت‌ها نباشیم، تصمیم به فروش گرفته‌اند. اینطور که پیداست بازار طلا و ارز در ریسکی‌ترین شرایط خود است. اصلی‌ترین دلیل غیربنیادین کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار طلا و ارز که تاثیر آن کم هم نبوده است، نگاه فعالان به انتخابات ایالات متحده آمریکاست. با توجه به اینکه شاید پس از انتخاب جو بایدن اتفاقات مناسبی در بازگشت ارزهای کشورمان رخ دهد که می‌تواند باعث شکستن قیمت ارز شود، هیچ سرمایه‌گذاری جرات ورود به بازار را نمی‌کند. 
در کنار این دلیل غیربنیادین، 4 دلیل بنیادین برای کاهش قیمت ارز وجود دارد: نخستین مورد پایان تحریم‌های تسلیحاتی است که با پایان این تحریم‌ها هیمنه تحریم‌های آمریکایی از بین رفته است و کشورمان می‌تواند تحت عنوان کالاهای دوگانه اقدام به تامین بخشی از کالاهای مورد نیاز کشور کند و از سوی دیگر نظارتی که پیش از این درباره انتقال مالی کشورمان وجود داشت از بین رفته است. موضوع تهاتر کالایی دومین دلیل بنیادین کاهشی قیمت ارز است، در شرایط کنونی دیگر وزارت نفت و بانک مرکزی به قطعیت این موضوع را پذیرفته‌اند که به جای نفت و دیگر کالاهای صادراتی کالا از کشورهای دیگر دریافت کنیم، این اتفاق باعث ارز‌آوری نمی‌شود اما می‌تواند از خروج ارز به شکل گسترده‌ جلوگیری کرده و و تقاضای ارز را در بازار آزاد کاهش دهد. سومین دلیل به ساماندهی مصارف ارزی کشور بازمی‌گردد، از ابتدای سال جاری بعد از 7 سال اسراف ارزی در نهایت مسؤولان اقتصادی به این نتیجه رسیدند که نباید چوب حراج بر دارایی‌های کشور زد و بر همین اساس واردات بخش عمده‌ای از کالاهای لوکس متوقف شد. اما آخرین دلیل بنیادین کاهش قیمت ارز مربوط به بازگشت ارزهای فروش نفت کشورمان است. بر این اساس به نظر می‌رسد توافقات اولیه با کره‌جنوبی و عراق جهت بازگشت ارزهای صادراتی کشورمان حاصل شده است و اخباری ضد و نقیض حتی در رابطه با بازگشت برخی بدهی‌های ایران از عراق به صورت اسکناس وجود دارد. در نهایت می‌توان گفت با ادامه این شرایط می‌توان امیدوار بود در روزهای آینده شرایط مناسبی در بازار ارز اتفاق بیفتد و کمی از بار تورم ناشی از افزایش قیمت دلار بر معیشت مردم کاسته شود.
 
تغییرات قیمت طلا و ارز در نخستین روزهای کاری هفته در یک ماه اخیر

Page Generated in 0/0303 sec